برگزیده ها
کم‌فروشی ناشی از ضعف نظارت است /ضرورت کنترل هفتگی وزن محصولات

مازندمجلس: عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کنترل وزارت صمت از کم فروشی کارخانه‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: باید کارگروه ویژه‌ای در این وزاتخانه ایجاد شود تا بر قیمت، کمیت و کیفیت کالاها نظارت کند.

مازندمجلس: عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کم‌فروشی برخی کارخانه‌ها در ماه‌های اخیر، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر عملکرد کارخانه‌ها نظارت کند در واقع این کم فروشی‌ها در اثر سهل انگاری سازمان‌های نظارتی است چراکه در نبود نظارت و دقت برخی سودجویان از فرصت استفاده کرده و با کم‌فروشی و گران فروشی سودهای کلان به دست می‌آوردند.



کنترل وزارت صمت از کم فروشی کارخانه‌ها جلوگیری می‌کند

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صمت باید با ضرورت کنترل هفتگی وزن محصولات از کم فروشی بسیاری از کالاها مانند لبنیات جلوگیری کنند، افزود: کم فروشی خیانت است. نمی‌توان با توجیهاتی مانند عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت کالا از کمّیت یا کیفیت آنها کاست این رفتارها نوعی بداخلاقی فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کم فروشی در اثر کوتاهی دستگاه‌های نظارتی ایجاد می‌شود، بیان کرد: اگرچه افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت برخی کالاهای وارداتی شد اما بالا رفتن قیمت دلار را نمی‌توان دلیل موجهی برای افزایش قیمت کالاهای داخلی دانست. متاسفانه افزایش نرخ ارز زمینه را برای سوءاستفاده تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی فراهم کرد.افزایش نرخ ارز چه تاثیراتی در بالارفتن قیمت‌ها داشت؟

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت غیرمتطقی برخی مواد اولیه داخلی قیمت تمام شده کالای نهایی نیز افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: مشکلاتی مانند کم فروشی، گران فروشی و.... در اثر نبود و بی اثر بودن عملکرد دستگاه‌های نظارتی وزارت صنعت است.

زمانی که کم فروشی در چرخه بازار و زنجیره تولید نهادینه می شود برخورد و ساماندهی وضع موجود بسیاری سخت و در برخی موارد غیرممکن است. تولید کنندگان باید بدانند سیستم نظارتی قوی وجود دارد که در صورت هرگونه تخلف به شدت با آنها برخورد می‌کند.



ضرورت تشکیل کارگروهی در وزارت صمت برای نظارت بر قیمت، کمیت و کیفیت کالا

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزارت صمت بخش خاص و ویژه‌ای برای رسیدگی به قیمت کالاها و ساماندهی بازار ندارد این در حالی است که در وهله نخست باید کارگروه ویژه‌ای برای رصد بازار در این وزارتخانه ایجاد شود سپس کالاها دسته بندی شده و به صورت هفتگی کمّیت، کیفیت و قیمت محصولات در بازار آنالیز و مورد ارزایابی قرار دهند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی که کم فروشی و گران فروشی در چرخه بازار و زنجیره تولید نهادینه می شود برخورد و ساماندهی وضع موجود بسیاری سخت و در برخی موارد غیرممکن است. تولید کنندگان باید بدانند سیستم نظارتی قوی وجود دارد که در صورت هرگونه تخلف به شدت با آنها برخورد می‌کند که متاسفانه در حال حاضر این سیستم نظارتی قوی وجود ندارد.

کم‌فروشی ناشی از ضعف نظارت است /ضرورت کنترل هفتگی وزن محصولات عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس عبدالله رضیان نماینده مردم قائم شهر سوادکوه و جویبار در مجلس