برگزیده ها
 استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات های مهم آینده

مازندمجلس: عبدالله ناصری، می گوید: من معتقدم در چهار سال اخیر یا قریب به یکسال اخیر مشخصات جامعه مدنی وارد مسیر دیگری شده است.

مازندمجلس: عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: قطعاً در میان اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گزینه‌های مناسبی وجود دارد اما لازمه حضور این گزینه ها در عرصه‌های سیاسی کشور تغییر برخی سیاست‌های مربوط به انتخابات در کشور مثلا استفاده از اصل اعلام برائت در تایید صلاحیت هاست. 

قاطبه جامعه نسبت به شرکت در انتخابات نظرات متفاوت تری نسبت به قبل دارند

وی افزود: در حال حاضر جامعه مدنی و اغلب مردم مطالبات خود را به طور کامل شفاف مطرح می‌کند به طوری که نسبت به سالیان گذشته که این مطالبات کمتر به زبان آورده می شود و روند افزایشی طرح مطالبات شفاف مردم را شاهد بوده ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: یکی از نکات قابل توجه در این برهه زمان این است که استیضاح و بازخواست نهادها اخیراً از سوی مردم پیگیری می شود و این موضوع به طور جدی در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، این پرسش وجود دارد که آیا ارزیابی مردم و جامعه مدنی از صندوق آرا و نتایج شرکت در انتخابات و تصمیم گیری در خصوص این موضوع به شکل قبل است یا دستخوش تغییرات شده؟

او افزود من به شخصه معتقدم قاطبه جامعه نسبت به صندوق رای و تصمیم گیری برای شرکت در انتخابات نظرات متفاوت تری نسبت به قبل دارند و این روند تغییرات بسیاری داشته است.

ناصری خاطرنشان کرد: در ادوار گذشته هم شاهد روند تغییر آرا و درصد مردمی که در انتخابات شرکت می کردند بوده‌ایم اما تغییر محسوس دوره فعلی با دوره های قبل محسوس است.

تنها نقطه ای که جریان اصلاحات می تواند زور خود را نشان دهد، صندوق رای است

وی با اشاره به اینکه هوشمندی اصلاح‌طلبان و سنجش میزان آن بستگی به برداشت آنان و طریقه نگاه شان به صندوق های آرا دارد اظهار داشت: این موضوع می‌تواند هوشمندی جریان اصلاحات را به نحوی برساند که آیا جریان اصلاحات با توجه به روند ۴۰ سال گذشته و با توجه به این موضوع که تنها نقطه ای که ما می توانیم زور خود را نشان دهیم، صندوق رای است در استراتژی‌های خود تغییری ایجاد کرده است یا خیر.

باید شاهد باز شدن فضا فقط در همه ایام باشیم نه صرفا در نزدیکی ایام انتخابات

ناصری افزود: به نظر من این تغییر دیدگاه در اصلاح‌طلبان صورت گرفته و لازمه آن هم این است که اصلاح‌طلبان شاهد شکل‌گیری فضای جدید در کشور، نه تنها در عرصه‌های سیاسی بلکه همه عرصه‌ها باشند تا شاهد باز شدن فضا فقط در همه ایام باشیم نه صرفا در نزدیکی ایام انتخابات.

تا زمانی که به مناسبات بین الملل کشور رسیدگی نکنیم، انتخاب شدن یا نشدن یک اصلاح‌طلب تفاوتی ندارد

وی با بیان اینکه کنشگران و نخبگان عرصه سیاسی اخیراً دریافته اند که برای اداره کشور نیاز به توسعه روابط و مناسبات بین المللی خود داریم گفت: تا زمانی که به مناسبات و توسعه روابط بین الملل کشور رسیدگی نکنیم، انتخاب شدن یا نشدن یک اصلاح‌طلب هم تفاوتی در پایان کار ایجاد نمی کند.

ناصری تاکید کرد: در ۲ سال و اندی باقیمانده باید شاهد تغییرو تحولی در روابط بین‌الملل و در مجموع در نهادهای کشور باشیم. در این صورت حتما اصلاح‌طلبان انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات و چیدمان تاکتیک های خود خواهند داشت.

اگر در روند تاییدصلاحیت ها تساهل به خرج داده شود، صفایی فراهانی، تاجزاده یا محمدرضا خاتمی هم می توانند مورد قبول مردم واقع شوند

وی افزود قطعاً در میان اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گزینه‌های مناسبی وجود دارد اما لازمه حضور این گزینه ها در عرصه‌های سیاسی کشور تغییر برخی سیاست‌های مربوط به انتخابات در کشور مثلا استفاده از اصل اعلام برائت در تایید صلاحیت هاست.

او با اشاره به گزینه هایی که در حال حاضر در جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری مناسب هستند گفت: افرادی مثل محسن صفایی فراهانی، مصطفی تاجزاده یا محمدرضا خاتمی می توانند مورد قبول مردم در این عرصه واقع شوند. در واقع اگر در پروسه تایید صلاحیت ها، تساهل بیشتری به خرج داده شود، هم اصلاح طلبان چهره های نو و جدید و کارآمدی برای حضور در انتخابات دارند و هم جامعه ترغیب بیشتری برای حضور در انتخابات خواهد داشت.

عارف و جهانگیری از گزینه های کاندیداتوری هستند

وی با بیان اینکه احتمال قوی برای حضور محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد اظهار داشت: محمدرضا عارف و هم جهانگیری می‌دانند برای حضور در انتخابات باید در یک پروسه تصمیم گیری شرکت کنند و قطعاً و نهایتا یک نامزد در انتخابات از میان آنها حضور پیدا خواهد کرد.

در انتخابات 1400، اصلاح طلبان فقط با یک نامزد شرکت خواهند کرد

ناصری در پایان گفت: قطعاً هر دو نامزد به عنوان دو اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا نخواهند کرد و این فقط در خصوص جهانگیری و عارف نیست و در مورد دیگر اصلاح‌طلبان هم این موضوع صادق است اصلاح‌طلبان در صورت به اجماع رسیدن توسط شورای عالی سیاستگذاری و هسته مرکزی اصلاحات در انتخابات آینده فقط با یک نامزد شرکت خواهند کرد ‌.



انتخابات اصلاح طلبان دولت مجلس