برگزیده ها
خاک مازندران شور خواهد شد

مازندمجلس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: مدیریت استفاده از منابع آبی، امروز بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

مازندمجلس: خاکشناس با اشاره به اینکه خاک مازندران متاثر از کم‌آبی در مسیر شوری قرار دارد، گفت: برداشت بی رویه و بیش از حد از منابع زیرزمینی، موجب افزایش املاح منابع و کاهش دبی آب می شود، گرما و دمای بالا نیز باعث تشدید شوری شده و واکنش های شیمیایی آب شور را افزایش می‌دهد که ثمره آن تاثیرات منفی بر تولیدات کشاورزی است.

محمدعلی بهمنیار  بخشی از مشکلات کشاورزی استان را مربوط به شوری خاک اعلام و اظهار کرد: کشت هر محصولی نیازمند به آب و خاک مناسب داشته و هرچه شور این عناصر کمتر باشد گیاه رشد بهتری داشته و تنش کمتری را تجربه می کند.

بهمنیار از درجه بندی شوری خاک و آب سخن گفت و خاطرنشان کرد: خاک هایی با درجه شوری 2 و 3 و 4 ظرفیت کشت را داشته و هر چه درجه و کلاسه بندی بالاتر رود قابلیت بهره برداری با محدودیت های بیشتری مواجه خواهد شد.

وی انتخاب گیاه متناسب با محیط کشت را یکی از راهکارهای مدیریت کشاورزی دانست و تاکید کرد: تحمل گیاهان نسبت به شوری متفاوت بوده و هر گیاهی در محیط خاص خود دارای بهترین بهره وری است که انتخاب درست گیاه متناسب با اقلیم می تواند کمک بسیاری به افزایش تولید داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه باید در مسیری حرکت کنیم که باعث تشدید شوری خاک نشویم اظهار کرد: می توان خاک شور را با استفاده از اصلاح کننده ها و زهکش مناسب، طی سالیان طولانی مورد استفاده قرار داد به نحوی که مقدار شوری خاک بیشتر نشود.

خاک شور و تبعات آن

بهمنیار با اشاره به اینکه خاک مطلوب کشت، در شرایط عدم مدیریت مناسب و نبود زهکش پس از چند سال بهره برداری می تواند شور شود گفت: این شوری می تواند به جهت استفاده متوالی و غیر اصولی از زمین های کشاورزی حتی تا دو یا سه برابر افزایش یافته و در طولانی مدت خاک غیر قابل کشت شود.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی گیاهی که قبلا کشت شده دیگر کارایی نداشته و اگر هم مجدد کشت شود راندمان آن به شدت کاهش خواهد یافت.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه نمک موجود در خاک را مانع جذب آب توسط گیاه اعلام و تصریح کرد: حتی اگر آبیاری در زمین های شور انجام شود به دلیل افزایش پتانسیل اسمزی، قابلیت جذب آب و مواد غذایی توسط گیاه کاهش پیدا کرده و گیاه دچار تنش هایی در زمان رشد خواهد شد.

مدیر گروه خاکشناسی دانشگاه علوم کشاورزی ساری زیاد شدن نمک را باعث افزایش PH خاک و غیر قابل جذب شدن برخی عناصر توسط گیاه عنوان و تاکید کرد: به دلیل متفاوت بودن شرایط رشد و حساسیت های موجود در زمان نمو گیاه برخی اتفاقات مانند جوانه زنی و دانه بندی متاثر از شوری خاک دچار اختلال می شود.

بهمنیار عدم سبز شدن برخی بذور و پوک شدن دانه های محصولات زراعی را نشانه شوری خاک دانست و افزود: تنش ناشی از شوری در مراحل حساس رشد، حتی بر روی گیاهانی که نسبت به شوری مقاومت بیشتری دارند نیز اثرات منفی می گذارد.

خاک شور مازندران محیط زیست کشاورزی