برگزیده ها
 پلیس راهنمایی و رانندگی نباید مخفیانه مردم را جریمه کند/ تعیین جریمه و میزان سرعت تردد در ایران سلیقه‌ای اعمال شده است

مازندمجلس: عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، با انتقاد از نحوه جریمه کردن رانندگان از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد که افزایش جریمه‌ها باید همزمان با ارتقای تسهیلات برای تسهیل تردد مردم صورت بگیرد.

مازندمجلس: عزت الله یوسفیان ملا، در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر افزایش میزان جریمه‌های رانندگی در بودجه 98، گفت: افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی برعهده دولت بوده که بر اساس آئین‌نامه می‌تواند آن را تصویب و ابلاغ کند و به این روش جریمه‌ها را افزایش دهد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی، با انتقاد از اعتقاد برخی مبنی بر ضرورت افزایش میزان جریمه‌های راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تخلفات، ادامه داد: ما فقط جریمه‌ها را افزایش می‌دهیم و با چوب با مردم برخورد می‌کنیم، اما اقداماتی در جهت تسهیل تردد آنها و کاهش مشکلاتشان انجام نمی‌دهیم.

 

عفو، تذکر و اخطار در راهنمایی و رانندگی وجود ندارد

وی تصریح کرد: البته تعیین جریمه برای کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی باید وجود داشته باشد و در اصل این موضوع اشکالی وجود ندارد، اما در مقابل باید تسهیلاتی هم برای مردم فراهم شود، کما اینکه این امکان وجود دارد که فردی به مدت 5 ساعت در ترافیک معطل مانده باشد و برای مدت کوتاه دو دقیقه‌ای که راه‌ها ناگهان باز شود با سرعت بالا حرکت کند و پلیس به صورت مخفیانه وی را جریمه کند.

یوسفیان ملا اظهار کرد: این اقدام صحیحی نیست که پلیس کمین کند و بدون اینکه از راننده توضیح بخواهد، وی را جریمه کند، کما اینکه در شرایط کنونی در بخش راهنمایی و رانندگی تذکر و اخطار به راننده وجود ندارد و همین موضوع که عفوی برای رانندگان وجود ندارد، توازن در این بخش را بر هم زده است.

 

سرعت‌های تعیین‌شده برای تردد در اتوبان‌ها استاندارد نیست

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98، عنوان کرد: ما اتوبان‌های چهار باندی ساخته‌ایم که حداکثر سرعت مجاز برای تردد در آنها را 80 کیلومتر تعیین کرده‌ایم، و این در حالی است که این میزان سرعت برای خیابان‌ها بوده، کما اینکه در کشورهای پیشرفته اگر راننده‌ای کمتر از 120 کیلومتر در اتوبان حرکت کند، جریمه می‌شود.

 

تعیین جریمه و میزان سرعت تردد در ایران سلیقه‌ای اعمال شده است

یوسفیان ملا افزود: ما تعیین جریمه‌ها، نحوه و میزان سرعت تردد در اتوبان‌ها را سلیقه‌ای اعمال کرده‌ایم، کما اینکه اگر به صورت هفتگی در مسیر رودهن-پردیس تردد داشته باشید، مشاهده می‌کنید که یکبار سرعت مجاز را 110 کیلومتر و یکبار 90 کیلومتر تعیین می‌کنند و اگر هوا تاریک باشد، راننده نمی‌تواند تشخیص دهد که باید با چه سرعتی حرکت کند، بنابراین ما باید فشار را بر مردم کمتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پل صدر ایجاد شده که راننده باید با حداکثر سرعت 70 کیلومتر در آن حرکت کند، در کدام اتوبان دنیا این میزان سرعت تعیین شده است؟ اگر قرار باشد راننده با حداکثر 70 کیلومتر سرعت از روی پل حرکت کند، برای جلوگیری از اتلاف وقت از زیر پل حرکت می‌کند، بنابراین مشکلات این بخش باید حل شود تا راننده مرتکب تخلف نشود.

 

غیرقابل مشاهده بودن پلیس باعث افزایش ارتکاب تخلف توسط رانندگان شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: ما نباید به طور مداوم به افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بپردازیم، بلکه لازم است به طور همزمان اقداماتی هم برای رفع موانع و مشکلات مردم در جهت تسهیل روند تردد آنها ایجاد کنیم، چرا که تنها با جریمه کردن نمی‌توان مشکلات موجود در جاده‌ها یا اتوبان‌ها یا خیابان‌های کشور را حل کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر میزان ارتکاب تخلف در بین رانندگان افزایش یافته است، به این دلیل است که بجای اینکه پلیس در معابر بایستد و خود را نشان دهد تا رانندگان از ارتکاب تخلف خودداری کنند، خود را مخفی می‌کند و گاه به خوبی به وظایف خود هم عمل نمی‌کند، و این در حالی است که ما لباس مخصوص برای پلیس تعیین کرده‌ایم تا مردم آنها را بشناسند تا قانونمند حرکت کنند.

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه بودجه ومحاسبات مجلس عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 پلیس راهنمایی و رانندگی نباید مخفیانه مردم را جریمه کند/ تذکر و اخطار در این بخش تعریف نشده است یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه بودجه ومحاسبات مجلس؛