برگزیده ها
مدرک تحصیلی از قانون انتخابات حذف شود/ مجلس و دولت درک درستی از وضعیت جامعه ندارند/ برخی 6 کلاسه ها از دکترای اقتصاد باسوادترند

اختصاصی مازندمجلس: دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه قانون فعلی انتخابات، نقض قانون اساسی است، گفت: نکته مهم قانون اساسی، حضور همه آحاد ملت در اداره کشور است و مواردی چون برخورداری از مدرک تحصیلی بالا، 95 درصد افراد جامعه را از مشارکت در اداره کشور محروم می کند.

اختصاصی مازندمجلس: نصرا... دریابیگی دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران و مسئول کانون بازنشستگان استان در گفت و گو با مازندمجلس، بر لزوم تغییر قانون فعلی انتخابات مجلس، تاکید کرد و گفت: در قانون فعلی شاهد آن هستیم افرادی با هزینه های میلیاردی راهی مجلس می شوند که اینان در حقیقت نمایندگان واقعی مردم نیستند، چون درک درستی از مسائل و مطالبات مردم ندارند بلکه نماینده قشر خاصی (ثروتمندان و مرفهین بی درد) هستند.

وی با طرح این پرسش که سرانجام چنین مجلسی چه خواهد بود؟ افزود: مطمنا در درجه اول صدمات و آسیب های آن، متوجه اقشار ضعیف جامعه (کارگران، بازنشستگان، معلمان و کارمندان) خواهد شد. این اقشار امروز در چنین اوضاع بد اقتصادی، فردی یا افرادی در مجلس ندارند که زبان گویای آن ها باشد.

 

95 درصد جامعه از اداره کشور محروم اند

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه قانون فعلی انتخابات، نقض قانون اساسی است، گفت: نکته مهم قانون اساسی، حضور همه آحاد ملت در اداره کشور است و مواردی چون برخورداری از مدرک تحصیلی بالا، 95 درصد افراد جامعه را از مشارکت در اداره کشور محروم می کند. در حالی که در دهه های اخیر به عینه شاهد هستیم که بسیاری با داشتن مدرک بالا چون دکترای اقتصاد، درک درستی از اقتصاد کشور ندارند که اگر داشته باشند شرایط کشور چنین نبود. بسیاری از آن ها نمی دانند رکود، تورم، صادرات و واردات و اقتصاد مقاومتی چیست. چون مدارک دانشگاههای ما واقعی نیست. از طرفی افراد بسیاری در جامعه حضور دارند که تنها با 6 کلاس سواد دنیایی از تجربه و نوآوری دارند. تنها اقشاری که اقتصاد مقاومتی را رعایت کردند، کارگران و اقشار ضعیف جامعه بودند که نشانت از مدیریت خوب آنها در هزینه های خانوار با توجه به تورم و گرانی موجود است.

دریابیگی با اشاره به زندگی سخت طبقات ضیف جامعه بیان کرد: کدام نماینده مجلس می تواند حقوق یک میلیون و دویست هزار تومانی را درک کند؟ کدام نماینده، کدام وزیر و وکیل می تواند مسائل و مشکلات کارگرانی که چندین ماه حقوق نگرفتند را درک کند؟

چپ و راست هیچکدام کاری برای فقرا نکردند 

وی با بیان اینکه جناح های چپ و راست هیچکدام کاری برای فقرا نکردند، افزود: نمایندگان مجلس از هر جناحی ابتدا باید خود را از لحاظ روحی، معنوی، حمایت از محرومان و پابرهنگان و خودسازی اصلاح کنند. امروز صدای محرومان از مجلس کمتر شنیده می شود. پرواضح است قانون انتخابات مجلس نیاز به تغییر دارد تا همه اقشار جامعه بتوانند در آن اداره کشور نقش داشته باشند.

 

سبد کالا در شان کارگران نیست

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اظهار اینکه نخستین قربانیان تحریم های ناجوانمردانه امریکا و متحدانش، قشر ضعیف جامعه بودند، گفت: ارز شناور، حقوق و دستمزد شناور می خواهد نه سبد کالا. سبد کالا برای کمیته امداد و بهزیستی است نه کارگران و اقشار ضعیف جامعه. نیاز بود در اواسط سال و با بالاگرفتن تحریم ها دستمزدها نیز به مثابه آن بالا می رفت. همین موضوع نشانگر آن است که در مجلس کسی دردهای قشر ضعیف را نمی شنود و خواسته های آن ها را درک نمی کند با آنکه همه در ابتدا با شعار حمایت از قشرهای ضیف راهی مجلس می شوند.

 

مجلس و دولت درک درستی از وضعیت جامعه کارگری ندارند   

دریابیگی با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق در لایحه سال 98 دولت بیان کرد: این نشان می دهد نه دولت، نه مجلس درک درستی از وضعیت جامعه کارگری ندارند. آیا با توجه به تورم بالا، سبد خانوار یک خانواده 5 نفره با افزایش 20 درصدی حقوق تامین شدنی است؟ مثلا سبد خانوار این خانواده در مازندران 3.5 میلیون تومان است.

 

معضلات استانی نمایندگانی استانی می خواهد

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: حسن این مصوبه آن است که نمایندگان پیگیر مسائل و امور کلان و ملی می شوند و مسائل شهری به مدیریت شهری و روستایی واگذار می شود. نرخ بالای بیکاری در مازندران، مسائل طرح خصوصی سازی، رونق اقتصادی، مشکلات کشاورزی و رکود کارخانجات و...  نیازمند نیامندگانی با روحیه و تفکر استانی است.

 

سال سخت کارگران

مسئول کانون بازنشستگان استان، در پایان سال 98 را سال سختی برای کارگران و بازنشستگان و اققشار ضعیف جامعه دانست و گفت: اینکه حدود 80 درصد بودجه سال 98 جاری و در واقع حقوق پرسنل است و فقط 20 درصد آن به امور عمرانی پرداخته می شود، یعنی اشتغال، کارآفرینی، نشاط اجتماعی و... در سال آینده تعطیل خواهد بود.

گفت وگو: مجید ساجدی فر

شکواییه دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در گفت و گو با مازندمجلس دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران و مسئول کانون بازنشستگان استان مدرک تحصیلی از قانون انتخابات حذف شود/ برخی 6 کلاسه ها از دکترای اقتصاد باسوادترند مجلس و دولت