برگزیده ها
تعطیلی مدارس روستایی دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرد

مازندمجلس: نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید نرخ کم‌سوادی در ۵ سال گذشته در کشور افزایش پیدا کرده؛ زیرا به دلیل نبود اعتبارات، عملا مدارس بسیاری از روستاها تعطیل و دانش‌آموزان خانه‌نشین شدند.

مازندمجلس: قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اینکه 17 میلیون نفر کم‌سواد و بیسواد در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس سرشماری سال 95 نفوس و مسکن، حدود 8 میلیون و 700 هزار نفر بیسواد داریم که افراد 6 سال به بالا هستند ولی سواد ندارند؛ ضمن آنکه نزدیک به 12 میلیون کم‌سواد هستند؛ یعنی افرادی که دو سه کلاس درس خوانده‌اند ولی ادامه نداده‌اند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ادامه تحصیل باید برای ما مهم باشد، افزود: تا دیروز به مدارس سرویس داده می‌شد ولی الان می‌گویند پول نداریم؛ لذا خانواده‌ها در ایلات و عشایر و روستاها که مدرسه ندارند، نمی‌توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند یا هزینه ایاب و ذهاب به روستایی دیگر را تأمین کنند لذا این عده از درس خواندن بازمی‌مانند.

اجتماع دانش‌آموزان مناطق روستایی در یک نقطه، پوشش تحصیلی را کم کرد

وی با انتقاد از اینکه این تصمیمات باعث شده سطح تحصیلات در کشور پایین آید، ادامه داد: اعتبار لازم برای چنین مواردی پیش‌بینی نشد؛ مثلا با توجه به اینکه 120هزار نفر کمبود معلم وجود دارد، همه دانش‌آموزان را در یک نقطه اجتماع کرده‌اند تا کمبود معلم به چشم نیاید!

این نماینده مجلس اضافه کرد: وقتی اجتماع معلم و دانش‌آموزان را در یک نقطه انجام می‌دهند و عده‌ای مجبورند از جاهای دیگر بیایند، قطعا همه‌شان را نمی‌توان تحت پوشش قرار داد زیرا عملا پوشش تحصیلی کم می‌شود و بنابراین نرخ بیسوادی و کم‌سوادی در کشور زیاد بالا می‌رود.

تحصیل کودکان مهمتر است یا نهضت سوادآموزی بزرگسالان؟

احمدی لاشکی تاکید کرد: نرخ کم سوادی در 5 سال گذشته در کشور افزایش پیدا کرده است؛ مخصوصا در این چند سال اخیر که اعتبارات لازم به آموزش و پرورش داده نشد و عملا مدارس بسیاری از روستاها تعطیل شد و دانش‌آموزان خانه‌نشین شدند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تلاش برای بازماندگی از تحصیل کودکان مهمتر است یا نهضت سوادآموزی، توضیح داد: اگرچه تحصیل برای همه و در هر سنی مهم است ولی برای ما جوانتران باید مهمتر باشند؛ با توجه به اینکه در قانون اساسی، آموزش و پرورش دوره عمومی رایگان شده تا هر کسی که می‌خواهد به مدرسه برود، لازم است به صورت رایگان تا پایان دوره متوسطه به او خدمات داده شود.

تعطیلی مدارس روستایی دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرد قاسم احمدی لاشکی نماینده غرب مازندران نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس