برگزیده ها
بوی تعفن زباله، رامسر را فلج کرد

رامسر به خاطر داشتن مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم نواز نظیر جنگل های سرسبز هیرکانی، ساحل ، آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان عروس شهرهای ایران شهرت دارداما به دلیل کم لطفی مردم و مسئولان طبیعت بکر آن در سیطره زباله قرار گرفته است.

مازندمجلس: بنا به گفته شماری از صاحب نظران، گردشگران و شهروندان رامسری، عرصه های جنگلی این منطقه به جای آنکه فضایی مفرح ، روح بخش و دلپذیر برای طبیعت گردان، مسافران و گردشگران باشد، به علت پراکندگی و دپوی زباله در مسیر جاده های کوهستانی و تفریحی حال روز خوشی ندارد.


علاوه بر محل دپوی رسمی زباله درسایت 'اشکته چال' منطقه کلاکولی رامسر، انبوه زباله رها شده در داخل دره های اکثر محورهای کوهستانی و ییلاقی نظیر روستای جواهرده ، شباهت زیادی به محل دپوی زباله ها یافته است.


با دیدن جای جای این دره های مملو از زباله انسان را به یاد شوربختگی کسانی می اندازد که برای استفاده از طبیعت بکر و خدادادی به دامان طبیعت می روند و می توان گفت که درختان سربه فلک کشیده دره های این محور زیبا از دست انسان های متجاوز به طبیعت به خاطر رها سازی و انباشت زباله ها شاکی هستند.


آمارهای رسمی نشان می دهد که به طور متوسط روزانه در این فصل مقدار 70 تن زباله در جنگل های رامسر در سایت 'اشکته چال ' منطقه کلاکولی کاملا به شکل سنتی و غیربهداشتی دفن می شود به طوری که این مقدار زباله در فصول گردشگری روزانه به حدود 120 تن هم می رسد.


بررسی ها و بازدیدهای میدانی مسئولان و کارشناسان محیط زست و بهداشت ودرمان منطقه گویای آن است که ظرفیت محل دفن زباله در عرصه های جنگلی این منطقه تکمیل شده و متاسفانه حجم انبوهی از شیرابه این زباله ها پس از سرریز شدن وارد سفره های زیرزمینی و رودخانه های منتهی به دریای خزر این شهرستان می شود و بنا به تاکید این کارشناسان این وضعیت می تواند زنگ خطر جدی برای از بین رفتن محیط زیست و به مخاطره افتادن سلامت مردم منطقه باشد.


یکی از شهروندان رامسری با ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله در عرصه های جنگلی این شهرستان گفت: دپوی زباله در عرصه های جنگلی این منطقه موضوع تازه ای نیست که مسئولان محلی و استانی از آن بی اطلاع باشند بلکه سال های سال طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز این شهرستان گردشگرپذیر زیر حجم انبوهی اززباله پنهان شده است.


محمد مهرپور افزود: متاسفانه بوی نامطبوع و تعفن دپو و دفن غیربهداشتی زباله در طبیعت در مناطق بالادست روستائیان حاشیه جنگلی را آزرده خاطره کرده و در مناطق جنگلی نیز شهروندان را بنابراین مسئولان ذیربط باید برای حل این معضل راهکار اساسی بیندیشند.


یک کارشناس دفع پسماند شهرداری رامسر نیز با بیان آنکه مکان دفن زباله با گذشت حدود 10 سال دیگر پاسخگو نیست، گفت: روش پردازش اولیه پیش نیاز هر طرح جامعی برای برون رفت از معضل زباله است و از طرف دیگر این شیوه فشار و حجم زباله در سایت را کاهش می دهد.


مهران حلاجیان افزود: امروز شهرداری توان اجرا و عملیاتی کردن این طرح ها را در سطح محلی ندارد و بنابراین برای رهایی از این معضل به صورت دائم، نیازمند تامین اعتبار ملی است.


وی اظهار داشت: هرچند برای کاهش میزان خسارت و تهدیدهای زیانبار ناشی از دفن سنتی و غیربهداشتی زباله شهرداری اقداماتی نظیر حفر چاه در پائین دست محل دفن زباله با هدف هدایت شیرابه های آن انجام داده است ولی این اقدامات موقتی است.


رییس شورای شهر رامسر گفت: می توان با تصمیم گیری درست و هدفمند از تولید زباله درآمد زایی خوبی هم کسب کرد و چنین تحولی مستلزم آن است تا در گام نخست نسبت به جا نمایی زمین و خریداری دستگاه زباله سوز اقدام کرد.


جعفر خلخالی افزود: زمینی که باید برای دفن زباله به شیوه استاندارد پیش بینی شود باید حدود 120 کیلومتر از شهر فاصله داشته باشد ولی به علت فاصله اندک کوه تا دریا و نزدیکی روستاها نمی توان چنین طرحی را اجرا کرد.


