برگزیده ها
نماینده جوان و خطای استراتژیک اصلاح طلبان 

اختصاصی مازندمجلس: در سخنرانی نماینده جوان ساری چند نکته اساسی دیده می شود که مرور آنها خالی از لطف و فایده نمی باشد.

اختصاصی مازندمجلس: نماینده جوان ساری (که دیگر آن قدرها هم جوان و نیست)در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در آغازین روزهای زمستان سخنرانی پر شور و حرارتی داشت که احتمالاً دل هوادارانش را هم در سال آخر نمایندگی گرم کرد. اینکه نمایندگان در نطق های پیش از دستور به ایراد سخنرانی بپردازند و به مشکلات حوزه انتخابیه خود و یا کشور اشاره کنند امری بدیهی و معمول است. در سخنرانی نماینده جوان ساری چند نکته اساسی دیده می شود که مرور آنها خالی از لطف و فایده نمی باشد.

1- پرداختن به همه موضوعات در حد یک خط

پرداختن به موضوعات کشوری و حوزه انتخابیه خوب است. لازم است. اما کافی نمی باشد. بهتر است به جای صحبت درباره چندین موضوع و معضل مختلف به صورت تیتروار و گذشتن از همه آنها به یک یا دو موضوع مشخص پرداخته می شد و درباره آنها نظر کارشناسی می دادید و راه حل ارائه می کردید. به طور نمونه اشاره و یادآوری درستی داشتید به مسئله دانش آموزان شین آبادی و حادثه تلخ چند روز اخیر درگذشت دختران ما در زاهدان. حادثه ای که حتی فکر کردن به آن هم روح و جسم ما را می سوزاند. اما پرسش این است که شما آقای دامادی در طول این چند سال که از حادثه شین آباد می گذرد تا همین حادثه مرگ دانش آموزان زاهدانی چه کرده اید؟ آیا به عنوان یک نماینده مسئولیت کم کاری خود را پذیرفته اید؟ کار به دیگران نداریم. وضعیت بسیاری از مدارس حوزه انتخابیه شما و استان مازندران هم خیلی بهتر از وضعیت مدارس زاهدان نیست. به راستی آیا شما که اینگونه آتشین سخن می گوئید تنها برای رفع چنین مشکلاتی چه قدم مثبت و گام عملی برای حوزه انتخابیه خود و استان مازندران برداشته اید؟

2-اشاره به مرگ بار بودن محور ساری به تاکام و جاده گوهرباران

از روزی که شما وارد مجلس شدید تا به امروز یکی از موضوعات اصلی صحبت ها و سخنرانی های شما مسئله محور مرگ ساری به منطقه تاکام و جاده مرگ گهرباران بوده است. اما ذکر دو نکته در اینجا لازم می باشد. اول اینکه به دفعات در برابر دفتر شما بنرهای تقدیر و تشکر بابت فلان بودجه و فلان اتفاق عملیاتی در این محورهای مواصلاتی نصب شده است. اگر هنوز این مشکلات پابرجاست پس نصب آن بنرها که مدعی شده اید از سوی جمعی از اهالی منطقه بوده چه معنا و مفهومی دارد؟ دوم اینکه خود شما باید پاسخگو باشید که چرا اصلاح و بِه سازی این محورها به جایی نمی رسد. شما چندین سال است که دارید از پیگیری برای رفع مشکل این جاده ها صحبت می کنید و از جذب بودجه های میلیاردی سخن می گوئید. اما در عمل خودتان دارید می گوئید اتفاق مثبتی رخ نداده و به عبارتی تنها به انتقاد ازدولت ها بسنده کرده اید. آیا فکر نمی کنید چون زور و قدرت و بُرش لازم را در پایتخت ندارید نتوانسته اید این پروژه ها را به سرانجام برسانید؟بهتر آن است که در حوزه انتخابیه خود بر روی چند پروژه اصلی و زیربنایی متمرکز می شدید.

3- آقای دامادی قدردان باشید بهتر است

ما از شما یک سوال داریم. اگر نام شما در لیست امید قرار نداشت و حمایت قاطع اصلاح طلبان نبود آیا امروز می توانستید این گونه داغ و پر حرارت از جایگاه نمایندگی از دستاوردهای دولت انتقاد کنید و شخص رییس جمهور را به دروغگویی متهم نمائید؟ نقد سازنده و بیان مشکلات و تلاش برای رفع آنها خوب است. هم در سیره ائمه و  رهبری نظام آمده و هم جزو وظایف ذاتی نمایندگان است. اما آقای دامادی آیا قیاس دولت تدبیر و امید با دولت پاکدستان که حتی یاران نزدیکش هم از آن دولت اعلام برائت جسته اند قیاس درستی است؟ آیا حقوق های نجومی و پُست گرفتن های اتوبوسی و مسئولیت های خانوادگی و انواع چالش های اقتصادی موجود تنهاحاصل عملکرد این دولت است یا میراث گذشتگان؟ بدون شک مشکل امروز و ویرانه ای که در اقتصاد می بینیم بیشترش ساختاری و یادگار گذشتگان است.

ما نمی خواهیم چشممان را بر روی حقایق ببندیم. اما خودتان هم می دانید که اگر حمایت مقام معظم رهبری از دولت فعلی و ترس از اقتدار و انصاف ایشان نباشد، در همین داخل مملکت هستند کسانی که زودتر از ترامپ به دنبال نابودی امید ملت می رفتند. که باز هم رفتند.شما خودتان روزگاری حامی فعال ستاد احمدی نژاد بودید در همین استان و اصول گرایی هستید که با بیرق اصلاح طلبی و سوار بر مرکب اصول گرایی به صورت ناپلئونی وارد میدان بهارستان شدید. حال که حمایت دولت و خطای استراتژیک اصلاح طلبان شما را بر بال موقفیت نشاند بهتر است کمی قدردان باشید.

