برگزیده ها
 سخنان روحانی غیرکارشناسی است

مازندمجلس: نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان رئیس جمهور درخصوص انتقال آب خزر غیرکارشناسی و ضد محیط زیستی است.

مازندمجلس: شاعری در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب دریای خزر به استان سمنان گفت: این سخنان غیرکارشناسی و ضد محیط زیست است چرا که بر این عقیده هستیم بحران آب سمنان باید حل شود و آب مورد نیاز این استان تامین شود اما انتقال آب دریای خزر به سمنان یک تصمیم غیرکارشناسی و التهاب‌آفرین است.

وی افزود: دریای خزر یک دریاچه بسته است و هرگونه دستکاری در دریاچه‌های بسته موجب برهم خوردن اکوسیستم دریاچه و محیط پیرامون آن خواهد شد.

نائب رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به تبعات و عواقب ناگوار انتقال آب دریای خزر گفت: برداشت آب از دریای خزر و تصفیه آن باعث افزایش غلظت شوری، پس‌روی آب دریا، خشک شدن تدریجی، افزایش دمای آب و برهم خوردن شرایط زندگی آبزیان و به مخاطره افتادن ذخایر ژنتیک و ایجاد تهدید جدی برای زندگی 6 میلیون ساحل‌نشین شمال کشور خواهد شد.

وی افزود: انتقال آب بین حوزه‌ای یک تجربه تلخ و شکست خورده در دنیا است و راه حل اساسی برای حل مشکل آب سمنان، انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به این استان است و هم اکنون این آب به استان‌های کرمان و یزد در حال انتقال است و با توجه به اینکه از یزد تا سمنان حدود 300 کیلوکتر فاصله وجود دارد ادامه انتقال آن تا سمنان کمترین آثار مخرب زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

این عضو خانه ملت تصریح کرد: با توجه به اینکه خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس هند و آبهای آزاد متصل است برداشت و شیرین‌سازی آن با کمترین تبعات زیست محیطی مواجه بوده و هرگونه آثار زیست محیطی در خلیج فارس و دریای عمان به سرعت جبران می‌شود.

شاعری گفت: از آنجاییکه دریای خزر از خود پالایی کمی برخوردار است، برداشت و شیرین‌سازی این آب، اکوسیستم خزری را برهم زده و منجر به خشک شدن تدریجی، پس روی آب و تبدیل به شوره‌زار و نمک‌گزار و کانون ریزگردها در شمال کشور خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا بعد از صدور مجوز برداشت و انتقال آب به سمنان، مجوزهای دیگری مبنی بر انتقال آب خزر به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان شمالی و سایر استان‌های دارای تنش آبی صادر می‌شود و فقط محدود به استان سمنان نخواهد بود.


نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجمع نمایندگان مازندران و فراکسیون نمایندگان شمال کشور واکنش لازم را نشان خواهند داد چراکه این سخنان غیرکارشناسی و ضد محیط زیست باعث آزارده خاطر شدن مردم مازندران، گیلان و گلستان شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این سخنان را فاقد تناسب و همخوانی با شعارها و رفتارهای دولت دانست و افزود: این صحبت‌ها فقط مردم را ناامید می‌کند و تناسبی با رفتارها و منش‌ها و موضع‌گیری‌های مدبرانه ندارد.


نائب رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب همه انتظار دارند سخنان ما در چارچوب عقلانیت و مبتنی بر مبانی علمی و کارشناسی باشد و اینگونه صحبت‌ها در طرح‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی و پرهزینه در کشور جایی ندارد.

مازندران گیلان گلستان شاعری دریای خزر دولت مجلس