برگزیده ها
اجلاس IPU یا تور باکو؟

اختصاصی مازندمجلس: انتشار تصویر حضور همسر نماینده مجلس مردم ساری و میاندورود در پنجمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوان موسوم به IPU دارای نقاط ابهام بی‌شماری‌ است.

اختصاصی مازندمجلس: این روزها که انتصاب داماد یکی از مسئولان بلندپایه کشور در پست معاونت وزارتخانه ای موجب بروز واکنش‌های بسیاری در عرصه‌های سیاسی اجتماعی و فضای مجازی شده است، انتشار تصویر حضور همسر نماینده مجلس مردم ساری و میاندورود در پنجمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوان موسوم به IPU که تحت نظر اتحادیه بین‌المجالس و با هدف ایجاد بستری مناسب برای نمایندگان زیر ۴۵ سال جهان جهت هم‌اندیشی و تبادل نظر با همتایان خود در سراسر دنیا به میزبانی شهر باکو پایتخت کشورآذربایجان برگزار شد دارای نقاط ابهام بی‌شماری‌ است.

 

در شرایطی که هنوز بازار انتقاد از انتصاب بستگان نزدیک برخی مسئولان در سمت‌های مهم دولتی بسیار داغ است، حضور همسر نماینده جوان ساری و میاندرود در این اجلاس سبب شد تا ساکنان بهارستان نیز از قافله حاشیه‌سازی باز نمانند و سوال‌های بسیاری پیرامون این اقدام محمد دامادی به ذهن متبادر شود.

 

البته مهم‌تر از جویا شدن علت همراهی همسر این نماینده جوان با او در این سفر دو روزه ی کاری، می‌توان به حضورش در متن جلسه و قرارگیری در جایگاه نماینده جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. درصورتی که طبق تحقیقات خبرنگار این پایگاه خبری همسر دامادی هیچگونه قرابتی با محتوای این نشست تخصصی ندارد.

 

بر اساس قانون هزینه سفر نمایندگان به عهده مجلس شورای اسلامی است و در صورتی که نماینده بخواهد فردی را در سفرهای خارجی با خود همراه کند، باید هزینه سفر آن فرد را شخصا متقبل شود. با توجه به این قضیه، اینکه ضرورت حضور همسر محمد دامادی دراجلاس مذکور چه بوده را باید نماینده‌ی جوان مرکز مازندران پاسخ دهد. هر چند مجلس شورای اسلامی در قالب یک کمیته بر شرایط و چگونگی انجام سفرهای خارجی نمایندگان نظارت دارد و تصمیم‌گیری می‌کند.

 

مقام معظم رهبری خردادماه سال جاری در دیدار با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید نمودند که رفتن به سفرهای خارجی باید در حدّ ضرورت و نیاز باشد و مجلس نباید به ‌صورت دست‌ و دل‌ بازی در این زمینه حرکت کند.

از سویی با عنایت به خارج شدن آمریکا از برجام و آینده پر ابهام توافق ایران با کشورهای اروپایی، وضعیت کشورمان در یک شرایط ویژه قرار گرفته که بطور قطع و یقین گذر از این مرحله، مدیریت هزینه در تمامی زمینه‌ها را می طلبد. علیرغم این ضرورت سفرهای خارجی نمایندگان محل بحث بسیاری از منتقدین انجام این گونه سفرها است.

 

در یک چشم انداز کلی، اصل انجام سفرهای خارجی نمایندگان مجلس شورای اسلامی جای مناقشه نیست و اتفاقا الزام وجود این سفرها که همراه با تامین منافع ملی باشد یکی از کارکردهای قوه مقننه است. چرا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استناد به قاعده دیپلماسی پارلمانی و از منظر لحاظ شده در قانون، به بسیاری از نقاط جهان سفر می‌کنند و با مقامات کشورهای مختلف به دیدار و گفتگو می پردازند. هر چند کمیت و کیفیت این سفرها از جمله ضرورت، هزینه و دستاوردهای آن همیشه می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

پایگاه خبری مازندمجلس به عنوان رسانه تخصصی مجلس و در راستای رصد فعالیت نمایندگان استان مازندران آماده انتشار توضیحات نماینده جوان مردم ساری و میاندورود درخصوص این موضوع و جزئیات سفر ایشان به باکو می‌باشد.

باکو اجلاس مجلس محمد دامادی آذربایجان IPU ایران