برگزیده ها
عدم صادرات به دلیل نبود ظرفیت تجاری مناسب

مازندمجلس: عبدالله رضیان گفت: مشکلاتی در زیرساخت صادرات داریم و دولت و بخش خصوصی باید کمک کنند تا محصولات را برند‌سازی کنیم.

مازندمجلس: رضیان بیان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر مانند روسیه ظرفیت مناسبی است ولی به‌دلیل نبود ظرفیت تجاری مناسب نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

عبدالله رضیان دوشنبه‌شب در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی مرکبات و اقوام و عشایر با بیان اینکه مهم‌ترین قطب اقتصادی استان مازندران کشاورزی است، اظهار کرد: با ظرفیتی که ما در تولید محصولات کشاورزی داریم رتبه‌های برتر را در محصولات برنج و مرکبات را داریم.

وی افزود: سومین نمایشگاهی است که در بخش کشاورزی انجام می‌شود و جای تشکر دارد چرا که ضرورت داشت در بخش کشاورزی این دغدغه را داشته باشیم و این نمایشگاه بیانگر توجه به این دغدغه است.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور سالانه 4.5 میلیون تن مرکبات تولید می‌شود که 2.5 میلیون تن آن سهم استان مازندران بوده که سهم قابل توجهی است.

رضیان با بیان اینکه محصولات مرکبات تولیدی جنوب کشور در شمال و شهرستان ذخیره شد و در فصل بهار با قیمت هر کیلو 11 هزار تومان به فروش رفت، اضافه کرد: ظرفیت قیمتی محصولات ما در استان پایین است که دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های استاندار جدید ما بخش کشاورزی و به‌ویژه حوزه مرکبات بوده چرا که دو چالش جدی در این حوزه وجود دارد که یکی از آن صادرات است.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: مصرف مرکبات در کشور حدود 2 میلیون 300 تا 2.5 میلیون تن است و در حدود 2 میلیون تن مازاد بر مصرف داریم و دلیل اینکه محصولات جنوب با قیمت بیشتر به فروش می‌رسد این است که با وجود آفتاب تند محصولات شیرین‌تر  و تجاری‌تر است و نیاز داریم الگوی تولید را تغییر دهیم.

رضیان تصریح کرد: از 2.5 میلیون تن تولید مرکبات در استان در حدود 1.7 میلیون تن محصول تامسون است و متأسفانه این محصول بازارپسند نیست و امکان صادرات برای آن وجود ندارد و یکی از چالش‌های ما تولید تامسون است.

 وی در پایان گفت: مشکلاتی در زیرساخت صادرات داریم و دولت و بخش خصوصی باید کمک کنند تا محصولات را برند‌سازی کنیم و کشورهای حاشیه دریای خزر مانند روسیه ظرفیت مناسبی است ولی به‌دلیل نبود ظرفیت تجاری مناسب نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

رضیان کشاورزی مرکبات صادرات برندسازی