برگزیده ها
از «ناسحان» بیمارگونه تا نعل وارونه نمایندگان

اختصاصی مازندمجلس: به نظر می رسد مشاوران سیاسی و رسانه ای برخی نمایندگان «ناسحان»* خوبی نیستند. اگر هم بودند دیگر نیستند.

اختصاصی مازندمجلس: به نظر می رسد مشاوران سیاسی و رسانه ای برخی نمایندگان «ناسحان»* خوبی نیستند. اگر هم بودند دیگر نیستند. 

پرده نخست:

 دلیل بسته شدن نطفه ی این نوشتار و شکم فارغ کردن ذهن از مضامینی که قلمی شده اند، گزارشی است که در سایت مازند مجلس درباره مسافرت نماینده جوان شهرمان به باکو منتشر شد و پاسخ شخص ایشان به آن نوشتار. اما آنچه که فراتر از این نوشتارها به ذهن متبادر می شود این است که به واقع چه بر سر این نماینده جوان می رود که حدیثش نُقل هر مجلسی می شود و سیبل خوبی شده برای منتقدین و رسانه ها. به راستی چه کسانی می خواهند با ذهنی آلوده سرمایه های سیاسی و مدیریتیِ جوان شهر را به سراشیبی و سقوط بکشانند؟ آیا این نماینده جوان مشاور سیاسی و رسانه ای ندارد که قدرت پیش بینی امور را داشته باشد؟ اگر دارد، چرا مشاوران سیاسی و رسانه ای ایشان در بزنگاه های حساس راه را به وی نشان نمی دهند؟ اگر در این مورد خاص پاسخ ایشان را بپذیریم، دردی از دردهایی را که کمپین ایشان با آنها دست به گریبان و دچار است درمان نمی کند. چرا تیم مشاوران رسانه ای ایشان پیشاپیش شفاف سازی و اطلاع رسانی مناسبی در مورد این سفر و حضور همسر این نماینده نداشته و نتوانسته اند سوالات احتمالی ذهن مخاطبان و رسانه ها را پیش بینی کنند؟ واقعیت آن است که حقیقت هرچه باشد، کم نیستند اصحاب رسانه و خواصی که با نگاهی دیگر به این ماجرا می نگرند.

به نظر می رسد مشاوران سیاسی و رسانه ای برخی نمایندگان مانند این نماینده جوان، «ناسحان»* خوبی نیستند. اگر هم بودند دیگر نیستند. محمد دامادی اگر می خواهد برای انتخابات پیش رو بیاید و بماند، می بایست در تیم تصمیم ساز سیاسی و مشاوران رسانه ای کمپین خود تجدید نظر کند. مشاوران سیاسی و رسانه ای وی خیلی زود تمام شده اند. شاید هم حواسشان جای دیگری هست.   

 

پرده دوم:

«حضور مسئولان در شبکه های اجتماعی ممنوع است». عضو حقوق دان شورای نگهبان با این صحبت حضور مسئولین را در تمام شبکه های اجتماعی ممنوع اعلام کرد؛ ما به سایر مسئولان کاری نداریم. می خواهیم به طور خاص به مسئله حضور نمایندگان در تلگرام بپردازیم.

  

پرده سوم:

می گویند در گذشته های دور، فرماندهان نظامی برای آن که دشمنان متوجه حرکت سواره نظام سپاه نشوند نعل وارونه بر پای اسب ها می زدند تا با این فریب دیده بان های دشمن را به اشتباه بیاندازند. یعنی اگر سپاه به شمال راه می بُرد دیده بان های دشمن گمان بر حرکت سپاه به جنوب می بردند. حالا این استراتژی فریب کارانه شده حکایت برخی از نمایندگان ما، شاید هم تمامشان. این که فیلترینگ تلگرام امری خوب است یا مضموم کلامی دیگر است. اینجا صحبت اخلاقی در حوزه خوب یا بد امور نداریم. صحبت بر سر این است زمانی که امری به صورت قانون درآمد رفتارهای فرا قانونی آن هم توسط کسانی که قانون گذار و حتی برخی شان قانون دان هستند امری مذموم و نکوهیده می باشد. این که با سیاست های کلی نظام خودمان را همسو نشان دهیم و از دیگر سو به دنبال تأمین نظر طیفی خاص از مخاطبان و موکلان باشیم و به عبارت بهتر به دنبال رأی سازی برویم، از صداقت و اخلاق به دور است. هرچند که برخی بگویند در سیاست اخلاق و صداقت را جایگاه و معنا نیست. که ما این گزاره را قبول نداریم. 

