برگزیده ها
چهل سال خام فروشی به روایت ادیانی/ علت تن دادن مسئولان به خام فروشی

مازندمجلس: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئولان به خام‌فروشی تن می‌دهند چراکه درآمد آسان و مستقیمی دارد.

مازندمجلس: سیدعلی ادیانی درخصوص اینکه آیا می‌توان در شرایط تحریم برای جلوگیری از خام‌فروشی شرکت‌های پتروشیمی متوسط را در شهرهای مرزی راه‌اندازی کرد تا محصولات‌شان صادر شود، گفت: بحث خام‌فروشی نفت یکی از سیاست‌های غیرقابل دفاع است که در تمام دولت‌ها ساری و جاری بوده، اما این مسئله آسیب‌های جدی به دنبال دارد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که بخش قابل‌توجه‌ای از درآمد کشور به فروش نفت متکی می‌شود در شرایط تحریم با مشکلات متعددی رو به رو می‌شویم اما با حذف یا کم‌رنگ کردن نفت از سبد درآمدزایی کشور، قدرت مانور تحریمی دشمن کمتر خواهد شد.

40 سال است که خام‌فروشی ادامه دارد

وی با بیان اینکه 40 سال از تحریم ایران توسط دشمن می‌گذارد اما در عین حال 40 سال است که خام‌فروشی ادامه دارد، افزود: در حالی که باید به سمت احداث پالایشگاه‌های کوچک، مینی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و فرآوری کردن مجموعه مواد خام نفت و گاز رفت.

خودکفایی در تولید بنزین, آمریکا را از تحریم در این مورد منصرف کرد

ادیانی با یادآوری اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمن از نیاز کشور به بنزین طراحی شده است به همین دلیل در آیتم‌ها و موارد تحریم آمریکا، بنزین گنجانده نشده چراکه به خودکفایی رسیده‌ایم، اضافه کرد: با تکیه بر حامل‌های انرژی و سوخت داخلی خودکفایی در بنزین حاصل شده است.

مسئولان به خام‌فروشی تن می‌دهند چراکه درآمد آسان و مستقیمی دارد

وی با اعتقاد به اینکه با ایجاد پالایشگاه‌های کوچک و پتروشیمی‌ها می‌توان بخش اعظمی از خام‌فروشی را تبدیل به ارزش‌افزوده کرد، اضافه کرد: دلیل اصلی اینکه مسئولان به خام‌فروشی تن داده و به سمت احداث پتروشیمی‌ها نمی‌روند، درآمد مستقیمی است که از این طریق به دست می‌آورند، درواقع حلاوت این درآمد آسان منجر به این مسئله می‌شود.

این نماینده مجلس دلیل دیگر تن دادن به خام‌فروشی را عدم توانایی در تامین منابع داخلی دانست و افزود: متاسفانه تسهیلات و انگیزها و مشوق‌های لازم ایجاد نشده است، ضمن آنکه برای تامین منابع مالی خارجی و فاینانس نیز مشوق‌های لازم در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار گذاشته نشده است.

ارائه فرصت‌ به سرمایه‌گذاران داخلی با هدف سوق دادن نقدینگی کشور به سمت نفت می‌تواند راه‌حل جلوگیری از خام‌فروشی باشد.


فرصت‌ به سرمایه‌گذاران داخلی؛ راه‌حل جلوگیری از خام‌فروشی

عضو کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد داد: ارائه فرصت‌هایی به مجموعه سرمایه‌گذاران داخلی با هدف سوق دادن نقدینگی کشور به این سمت می‌تواند راه‌حل جلوگیری از خام‌فروشی باشد چراکه مردم نیز می‌دانند بهترین تجارت در حوزه نفت و گاز شکل می‌گیرد.

چهل سال خام فروشی به روایت ادیانی/ علت تن دادن مسئولان به خام فروشی سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر سوادکوه و جویبار در مجلس خام فروشی