برگزیده ها
بحث استیضاح مطرح نیست

مازندمجلس: غلامی گفت: نقش دانشگاه‌ها اعتلای سطح علمی است.

مازندمجلس: وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: گاهی اوقات اعلام می‌شود که رئیس دانشگاهی با سلیقه جریان و گروهی همخوانی ندارد و تصور این است که رئیس یک دانشگاه باید برای گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نقشی ایفا کند، در حالی که نقش دانشگاه‌ها اعتلای سطح علمی است.

وی درباره دلیل مطرح شدن استیضاحش در مجلس شورای اسلامی گفت: تا این لحظه استیضاحی مطرح نشده است و فقط برخی نمایندگان در این زمینه مسائلی را مطرح کرده‌اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری درباره انتقاد امضا کنندگان طرح استیضاحش درباره پائین بودن سطح کیفی دانشگاه‌های کشور بیان کرد: باید نگاه کرد که دانشگاه‌های کشورمان در عرصه بین المللی چه جایگاهی دارند. پیشنهاد می‌کنم این عزیران سایت‌ها و منابع خارجی را رصد و مشاهده کنند که ما در منطقه رتبه نخست را داریم و دنیا نیز در رده‌ پانزدهم و شانزدهم هستیم.

چرا بر سر دانشجویان و تحصیلکرده‌های خودمان می‌زنیم؟

وی تاکید کرد: رشد نسبی دانشگاه‌های ما در سال گذشته نسبت به مقالات ارائه شده در دنیا اول بوده است و پشت‌سر ما چین و روسیه قرار دارند.
غلامی با  اشاره به این‌که منتقدان مطرح می‌کنند دانشگاه‌های ما در مسائل داخلی کشور نقشی ندارند، اظهار داشت: اینکه برخی‌ها بیان می‌کنند میزان نقش و تاثیر پذیری دانشگا‌ه‌های ما در مسائل داخلی کشور چقدر است؟ یک نقد قدیمی است.
وی ادامه داد: اگر این دوستان گزارش‌ها را ملاحظه کنند خواهند دید که قراردادهای تحقیقاتی و فن آوری با وزارت خانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها منعقد و یا در حال انعقاد است تا این انتقادات برطرف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان این که می‌گویند در حال حاضر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما جایگاه علمی ندارند، گفت: مسئولین کشور کجا درس خوانده‌اند؟ کارشناسان در ادارات و سازمان‌های مختلف کجا تحصیل کرده‌اند؟ پس اگر دانشگاه‌های ما از لحاظ علمی کیفیت مطلوبی ندارند پس در حال حاضر مملکت ما را ناتوان‌ها اداره می‌کنند!
وی تاکید کرد: شرکت‎‌های دانش‌بنیان که در کشور به وجود آمده و در دنیا هم جایگاه ویژه دارند دست‌اندکارانش از کدام دانشگاه‌ها آمده‌اند، چرا بر سر دانشجویان و تحصیلکرده‌های خودمان می‌زنیم؟

 علیرغم محدودیت‌ها تلاش کردیم بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنیم

غلامی درباره یکی از محورهای استیضاحش مبنی بر این که در برخی از دانشگاه‌ها انتصاب‌های ضعیفی صورت گرفته است، عنوان کرد: تقریبا می‌توان گفت که ما تغییر زیادی در روسای دانشگاه‌ها نداشته‌ایم،‌ برخی به روال طبیعی احکام‌شان تمام شده و یا عده‌ای دیگر خودشان استعفاء داده‌اند  و تمایلی برای ادامه همکاری نداشتند.

وی با تاکید بر این که انتصابات با هماهنگی وزارت علوم صورت گرفته است، گفت:  بعضی از مواقع در بحث انتصاب روسای دانشگاه‌ها اصول و ضوابطی وجود دارد، یک فرد باید شأن و جایگاه دانشگاه را حفظ کند و انتخاب شخص اصلح از وظایف ماست، بنابراین سعی کردیم باتوجه به محدودیت‌هایی که در انتخاب داریم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
وزیر علوم،تحقیقات و فن‌آوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه نقدها و اعتراضات در این زمینه کم است اما همین‌ها هم باید کارشناسی شود.

وظیفه رییس دانشگاه ارتقای سطح علمی است نه ایفای نقش برای جریان‌های سیاسی

وی ادامه داد: گاهی اوقات اعلام می‌شود که رئیس دانشگاهی با سلیقه جریان و گروهی همخوانی ندارد و تصور این است که رئیس یک دانشگاه باید برای گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نقشی ایفا کند، در حالی که نقش دانشگاه‌ها اعتلای سطح علمی است.

استیضاح وزیر علوم دانشگاه مجلس دولت