اگر نماینده ای موافق فیلترینگ تلگرام است پس نباید در این عرصه و فضا فعال باشد. این نمایندگان حتماً خودشان را پیرو منویات و سلوک رهبری نظام می دانند. در جایی که رهبری به دستور مقام قضایی تمکین می کند و صفحه تلگرام ایشان از دسترس خارج می شود؛ آیا حضور سایر مسئولان به صورت کاملاً آزاد، شفاف و مشوقانه می تواند نشانه ای از ولایت پذیری ایشان باشد؛ آن هم در جایگاه قانون گذار؟ پس بهتر است به احترام قانونی که خود این نمایندگان هم موافقش هستند از این فضا خارج شوند و حقیقت را جدای از مصلحت در نظر بگیرند. وقتی مسئولان و قانون گذاران ما برای جلب نظر مردم پا بر روی اعتقادات خودشان و پا بر روی قوانین حاکمیتی می گذارند، این شجاعت محسوب نمی شود. این فریب است. وقتی نمایندگان ما خودشان اقداماتی فراقانونی، قانون گریز و به تعبیری «سرپیچی مدنی در حوزه فضای سایبری» دارند؛ آیا ما و دیگران هم می توانیم رفتارهای فراقانونی داشته باشیم؟ آیا فقط ایشان و یک عده ای خاص می توانند فراقانونی باشند و فرا قانونی عمل کنند؟ نمی شود در آغوش حاکمیت خوابید و به سمت کسانی که مخالف قوانین حاکمیتی هستند، غش کرد.

اگر هم این عالی جنابان مخالف فیلترینگ تلگرام هستند، باز هم می بایست در جایگاه قانون گذار، به احترام قانون و دستور مقام قضایی از این اپلیکیشن خارج شوند و پس از آن از جایگاه نمایندگی برای رفع انسداد و فیلترینگ تلگرام اقدام نمایند. وقتی فلان نماینده اصول گرا و حقوق دان خودش قانون را دور می زند و در صفحه اینستاگرامش لینک مربوط به کانال تلگرامش را قرار می دهد یا در ابتدای تیزر تبلیغاتیش آیدی تلگرامی خود را می نویسد؛ پس باید به مردم هم حق داد که گاهی برای گرفتن حق و حقوقشان رفتاری فرا قانونی و قانون شکنانه داشته باشند. بهتر است مسئولین و سیاسیون و نمایندگان مجلس و شوراها تکلیف خودشان را با فضای مجازی بدانند و یکسره کنند. نعل وارونه و سیاست یک بام و دو هوا جوابگوی سوالات ذهن مخاطبان ایشان نیست. بهتر آن است که نمایندگان حاضر در تلگرام به قانون تمکین کنند. حتی اگر با قانون فیلترینگ تلگرام مخالف باشند. و اگر تمنای بازگشت به این فضا را دارند بهتر است برای اصلاح قانون برنامه ریزی، تلاش و رایزنی نمایند.

 

 

*ما هم مانند شما می دانیم که «ناسح» را می بایست «ناصح» بنویسیم.

 

از «ناسحان» بیمارگونه تا نعل وارونه نمایندگان سفر دامادی به باکو مشاوران سیاسی و رسانه ای برخی نمایندگان فضای مجازی حضور نمایندگان در فضای مجازی