برگزیده ها
نحوه ورود به پارلمان با استانی شدن انتخابات چگونه است

مازندمجلس: عضو کمیسیون شوراها گفت: با اجرای قانون استانی شدن انتخابات نظارت پارلمان بر مسائل کشور، از سطح محلی به سطح کلان ارتقا می یابد.

مازندمجلس: محمد محمودی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: با اجرای این طرح استانی شدن انتخابات داوطلبی نماینده استان در پارلمان می شود که در بدو امر حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد رای حوزه انتخابیه خود را اخذ کرده باشد، اما در نهایت رای استانی وی شمارش و محاسبه می شود، ولی باید حدنصاب اولیه آرا شهر خود را داشته باشد.

محمودی ادامه داد: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، می تواند نظارت پارلمان را بر مسائل کشور، از سطح محلی به سطح کلان و ملی و دقیق تر و جامع تر تبدیل کرده و ارتقا دهد.

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی، ایجاد توازن آرا نمایندگان منتخب از یک استان را از مزیت های اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح، دیگر شاهد نخواهیم بود که در یک استان، نامزدی با یک میلیون رای و یکی داوطلب دیگر از همان استان با 12 هزار رای وارد پارلمان شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: باید افرادی با نگاه و رویکرد ملی به مسائل وارد پارلمان شوند و استانی شدن انتخابات داوطلب را از جمع آوری رای به صورت انفرادی که تعهد ایجاد می کند نجات می دهد.

وی به نقش و اهمیت احزاب و تشکل های سیاسی در فرایند انتخابات اشاره کرد و افزود: احزاب و گروه ها دنبال افرادی هستند که دارای نفوذ استانی و صاحب نظر و برنامه هستند، با اجرای استانی شدن انتخابات کسانی وارد مجلس می شوند که فکر و برنامه دارند و هر کسی را به راحتی در مجموعه خود و در فهرست حمایتی خود قرار نمی دهند.

محمودی شاه نشین افزود: استانی شدن انتخابات باعث می شود که افرادی وارد مجلس شوند که از سطح معلومات علمی بالاتری برخوردار هستند، همچنین فقط بر حل مسائل جزئی و محلی در شهرستان خود، متمرکز نمی شوند و برای مسائل و مشکلات ملی ایده و برنامه دارند.

برخی نمایندگان فقط دغدغه مسائل محلی خود را دارند

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس با آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت قانونگذاری در 10 دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از آسیب های تصویب قانون در مجلس، تعدد و تکثر مصوبات در یک مورد و اصلاحیه های پس از آن است، هر قانونی چندین بار در دوره های مختلف اصلاح شده است، اما هنوز هم بعضی از آنها جامع و همه شمول نیست.

نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان این که قانون شوراها چهار بار اصلاح شده است، اظهار داشت: قوانین باید به گونه ای تدوین و تصویب شود که بتواند همه مسائل و موضوعات مرتبط با آن را در کوتاه مدت حل و فصل کند و در بلند مدت نیز پوشش دهد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: در تصویب قوانین گاهی دیده می شود برخی از نمایندگان از نظرات عمیق و دقیق کارشناسی استفاده نکرده اند و نگاه برخی از آنها به مسائل عوام گرایانه بوده است، مثلا نمایندگان به دنبال استخدام یک گروه از کارکنان و مستخدمان در یک وزارتخانه و دستگاه می روند و البته هر بار نیز یک گروه جا افتاده و همه را شامل نشده است و این مدل مصوبات هر دوره و هر چند سال یکبار بازبینی و اصلاح می شود و یا تغییر کرده و کم و زیاد می شود.
محمودی شاه نشین خاطرنشان کرد: این نوع نگرش به پارلمان نشان می دهد برخی نمایندگان مجلس بیشتر از این که دغدغه قانونگذاری و تصویب قوانین جامع الشرایط داشته باشد، بیشتر به حل و فصل مشکلات حوزه انتخابیه خود فکر می کنند.

وی افزود: یکی از آفت ها و آسیب هایی که در مجلس با آن درگیر هستیم این است که برخی نمایندگان که با یک رای محدود و پایین وارد پارلمان می شوند، شرکت در مراسم عزا و عروسی و همایش ها در سطح حوزه انتخابیه خود، بیشتر از حضور و هم اندیشی در جلسات کارشناسی و تخصصی، فراکسیون ها و کمیسیون ها بررسی و تصویب برنامه ها و حل مسائل کلان استانی و ملی، اهمیت دارد.

نماینده مردم شهریار در مجلس درباره نوع جمع آوری رای و میزان آرا یک داوطلب در سطح شهرستان و استان، گفت: در برخی از حوزه های انتخابیه هنوز نگاه ها و توقع ها، قوم گرایی و بر اساس ارتباطات شخصی در شهرستان ها است و رای دهنده ها صرفا به نماینده ای که همزبان و هم قوم و خویشاوند آنها بوده، رای می دهند و به دنبال نماینده هایی که برای برون رفت از مشکلات کشور و یا استان فکر، ایده و برنامه دارند، نیستند، بلکه فقط شهر و روستا و بخش خود را می بینند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها توضیح داد: گاهی از یک شهرستان 250هزار نفری یک داوطلب فقط با 24 تا 25هزار رای وارد پارلمان می شود که اگر در دور اول انتخاب شود یعنی 10 درصد آرا و اگر در دور دوم انتخاب شده باشد، یعنی بین10 تا 15درصد رای آورده است، در صورتی که اگر واقعی نگاه می کردیم در آن شهرستان یک نماینده باید حداقل 50هزار رای کسب کرده باشد.

وی همچنین وجود تخلفات مالی در زمان تبلیغات را از دیگر نقاط ضعف انتخابات مجلس و شوراها عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه مساله فساد و خرید و فروش رای در انتخابات اخیر مطرح شد، اگر قرار باشد نماینده ای با10 تا 12هزار رای وارد مجلس شود، یک دواطلب می تواند با پول کثیف و غیر کثیف و خرید و فروش چند هزار رای و حتی با کمتر از 10 هزار رای وارد مجلس شود، این نقاط ضعف، معایب و آسیب های مدل کنونی برگزاری انتخابات مجلس باید رفع شود.

مجلس شورای اسلامی، پارلمان محلی نیست

محمودی شاه نشین قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را دو وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس بر شمرد و افزود: مجلس شورای اسلامی پارلمان محلی نیست که به مشکلات عمرانی و جزئی حوزه های انتخابی رسیدگی کند، باید شوراهای اسلامی شهر و روستا که پارلمان محلی محسوب می شوند تقویت شوند، و مشکلات عمرانی محل، کوچه و بازار در شهرها و روستاها را حل کنند.

نماینده مردم شهریار در مجلس گفت: ما نماینده ای داشتیم که خودش می گوید که برای احداث سرویس بهداشتی در شهرخود 9ماه وقت گذاشه و 10 تا 12 نامه نگاری کرده است؛ وقتی نماینده ای در پارلمان وقت خود را برای این مسائل می گذارد قطعا از دو وظیفه اصلی که قانوگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است باز می ماند و چون محلی فکر می کند از تصمیمات ملی باز می ماند.

تبلیغات انتخابات استانی شدن انتخابات مجلس