برگزیده ها
خط فقر چند میلیون تومان است؟

مازندمجلس: یکی از نمایندگان مجلس گفته در تهران خط فقر به ۱۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها به ۵ میلیون تومان نزدیک می‌شود.

مازندمجلس: رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه رقم خط فقر با توجه به تورم باید تغییر پیدا کند اظهار کرد: خط فقر را ۳ میلیون تومان تعریف کردند که به نظر من خط فقر الان با این وضعیت گرانی باید تغییر پیدا کند و من فکر می‌کنم خط فقر به ۵ میلیون در شهرستان‌ها و در تهران به ۱۰ میلیون نزدیک می‌شود و این واقعیت را باید بپذیریم. هرچند دولتمردان این خطوط را برای آرامش جامعه پایین‌تر می‌آوردند، ولی آرامش جامعه را رفاه و جیب مردم تعیین می‌کند نه حرف و گفته‌ی مسوولان. ما اصرار داشتیم بسته حمایتی داده شود و اگر بشود هر ماه و اگر بودجه دولت نرسد تاریخی را تعریف کند که حداقل ۲ یا ۳ بار در بازده زمانی مختلف به مردم داده شود.

حسین راغفر درباره خط فقری که در تهران و شهرستان‌ها اعلام می‌شود به فرارو می‌گوید: اینکه این محاسبات دقیقا بر چه مبنایی به انجام شده مشخص نیست. اما به دست آمدن خط فقر یک روش متعارف دارد و قاعدتا باید فرایند‌های آن طی شود.

این استاد دانشگاه در ارتباط صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود: اینکه در تهران خط فقر به ۱۰ میلیون تومان و در شهرستان به ۵ میلیون تومان نزدیک می‌شود استنباط نماینده نماینده مجلس از هزینه زندگی است. با این حال در بین همه این تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود این نکته اساسی وجود دارد که بین تهران و شهرستان‌ها فاصله بسیاری زیادی وجود دارد. این فاصله در خود استان‌ها هم هست.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: آنچه نهاد‌های رسمی درباره تورم اعلام می‌کنند با واقعیت‌های روزمره زندگی مردم تفاوت فاحشی دارد. گروه‌های مختلف سبد‌های مختلف کالایی مصرف می‌کنند؛ بنابراین احساس تورم در بین خانوار‌های مختلف با هم متفاوت است. در یکی از ماه‌های گذشته تورم نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد اعلام شد، اما من معتقدم در واقعیت‌های زندگی مردم این عدد حتی می‌تواند بالاتر باشد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت کشور امروز زیر خط فقر رفته باشند.

مجلس دولت فقر خط فقر