برگزیده ها
جناب استاندار؛ پیوست رسانه ای اعتبار دولتی نمی خواهد/ اندکی خلاقیت!

اختصاصی مازندمجلس: جناب حسین زادگان، لازم است بدانید آن چه که طی سال ها نتوانسته به کمک رسانه های استان و از سویی بخش خصوصی بیاید الزاما اعتبارات دولتی نبوده است بلکه نشات گرفته از نبود ایده و طرح های خلاقانه بوده است.

اختصاصی مازندمجلس: مجید حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه شورای اداری با استخدام واژه «پیوست رسانه» و بیان جمله ی«همه پروژه ها باید پیوست رسانه ای داشته باشد و این برای روشنگری است تا مردم بدانند مسئولان چه اقداماتی انجام می دهند». از مدیران استان خواست جوانب مختلف بودجه و پروژه های اجرایی را از طریق رسانه ها برای مردم تشریح نمایند.

اگرچه این خواسته ای امیدوار کننده است و جای خالی آن به شدت احساس می شود اما باید کمی فراتر نگاه کرد و یادآور شد طی سال های اخیر هرگز از ظرفیت رسانه‌ها استفاده صحیح نشده است!

پرواضح است یکی از دلایل عدم موفقیت کسب و کارها در مازندران، نبود برنامه ای مشخص و علمی برای تبلیغات، خدمات یا کالا تولیدی خود بوده و بدتر اینکه هرگز حلقه وصل رسانه‌ها، کانون های آگهی و تبلیغات صاحب نظران عرصه تبلیغات با بخش خصوصی فراهم نشده است. به هر میزان که در رسانه ها و فعالین حوزه ی تبلیغات با انباشت ایده ها و توانمندی ها مواجه ایم به همان اندازه در عرصه کسب و کارها و کارآفرینی، فقر ایده و علوم تبلیغات و رسانه، آنان را با مشکلات عدیده مواجه نموده است. حال آن که متصدیان امور تنها به عنوان عناصر هماهنگ کننده کافی بود پیوندی میان این دو ایجاد نماید

جناب حسین زادگان، لازم است بدانید آن چه که طی سال ها نتوانسته به کمک رسانه های استان و از سویی بخش خصوصی بیاید الزاما اعتبارات دولتی نبوده است بلکه نشات گرفته از نبود ایده و طرح های خلاقانه بوده است. همچنان که طی سال ها پیوند درستی میان صنعت و دانشگاه به وجود نیامده است. به عنوان مثال حضرتعالی را به مصاحبه یکی از مدیران شرکت لبنایت مطرح استان با نشریه موثق، ارجاع می دهیم. مدیر این مجموعه اعلام داشت: «در حالی که ما هنوز تقاضای موردنیاز داخل استان را پاسخ نداده ایم، اقدام به صادرات می نماییم چون که اقدامات فرهنگی در این باره صورت نگرفته است». همانطور که می بینیم با وجود اینکه این نیاز در شهروندان استان وجود دارد تقاضا برای این مواد غذایی افزایش نمی یابد و نتیجه این می شود که امروزه این شرکت برای سرپا ماندن تصمیم به تعدیل نیرو می گیرد!

یا خاطرمان است آن زمان که با دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون ضرورت اقدام فرهنگی برای کاهش تقاضای کالای قاچاق صحبت می کردیم بر این عقیده بودند که اعتبارات لازم تخصیص نمی یابد. حال آنکه برای اقدامات اینچنینی نیاز به اعتبارات دولتی نمی باشد کافی بود متولیان از استانداری متنفعینی از بخش خصوصی که مبارزه با قاچاق کالا موجب رونق کسب و کار آنان می شد را درگیر مسئله مبارزه با قاچاق می کرد. آنگاه استانداری و دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان هماهنگ کننده، بخش خصوصی به عنوان حامی مالی و فعالین فرهنگی و رسانه ای به عنوان مجریان مسائل فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک پیوند استراتژیک ایجاد می کردند.

شرکت های شتاب دهنده با استارت آپ ها، موسسات آموزشی کارآفرینی، مدیریت کسب و کار با کارآفرین ها، اصحاب رسانه و کانون های تبلیغات با مدیران بازاریابی و فروش شرکت ها و ده ها مرجع دیگری که به واسطه مدیران اجرایی دولت در استان باید به یکدیگر وصل شوند. عجیب تر اما بسیاری از ادارات مربوطه طی این سال ها خود اولین مانع در تحقق این امر بوده و نه تنها تسهیلگر نبوده اند که مسیر این همگرایی را به واسطه بروکراسی های پیچیده ی اداری دشوارتر ساخته اند. به عنوان مثال تا مادامی به پیوندی مشترک میان افزایش تعداد هنرستان های گردشگری آموزش و پروش به عنوان یکی از مزیت های نسبی استان در پروش نیروی متخصص با اقدامادت اداره کل گردشگری استان در معرفی جاذبه های گردشگری و نیر اقدامات فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی فرهنگ بومی، موسیقی بومی و سایر موئلفه های مرتبط با فرهنگ و هنر و نیز ارتباط اصحاب رسانه و کانون های تبلیغات با آژانس ها و شرکت های فعال حوزه گردشگری و بوم گردی فراهم نگردد، نخ تسبیه توسعه گردشگری کامل نمی گردد.

کافی است مدیران دستگاه ها برای خود، ماموریتی فراتر از شرح وظایف درون سازمانی تعریف نموده و با ارتباط میان بخشی، حلقه ی وصل ادارات با یکدیگر و بخش خصوصی با دولت و حتی بخش خصوصی با یکدیگر شوند.

جناب استاندار؛ پیوست رسانه ای اعتبار دولتی نمی خواهد/ اندکی خلاقیت! در توضیح «پیوست رسانه ای» استاندار پیوست رسانه ای مجید حسین زادگان همه پروژه ها باید پیوست رسانه ای داشته باشد