برگزیده ها
ایران در رده 10 کشور اول دنیا در شمار زندانیان/ یک سال مانده به انتخابات از فتنه ۹۸ می‌گویند

مازندمجلس: عضو فراکسیون امید در مجلس معتقد است کسانی که خود را ناکام از جلب آرای مردم در انتخابات می‌بینند با برچسب‌هایی مانند فتنه، دیگران را متهم می‌کنند.

مازندمجلس: محمود صادقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)، گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید سیاست های این 4 دهه را ارزیابی کنیم تا متوجه شویم چه تغییرات و دگرگونی هایی در جهت تحقق اهداف انقلاب انجام شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این ارزیابی باید با اتکا به شاخص های کارشناسی و به دور از شعارزدگی و حب و بغض باشد، به شاخص هایی همچون عدالت، حاکمیت قانون، شمول گرایی، مشارکت آحاد مردم، شفافیت و اجماع محوری برای ارزیابی حکمرانی خوب و شایسته اشاره و تصریح کرد: بررسی شاخص های مختلف طی 4 دهه گذشته در حوزه رفاه اجتماعی بیانگر رشد نسبی در حوزه سلامت، آموزش، پژوهش و پیشرفت های علمی است؛ شاخص امید به زندگی از 55 سال در سال 1354 به 75 سال در سال 1397 رسیده و نرخ باسوادی شاهد افزایش چشمگیری بوده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در حوزه رفاه اجتماعی در شاخص توزیع درآمد بین اقشار مختلف جامعه رشد چشمگیری وجود نداشته است و اگرچه تلاش زیادی برای کاهش فقر و نابرابری انجام شده اما ضریب جینی در 50 سال گذشته ثابت و در مرز 4 دهم بوده که نشانگر نابرابری بالایی از لحاظ اقتصادی و فاصله فقر و غنا در کشور است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگرچه در برخی مقاطع ضریب جینی، اندکی بهبود پیدا کرده ولی تغییر معناداری نداشته ضمن آنکه این شاخص به آن معنا است که سهم هزینه های 10 درصد جمعیت ثروتمند کشور 14 برابر 10 درصد جمعیت فقیر بوده است.

صادقی بیان کرد: توزیع نامناسب منابع و فقدان روش مشخص و عملی برای هدفمند ساختن حمایت ها و یارانه ها و نبود برنامه راهبردی جامع و علمی برای فقرزدایی و کاهش عملکرد مطلوب اقتصادی کشور از عوامل این نابرابری است.

ایران در رده 10 کشور اول دنیا در شمار زندانیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حوزه سلامت اجتماعی شاهد کاستی ها و نابسامانی ها هستیم؛ افزایش آمار طلاق، اعتیاد، کودکان طلاق و دیگر نابسامانی های اجتماعی به خصوص در دو دهه اخیر نگران کننده بوده است کما اینکه براساس آمار در سال 58 از هر 100 هزار نفر، 23 نفر زندانی بوده اند که این میزان در سال 96 به 280 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده است و از این نظر ایران در رده 10 کشور اول دنیا در شمار زندانیان است.

وی با بیان اینکه در سایر بخش های توسعه تلاش های فراوانی انجام شده، به توسعه زیرساخت های جاده ای، آب، برق، گاز اشاره کرد و افزود: آسیبی که در این زمینه وجود دارد آن است که این توسعه بر مبنای شاخص های توسعه پایدار و توسعه متوازن صورت نگرفته و بدون توجه به آمایش سرزمین انجام شده است و اکنون شاهد برهم خوردن تعادل در بخش های مختلف زیست محیطی، آب، کشاورزی و حوزه های دیگر هستیم.

صف آرایی نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مقابل هم؛ تجلی ناآرامی های بین استانی

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این نابرابری رفته رفته منجر به بحران های خطرناکی در سطح کشور خواهد شد، گفت: شاهد بروز تنش ها و ناآرامی های بین استانی در سطح کشور هستیم که تجلی آن در روز تقدیم لایحه بودجه و صف آرایی نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مقابل هم بود.

وی افزود: اگرچه این همکاران رفتار نامتعارفی داشتند اما آن ها را مذمت نمی کنم زیرا این صف آرایی تجلی نابرابری و عدم تعادلی است که در سطح جامعه و استان ها وجود دارد زیرا اکنون استان های محروم و غیربرخوردار نگران آن هستند که منابع خدادای آن ها به نحو غیرعادلانه توزیع می شود.

صادقی تصریح کرد: استان های خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان و دیگر استان های محروم در وضع بسیار نابرابری هستند که باید علاج مناسبی برای آن پیدا کرد.

به طور متوسط 60 درصد مردم در هر انتخابات شرکت می کنند

نماینده مردم تهران در مجلس به شاخص مشارکت اشاره کرد و توضیح داد: در 40 سال گذشته هرسال شاهد یک انتخابات و سطح بالای مشارکت در امور سیاسی کشور بودیم؛ به طور متوسط 60 درصد مردم در هر انتخابات شرکت می کنند اما به دلیل پاره ای کاستی ها و تنگ نظری ها و اعمال سلیقه های شخصی و جناحی و نقض بی طرفی در متولیان انتخابات شاهد آن هستیم که گاه عرصه انتخابات که باید تجلی همبستگی ملی باشد، گرفتار منازعات بی حاصل سیاسی می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: برخی جناح های سیاسی که پایگاه خود را ضعیف می بینند تلاش می کنند با استفاده از ابزارهای قدرت در نهادهای نظارتی انتخابات را مهندسی کنند و کسانی که خود را ناکام از جلب آرای مردم می بینند با برچسب هایی مانند فتنه، دیگران را متهم می کنند.

صادقی بیان کرد: یک سال به انتخابات 98 مانده اما از تریبون های نماز جمعه و صدا و سیما می گویند که شاهد شکل گیری فتنه 98 هستیم و سخنگوی شورای نگهبان عنوان می کند که فتنه 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: معلوم نیست که مقصود از این فتنه چیست؛ عدهای که با این القاب و برچسب ها کاسبی می کنند، بدانند به منافع ملی کشور آسیب می زنند

ایران در رده 10 کشور اول دنیا در شمار زندانیان یک سال مانده به انتخابات از فتنه ۹۸ می‌گویند! محمود صادقی عضو فراکسیون امید در مجلس