برگزیده ها
برخوردی با متخلفان قاچاق خاک و مراتع نمی شود

مازندمجلس: شریعت نژاد در مورد اظهارات مسئولان محیط زیست مبنی بر تداوم قاچاق خاک مزارع و مراتع کشور، گفت:سال ها است این موضوع مطرح می شود اما تاکنون مستندات آن ارائه نشده و شاهد برخوردی با متخلفان نیز نیستیم؛ خاک سرمایه ملی است

مازندمجلس: شمس الله شریعت نژاد در مورد اظهارات مسئولان محیط زیست مبنی بر تداوم قاچاق خاک مزارع و مراتع کشور، گفت: سال ها است این موضوع مطرح می شود اما تاکنون مستندات آن ارائه نشده و شاهد برخوردی با متخلفان نیز نیستیم؛ خاک سرمایه ملی است و اگر مسئولان محیط زیست معتقدند که خاک کشور قاچاق می شود باید مستندات را ارائه کنند تا مجرای فروش و قاچاق خاک بسته شود زیرا نه تنها به اقتصاد ملی آسیب می زند بلکه مشکلات و تبعات منفی زیست محیطی به همراه دارد.


در حال حاضر قانون محکمی برای مقابله با قاچاق خاک وجود ندارد

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید با همکاری قوه قضائیه متخلفان را شناسایی کنند، افزود: در حال حاضر قانون محکمی برای مقابله با قاچاق خاک وجود ندارد البته در لایحه حفاظت از خاک به پیشگیری از سوء برداشت و قاچاق خاک توجه و انتقال هر گونه خاک زراعی ممنوع شده و با تبدیل لایحه حفاظت از خاک به قانون با هر گونه فروش و قاچاق خاک به شدت برخورد می شود.

وی ادامه داد: همچنین تشخیص و اجازه انتقال هر گونه خاک معدنی نیز به عهده وزارت جهاد کشاورزی و صمت گذاشته شده است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان ایراداتی به لایحه حفاظت از خاک گرفت که کمیسیون کشاورزی ایرادات آن را رفع و به زودی در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد که انتظار می رود شورای نگهبان نیز آن را تایید کند.

تاکید بر حفظ خاک کشور/ مستندات قاچاق خاک به مجلس ارائه شود

مسئولان محیط زیست مطرح می کنند که قاچاق خاک از دهه 80 شروع شده و همچنان ادامه دارد جای بسی تعجب است که محیط زیست چرا در این رابطه گزارشی به مجلس ارائه و افشاگری نکرده است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه خاک کشور باید حفظ شود، تصریح کرد: وظیفه مجلس قانونگذاری است و تاکنون گزارش یا مستنداتی در مورد این موضوع به کمیسیون کشاورزی ارائه نشده و به طور قطع در صورت ارائه ورودی جدی به این موضوع خواهیم داشت؛ مسئولان محیط زیست مطرح می کنند که قاچاق خاک از دهه 80 شروع شده و همچنان ادامه دارد جای بسی تعجب است که محیط زیست چرا در این رابطه گزارشی به مجلس ارائه و افشاگری نکرده است.

وی یادآور شد: اگر مسئولان محیط زیست مستنداتی دال بر قاچاق خاک دارند آنها را به مجلس ارائه کنند تا مجلس وظیفه قانونی خود را انجام دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه برخی به بهانه محصولات گلدانی خاک صادر می کنند، گفت: کشورهایی که وارد کننده گل از ایران هستند استانداردهایی برای خود دارند که هر خاکی را نمی بپذیرند.

شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شمس الله شریعت نژاد برخوردی با متخلفان قاچاق خاک و مراتع نمی شود قانون محکمی برای مقابله با قاچاق خاک وجود ندارد