برگزیده ها
حل معضل ترافیکی از اولویت های استاندار باشد/ استفاده نکردن از نخبگان، نقطه تاریک مدیریت مازندران در ادوار مختلف

اختصاصی مازندمجلس: عدم استفاده از نخبگان، نقطه تاریک مدیریت استان در سال های گذشته بوده، اگر این مهم اتفاق بیافتد بی شک سرعت پیشرفت این استان چند برابر خواهد شد.

اختصاصی مازندمجلس: پایگاه خبری مازندمجلس پس از انتخاب استاندار جدید مازندران به سراغ فعالان سیاسی استان رفته و نظر آن ها را در این باره جویا شده، در این مجال، گفت و گو با دکتر مهدی آباد دبیر اصولگرایان آمل می خوانیم: 

 

انتخاب آقای حسین زادگان را به عنوان استاندار جدید مازندران چگونه ارزیابی می کنید و با توچه به شناختی از وی دارید پیش بینی تان از میزان موفقیت وی در این سمت چیست؟

ابتدا باید به آقای حسین زادگان و صد البته ساروی های عزیز برای اولین استاندار همشهری شان تبریک بگوییم. این منصب مزد ریاست ستاد رییس جمهوری بوده و شاید اگر سهم خواهی های افراد خاص نبود وی ابتدای این دوره ردای استانداری را به تن می کرد.

با توجه به پیشرفت مرحله به مرحله و رسیدن به این منصب، به نظر می تواند موفق باشد هر چند که شاید انتخابات سال بعد مجلس، همه پیش بینی‌های کنونی تغییر کند ، ولی با توجه به رابطه و صد البته روی بشاش حاج مجید، سختی چندانی در کارشان نمی بینم.

 

نظرتان درباره تغییر مکرر مدیریت ارشد استان چیست؟ آیا این تغییرات در راستای توسعه مازندران و هدفمند بوده یا اتفاقی و بر اساس شرایط دولت؟

بیشتر از مدیریت ضعیف در دوره های مختلف، عدم ثبات این جایگاه به این استان چند وجهی، ضرر رسانده است. این عدم ثبات متأسفانه نه فقط در راس استان حتی در شهرها و بخش های مختلف، بطور مکرر و سریالی دیده می شود که نتیجه اش استانی با کوهی از معضلات و مشکلات  و پروژه های نیمه کاره می شود.

این تغییرات مقصرین متعددی (از نمایندگان شهرهای مختلف تا احزاب و گروه‌ها و افراد ذی نفوذ و سهم خواه، از مدیران بالادستی دولت های مختلف تا حتی خود استانداران) دارد.

 

مهمترین چالش های مازندران به نظر شما چیست؟

همانطور که قبلا عرض کردم این استان دارای پتانسل های متعددی است که به اصطلاح دارای چهره ای چند وجهی (کشاورزی، گردشگری، صنعتی وعلمی) است. همین پتانسیل های موجود می تواند باعث بروز چالش های اساسی شود. به طور قطع، میزان رسیدگی به وضعیت کشاورزان و محصولات کشاورزی را می توان اولویت اصلی این استان نامید، در مرتبه بعدی بحث گردشگری است چون این استان هم مسیر است و هم مقصد ، هم مسیر شرق به غرب در بالای ایران است و هم مقصد مرکز نشینان. اما همین گردشگران در ابتدای ورود به استان نه تنها نعمت که موجبات زحمت اول خودشان و بعد بومی های استان را سبب می شوند . زمان انتصاب سردار اسلامی هم گفتیم حل معضل ترافیکی باید در اولویت های این استان باشد. مشکل بعدی ورود گردشگران بحث زیر ساخت ها (به طور مثال آب آشامیدنی) است که در بعضی از شهرها و بخش ها در زمان مسافرت ها پاسخگوی آنها نیست.

 

آقای حسین زادگان مهمترین عامل عقب ماندگی مازندران را واگرایی مسئولان و تعصبات قومی و بخشی عنوان کرد به نظر شما چقدر می تواند در تحقق این موضوع موفق عمل کند؟

 این معضل همانطور که خود استاندار به درستی اشاره کردند در کوچک ترین بخش های این استان لاغر دیده می شود، تغییر در این نوع نگرش و نگاه، نیاز به فرهنگ سازی دارد و بیشتر به تغییر از بالا به تغییر از بطن جامعه نیاز دارد. امیدواریم این اتفاق یعنی تغییر در رفتار سیاسی اقوام، مدیران استانی و شهری و ترجیح پیشرفت استان به منفعت قومی و شهری هرچه زودتر رخ دهد.

 

سه شعار مهم آقای حسین زادگان (امید اجتماعی، تدبیر اقتصادی و اعتدال سیاسی) را آیا علاج مسائل و چالش های مازندران می دانید ؟ فکر می کیند ظرفیت ها و پتانسیل های تحقق آن در استان فراهم هست؟

به نظر من بهتر است شعار را از دایره مدیران استانی خارج کنیم، مدیریت استان جای عمل است نه جای شعار به نظر اینکار بیشتر برای جلب نظر موافق سیاسیون، جراید و مدیران شهرای دیگر است. باید منتظر ماند و دید در عمل چه اتفاقاتی روی می دهد.

 

آیااحزاب استان برنامه ای برای تحقق این سه شعار مهم آقای استاندار دارند؟

درباره احزاب نظری نمی دهم چون تقریبا تعاملی وجود ندارد

 

استاندار جدید مازندران برنامه ها و شعارهایی چون تشکیل سازمان عمران ساحل، کارگروه تحول اقتصادی و ...  را که معمولا از زبان استانداران مختلف شنیده می شد مجددا مطرح کرد فکر می کنید چنین برنامه  ها یا شعارهایی چقدر قابلیت اجرایی دارند؟ آیا تشکیل بنیاد توسعه مازندران به نحوی موازی کاری با سند توسعه مازندران نیست؟

تشکیل یک بنیاد ابدا موازی کاری با یک سند ندارد به شرط اینکه واقعا بنیاد توسعه مازندران برای تغییر، تشکیل شود و صرفا یک شوی مدیریتی نباشد وگرنه مثل دیگر برنامه ها یک دورهمی چند وعده ای خواهد بود.

قبلا هم عرض کردم این استان دارای کوهی از مشکلات و پروژه های نیمه کاره است و نیاز به کاری شبانه روزی و جهادی دارد. مطمئنا تشکیل این کارگروه‌ها برای حل مشکلات این استان نیازی حیاتی است. به شرط اینکه واقعا عملیاتی باشد نه صرفا شوی مدیریتی.

 

یکی از شعارهای آقای حسین زادگان تحقق 30 درصدی استفاده از ظرفیت بانوان بوده چقدر وی را در تحقق این مهم موفق می دانید؟

ببینید میزان درصد برای استفاده از ظرفیت بانوان را به هیچ عنوان قبول ندارم، ولی آنچه واضح است بانوان این استان ظرفیت بالایی برای مدیریت و پیشبرد اهداف دولت ها دارند.

 

از دیگر برنامه های آقای حسین زادگان بکارگیری نخبگان استان است پیش بینی تان از میزان تحقق آن چیست؟

باید منتظر ماند، عدم استفاده از نخبگان، نقطه تاریک مدیریت استان در سال های گذشته بوده، اگر این مهم اتفاق بیافتد بی شک سرعت پیشرفت این استان چند برابر خواهد شد.

 

سخن پایانی

استان مازندران و مدیریت آن بیش از حد سیاست زده بوده و گروه های مختلف برای سهم خواهی دست به هر کاری می زنند و همچنین این دولت علیرغم شعار اعتدالی اش، فرمانش به سمت چپ می کشد، امیدوارم این دو سال و نیم باقی مانده هر چند زمانی کم است این سیاست زدگی را از مدیریت استان دور ببینیم.

مهدی آباد دبیر اصولگرایان آمل در گفت و گو با مازندمجلس مطرح کرد استفاده نکردن از نخبگان نقطه تاریک مدیریت مازندران در ادوار مختلف/ حل معضل ترافیکی باید در اولویت های استان باشد حسین زادگان استاندار مازندران فعالان سیاسی مازندران