وی ابراز امیدواری کرد درصورتی اگر طبق استانداردهای زیست محیطی منابع طبیعی و آبخیزداری زمینی برای این منظور واگذار کند و از سویی هم دولت حمایت های لازم را داشته باشد می توان با بهره گیری از توان بخش خصوصی این معضل را به طور اساسی حل کرد.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسرگفت: از سال های گذشته قطعه زمینی به مساحت حدود پنج هزار مترمربع برای دفن زباله اختصاص داده شده است.
حمیدرضا رحیمیان با بیان اینکه ظرفیت دپوی زباله در مراتع جنگلی این شهرستان به مرحله بحران رسیده است، افزود: هم اکنون باید به دنبال راهکار اساسی برای رفع ریشه این معضل با هدف کاهش خسارت های زیست محیطی و طبیعت این منطقه بود.


وی اظهار داشت: هم اکنون آن اقدامی که مدنظر است پردازش زباله با همراهی بخش خصوصی است و این مستلزم اعلام آمادگی سرمایه گذار می باشد و اگر تمایل داشت منابع طبیعی شهرستان چنین مجوزی را دارد تا قطعه زمینی برای اجرای این طرح در اختیار سرمایه گذار بگذارد.


رییس اداره محیط زیست شهرستان رامسر هم به ایرنا گفت: دفن و دپوی زباله در عرصه های جنگلی و رایزنی ها برای استقراردستگاه های گوناگون امحای زباله تاکنون نتیجه ملموسی به دنبال نداشت ضمن اینکه تاکنون برای خروج از وضعیت فعلی به همراه سایر نهادهایی که به نحوی با این معضل در ارتباط هستند جلسات مختلفی با کارشناسان صاحب نظر کشور برگزار شد.


محمد رضا نیاستی افزود: در نشست های کارشناسی با توجه به شرایط و ویژگی های محل دفن زباله در نهایت به راهکار پردازش زباله رسیدیم که به عقیده کارشناسان اتخاذ این روش در حال حاضر می تواند در کوتاه مدت دست یافتنی و تاثیرگذار باشد.


او با بیان اینکه روش پردازش در چند نقطه از کشور در حال اجراست، ادامه داد: در روش پردازش زباله، تفکیک واقعی زباله تر و خشک با درصد بالا انجام شود که این شیوه تولید شیرابه خطرناک ناشی از ترکیب زباله خشک و تر مانند پلاستیک را به حداقل می رساند.


وی با بیان اینکه اجرای این طرح در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان رامسر به تایید اعضا رسید و تصویب شد، ادامه داد: برای شروع و اجرای طرح ، تصمیم بر ان شد تا از چند مدل پردازش زباله در کشور بازدید و بهترین شیوه را که با این مکان همخوانی دارد، انتخاب و در این منطقه اجرایی شود.


نیاستی با اشاره به اینکه استان رویکرد منطقه بندی را راهکارکار برون رفت از معضل پسماند عنوان کرده است گفت: با توجه به این رویکرد مقرر شد زباله شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس اباد در منطقه سایت پرده سر تنکابن تجمیع شود.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامسر با بیان آنکه شهرداری ها متولی امور پسماند درشهرها هستند، تاکید کرد که محیط زیست دراین بخش نقش نظارتی را دارد و در این حوزه مقرر شده تا شهرداری با انتقال ماشین الات آب های سطحی که در منطقه در جریان است را بهسازی کنند تا منجر به افزایش شیرابه نشود .


نیاستی با بیان آنکه راهکار اصلی برای جمع اوری شیرابه احداث تصفیه خانه است افزود : در حال حاضر مقرر شد با نصب لاگن شیرابه حاصل از پسماند جمع اوری شود.
فرماندار رامسر نیز تجمیع زباله در سایت پرده سر تنکابن را در حد وعده دانست و گفت با اینکه در این حوزه نشست های متعددی با مسئولان ذیربط برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شد ولی تاکنون نتیجه ای به همراه نداشت.


محمد ازاد افزود : با توجه به آنکه برنامه های بلند مدتی مانند کارخانه زباله سوز در دو نقطه از استان هنوز نهایی نشده در مدیریت شهرستان اقداماتی نظیر بازچرخانی شیرابه ها و تفکیک زباله از مبدا را در دستور کار قرار داده است.


وی افزود : مراحل اجرا و عملیاتی شدن این طرح نیازمند 4 میلیارد تومان اعتبار است که بعد از بازدید ها در سایت های مشابه تامین اعتبار به این منظور نیز محقق می شود.

رییس شورای شهر رامسر جعفر خلخالی کارشناس دفع پسماند شهرداری رامسر مهران حلاجیان محمد مهرپور بوی نامطبوع و تعفن دپوی غیربهداشتی زباله رامسر را فلج کرد