4- آب دریای خزر، قوم گرایی و انتخاب استاندار

جناب دامادی در قسمتی از سخنرانی پیش از دستور خود به مسئله ی انتقال آب دریا به فلات مرکزی اشاره داشتید. این سخنان بیشتر از آنکه عملیاتی باشد کارکرد ویترینی و پروپاگاندا دارد، برای روز مبادا که بگوئید ما هم گفته بودیم. جناب دامادی شما و سایر نمایندگان استان به جای آنکه فقط حرف بزنید بهتر است عمل کنید. حداقل از حضرتعالی انتظار می رود به عنوان یک جوان رفتاری شجاعانه تر و به دور از خواستگاه سیاسی محافظه کار خود داشته باشید. از نمایندگان اصفهان و خوزستان پراگماتیست بودن (البته نه آن قسمت از رفتارهای عصبی و بی نظمی هایشان) را بیاموزید. فقط حرف و حرف و حرف برای اینکه بعداً بگوئید ما گفته بودیم دردی را دوا نمی کند. مردم باید ببینند و لمس کنند و حتی اگر زور و توانتان هم نمی رسد بهتر است با موکلین خود شفاف باشید و صادقانه با مردم ضعف و ناتوانی خود را با آنها در میان بگذارید.

اما آقای دامادی وقتی به شخص رئیس جمهور تاخت زدید که به قوم خود توجه دارد. چگونه است که خودتان در همین سخنرانی اخیر خود به گونه ای ظریف مسئله ی قوم گرایی را در استان مازندران پُر رنگ می کنید و با اشاره به انتخاب یک ساروی به عنوان استاندار و اینکه مردم ساری مردمان مظلومی هستند نوعی خاص از تعصب منطقه ای را ترویج می کنید؟

جناب دامادی یادتان باشد که مهم نیست استاندار ساروی باشد یا از هر جای دیگر. مهم شایسته سالاری و تأمین منافع کل استان است. استاندار باید فرزند تمام مازندران باشد. انتخاب آقای حسین زادگان بیشتر از آن که به خاطر ساروی بودنش مایه ی مباهات است می بایست به خاطر شایسته بودنش مایه ی افتخار و مباهات شما و همگان باشد. شما که مخالف قوم گرایی هستید؛ و رئیس جمهور را به قوم گرایی متهم می کنید پس چطور خودتان زیر پوستی بر طبل تعصبات قومی می کوبید؟ انتخاب یک ساروی به استانداری آیا سهم ویژه ای برای ساروی ها دارد؟ بدون شک خیر.

آقای دامادی شما با این رویکردتان استاندار را در شرایط بغرنج و سختی قرار می دهید. چرا که هم منتقدین غیرمنصف را در سطح استان متوجه ایشان می کنید تا از هر انتخاب خردمندانه استاندار به بهانه قوم گرایی و ساروی گرایی خدشه وارد کنند. و هم ویژه خواهان فرصت طلب مرکز استان را در برابر انتخاب های ایشان که از سایر نقاط استان باشند قرار می دهید. جناب دامادی بنابر تجربه در این مواقع اگر سکوت کنید بهتر است تا دفاع بد کنید از استاندار.

یک سوال هم از شما داریم. اگر جناب حسین زادگان در ادامه مسئولیت خود موفق نبودند یا بر مراد دل شما گام نزدند آیا باز هم از انتخاب ایشان دفاع می کنید؟ با توجه به سلوک سیاسی و چرخش هایی که از شما در طول این سالیان دیدیم و به یاد داریم بسیار بعید و دور از ذهن است.

5- من هم می خواهم بی نظم باشم.

آخر این چه حرفی بود که از پشت تریبون مجلس زدید. اینکه دیگران بی نظم هستند دلیل نمی شود که شما هم بخواهید بی نظم باشید. بزرگترین بدبختی ما از بی قانونی است و بی قانونی یعنی بی نظمی. یعنی آنتروپی و هرج و مرج سیاسی و مدیریتی. یعنی ویژه خواری و رانت. یعنی همین قوم گرایی که شما به نوعی می گوئید با آن مخالفید. آقای دامادی برای حل مشکلات و معظلات این جامعه پیش از هر چیز به نظم و قانون نیاز داریم. شما در جایگاه قانون گذار نبایستی بگویید که می خواهید مانند دیگران بی نظم باشید. شما می بایست فرهنگ سازی باشید و با رعایت قانون به قانون گریزان و بی نظمان درس نظم و قانون گرایی بدهید. حتی می بایست برای مردمان و به خصوص جوانان حوزه انتخابیه خود الگو و سرمشق رفتاری و گفتاری باشید. جناب دامادی پس حق بدهید اگر کسی وارد دفتر شما شد و خواست با داد و بیداد و بی نظمی شما صدایش را بشنوید نباید ناراحت بشوید. بهتر است هم بپرهیزید از بیان حرف های بی تدبیر و غیر حکیمانه.

 

 

نماینده جوان و مصلحت اندیشی استراتژیک اصلاح طلبان محمد دامادی تحلیلی بر نطق زمستانی محمد دامادی انتخابات ملس دهم لیست امید دامادی و لیست امید