برگزیده ها
کارگران فصلی و ساختمانی هم سبدکالا می‌گیرند

مازندمجلس: مهم‌ترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به توزیع سبدکالای کارگران ساختمانی و قالیبافان، امضای قرارداد ۲۲ میلیون یورویی در حوزه پوشاک، تشکیل اتاق‌های فکر بخش تعاون و اعلام درصد بیکاری فارغ التحصیلان اختصاص داشت.

مازندمجلس: وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی این هفته اعلام کرد که بعد از توزیع بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی، نوبت به بیمه‌شدگان شاغل در بخشهای دولتی و غیردولتی می‌رسد که حقوق زیر سه میلیون تومان دارند.

به گفته شریعتمداری، لیست حقوق این افراد از سوی تامین اجتماعی ارسال شده و به محض دریافت اعتبار خزانه، توزیع سبد کالا آغاز می‌شود.

آنطور که وزیر کار گفته تمام بیمه‌گذارانی که حقوق و دستمزدشان در بخش‌های غیردولتی پرداخت می‌شود ولی تامین اجتماعی لیست بیمه‌شان را دراختیار دارد، سبد کالا می‌گیرند.

۴۹.۹ درصد شاغلین بیش از استاندارد کار می‌کنند

تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که در پاییز ۱۳۹۷ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۷ درصد بوده است و این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به روستایی بالاتر است.

این گزارش در بررسی سهم شاغلین ۱۰ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر حاکی از آن است که ۳۶.۵ درصد شاغلین به طور معمول ۴۹ ساعت درهفته و بیش از استاندارد کار می‌کنند.

همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۹.۹ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخشهای صنعت با ۳۲.۹ درصد و کشاورزی با ۱۷.۲ درصد در رده بعدی قرار دارند.


امضای قرارداد ۲۲ میلیون یورویی با هشت برند بین المللی در حوزه پوشاک

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، ظرف ۸ ماه گذشته ۲۲ میلیون یورو قرارداد با ۸ برند بین المللی در حوزه پوشاک بسته شده و سرمایه‌گذار خارجی صاحب برند در ایران سرمایه‌گذاری کرده است که در نتیجه این امر، شرکتهای ایرانی نیز برای فعال شدن در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

عیسی منصوری با اشاره به اجرای طرح اشتغال روستایی، از شناسایی ۴۹۶۰ روستای کانونی خبرداد و گفت: با اجرای طرح اشتغال روستایی، بازگشت به روستاها آغاز شده و ۱۳۷ روستای کانونی که‌ بیش‌ترین داده و ستانده را با روستاها همجوار دارند برای توسعه طرح‌های اشتغال انتخاب شده است.

وی همچنین از تغییر و اصلاح الگوی کشت محصولاتی همچون گندم و جایگزین کردن آن با گیاهان دارویی و زعفران در برخی مناطق روستایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: در سایر رسته‌های پرظرفیت نیز این طرح گسترش یابد.


ایجاد اتاق‌های فکر بخش تعاون

این هفته معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم بررسی چالشها و مشکلات قضایی و حقوقی تعاونی‌ها تاکید کرد و ایجاد اتاق‌های فکر بخش تعاون و شناسایی نقاط قوت و ضعف تعاونی‌ها را خواستار شد.

‌مجمدجعفر کبیری از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور به عنوان یکی از موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی نام برد و گفت: یکی از راههای برون رفت از این شرایط، حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط و تعاونی‌ها است.



توقف ثبت نام در کارا تا اطلاع ثانوی

سامانه کارا که به منظور ثبت نام متقاضیان وام اشتغال روستایی راه اندازی شده، مدتی است که بسته است.

آنطور که معاون توسعه اشتغال وزیر کار می‌گوید: تکمیل ظرفیت پذیرش طرح‌های اشتغال روستایی موجب شده تا ثبت نام در سامانه کارا تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

به گفته وی، فلسفه پرداخت وام اشتغال روستایی، توسعه اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی برای جمعیت روستایی و عشایری است.



درصد بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

امید علی پارسا ـ رئیس مرکز آمار ایران این هفته سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران کشور را ۴۰.۵ درصد اعلام کرد و گفت: نزدیک به ۵۵۰ هزار شغل طی ۹ ماهه امسال ایجاد شده اما به نسبت برنامه و نیاز کشور که حدود ۹۰۰ هزار شغل است، عقب هستیم.

به گفته وی، بخش اعظمی از جوانان به دنبال استخدام و اشتغال در بخشهای دولتی هستند و ایجاد شغل در کشور به دلیل بروکراسی‌های پیچیده اداری سخت و دشوار شده است.

کارگران فصلی و ساختمانی هم سبدکالا می‌گیرند کارگران فصلی و ساختمانی سبدکالا کارگران وزیر تعاون کارو رفاه اجتماعی شریعتمداری