برگزیده ها
 فروش شرکتهای دانش بنیان روز به روز بیشتر می شود

مازندمجلس: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:حجم اقتصاد دانش بنیان به شدت در حال افزایش است و فروش شرکتهای دانش بنیان بیشتر می شود.

مازندمجلس: دکتر سورنا ستاری در افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: حجم اقتصاد دانش بنیان به شدت در حال افزایش است و با تمام مشکلات اقتصادی که داریم فروش شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کرده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: امروز می بینیم که پارک های علمی و فناوری توسعه داشته اند، از این رو می بایست فناوری را به زندگی مردم بیاوریم تا آنها هم حلاوت و شیرینی دانش را حس کنند.

ستاری با بیان اینکه نمایشگاه پژوهش بزرگترین‌نمایشگاه فناوری بوده، گفت: این دوره از نمایشگاه با همکاری و هماهنگی دو نهاد علمی برگزار شده که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.

وی افزود: امروز نمایشگاه مشترک "تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل" با همکاری وزات علوم و وزارت بهداشت فعالیت خود را آغاز می کند. در این نمایشگاه فناوری های ایرانی برای ساخت آزمایشگاه ها عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹ هزار دستگاه «های‌تک» در این نمایشگاه عرضه می‌شود، بیان کرد: تا امروز نمایشگاهی با این وسعت در ایران نداشته‌ایم‌. نکته مهم جهت‌گیری فوق‌العاده‌ در اقتصاد است که از ابتدای این دولت به سمت اقتصاد دانش بنیان ایجاد شد و نتایج آن را امروز شاهد هستیم. 

ستاری خاطرنشان کرد: سال گذشته فروش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین تا پایان سال ۹۶ بیش از ۳۰۰ هزار شغل مستقل برای افراد تحصیلکرده ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه دانش‌بنیان حوزه‌ای است که مردم در زندگی روزمره اثرات تحول آن را شاهد هستند، گفت: فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و دیگر حوزه‌ها از جمله این موارد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای در ایران وجود دارد. چنانچه بتوانیم این نیرو را به زندگی روزمره بکشانیم و شیرینی توسعه علومی چون نانو و بایو را در زندگی روزمره خود شاهد باشند، می‌توان امیدوار بود اتفاقی که منتظر آن هستیم رخ دهد.

وی بیان کرد: طی۱۰ سال گذشته ایران توانسته از رتبه ۳۴ تولید کننده علم در جهان به رتبه ۱۶ دست پیدا کند. پیش بینی می‌شود این رتبه امسال به ۱۵ در جهان برسد. کما اینکه در حوزه‌هایی مانند علم نانو ایران با دارا بودن رتبه ۴ در جهان پیشتاز است. کشور ما در حوزه‌های خاصی مانند بیوفناوری و سلول‌های بنیادی نیز به سرعت در حال رشد است.

ستاری افزود: نکته مهم این است که ما بهترین اکوسیستم استارت‌آپی منطقه را ایجاد کرده‌ایم. طی چند سال گذشته توانسته‌ایم محیطی در حوزه استارت‌آپی کشور ایجاد کنیم که فعالان این عرصه بتوانند با ایده‌های نو خود زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهند. این اقدام را می‌توان تزریق شیرینی علم در جامعه دانست.

وی با اشاره به این که آینده روشن دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در ایران نیازمند یک محیط کسب و کار نو هستیم تا موجب رویش ایده‌های نو شود، قدمی که تا امروز به خوبی در آن پیش رفته‌ایم.

دولت معاون رئیس جمهور علم و فناوری سورنا ستاری