برگزیده ها
تکرار فاجعه هفت تپه در مازندران/ چوب حراج بر صنایع چوب و کاغذ

اختصاصی مازندمجلس: شایان ذکر است شرکت نیشکر هفت تپه بهمن 94 به دو جوان 28 و 31 ساله واگذار شد. خریدارانی که یکی در زندان و دیگری متواری است و نتیجه این سهل انگاری ایجاد بحران امنیتی در خوزستان و بازداشت کارگران به جای متخلفین این شرکت بوده است.

اختصاصی مازندمجلس: شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان بزرگترین شرکت تولید کاغذ در ایران یکی از شرکت های موفق در تولید و صادرات محصولات مرتبط با کاغذ و کارتن است.

این شرکت که پس از اجرای طرح تنفس جنگل تا حدودی در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده بود به علت انجام حصارکشی، شن ریزی راه های دسترسی و ایجاد ابنیه در مسیرهای جنگلی در سال 91 و 92 بیش از 135 میلیارد تومان از سازمان جنگلها و مراتع کشور طلبکار است.

 در حالی که دولت از پرداخت این مطالبه سرباز می زند با اجرای طرح تنفس جنگل حاضر نیست ما به ازای آن از درختان شکسته بهره برداری شود. این در حالی است شرکت ملی گاز، برق، سازمان تامین اجتماعی و سازمان دارایی پیگیر مطالبات خود از صنایع چوب و کاعذ هستند.

با این همه صنایع چوب و کاغذ مازندران به علت ثبات مدیریت و عضویت 4 مازندرانی در هیات مدیره ی 5 نفره آن، با بحران شرکت نکاچوب مواجه نیست چرا که مواد اولیه صنایع چوب و کاغذ صرفا محدود به چوب های جنگلی نمی باشد. در حالی که مدیران این شرکت به دنبال تبدیل وضعیت۴۰۰ کارگر فعال از پیمانی (که تحت پوشش پیمانکار به قراردادی است تا کارگر ها از سلطه پیمانکار نجات پیدا کنند و مستقیما تحت پوشش شرکت قرار بگیرند) در زیرمجموعه پیمانکاران می باشند و کلیه حقوق معوق آنان را پرداخت نموده و با مشکلات کارگری مواجه نیستند اما به علت عدم پرداخت بدهی سازمان جنگل ها و مراتع، این شرکت با مشکل نقدینگی مواجه است.

 از سویی شرکت آینده پویا به عنوان یکی از هولدینگ های بانک ملی که 57 درصد سهام صنایع چوب و کاغذ مازندران را در مالکیت خود دارد، قصد دارد آن را به مبلغ ناچیز 400 میلیارد تومان به فروش بگذارد. این در حالی است که 43 درصد باقیمانده آن در مالکیت وزارت تعاون است حال پرسش این است برنامه این وزارت برای بقای آن چیست.

در حالی که میزان دارایی و ارزش برند صنایع چوب و کاغذ عددی بسیار بیش از این هاست از جمله در اختیار داشتن 180 هکتار اراضی جنگلی، دو کارخانه، خط تولید occ شرکت فراکود، مجموعه فرهنگی ورزشی آسایش، مجموعه هتل سالاردره، 250 واحد مسکونی و داشتن دفتر بزرگ در پایتخت شائبه هایی ایجاد کرده است که در صورت این واگذاری به بخش خصوصی احتمال تکرار واقعه هفت تپه در مازندران وجود دارد از این حیثث ضروری است نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مازندران در مجلس اولا پیگر مطالبات این شرکت از سازمان مراتع و جنگل ها بوده ثانیا فرصت بهره برداری از درختان شکسته را ایجاد نموده تا ضمن رفع مشکل نقدینگی مانع از واگذاری آن به بخش خصوصی و مفت خرینی آن شود. از سویی ضروری است سازمان بازرسی با ورود به این مساله پیش از واگذاری صوری این شرکت و تبدیل شدن به یک بحران امنیتی مانع از به خطر افتادن معیشت کارگران و خانواده های آنان شود.

شایان ذکر است شرکت نیشکر هفت تپه بهمن 94 به دو جوان 28 و 31 ساله واگذار شد. خریدارانی که یکی در زندان و دیگری متواری است و نتیجه این سهل انگاری ایجاد بحران امنیتی در خوزستان و بازداشت کارگران به جای متخلفین این شرکت بوده است. امیدواریم با تدبیر استاندار و مسئولان مربوطه شاهد تکرار چنین بحرانی در مازندران نباشیم.

تکرار فاجعه هفت تپه در مازندران/ چوب حراج بر صنایع چوب و کاغذ مازندران مزایده صنایع چوب و کاغذ مازندران هفت تپه نیشکر