برگزیده ها
استانی شدن انتخابات مجلس توسعه متوازن را عملیاتی می‌کند

مازندمجلس: یک نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نمایندگان به دنبال بخشی‌نگری هستند و هیچ‌کسی نیست که به حوزه انتخابیه خود فکر نکند.

مازندمجلس: امیر خجسته نماینده همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تأکید بر لزوم نگاه ملی نمایندگان بر بودجه سال ۹۸ گفت: تمامی نمایندگان باید با نگاه ملی بر بودجه تمام تلاش خود را در جهت توسعه متوازن بکار گیرند.

او ادامه داد: نگاه نماینده به بودجه قطعاً بخشی است که البته همیشه این نگاه وجود داشته و وجود هم خواهد داشت. اما اگر این نگاه بخشی کاهش یابد و دید حاکم بر مجلس، توسعه متوازن باشد بسیاری از مشکلات موجود در کشور حل می‌شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: هر فردی با ارتباطی که دارد و فشاری که منطقه بر نماینده وارد می‌کنند ناخواسته به سمت بخشی نگری و حل مشکلات موجود در منطقه و حوزه انتخابیه خود می‌رود و به همین دلیل شاهد بخشی نگری نمایندگان هستیم.

خجسته گفت: باید فرهنگ توسعه متوازن در کشور ایجاد شود و تمامی طرح‌ها و لوایح در این راستا باشد. قانون بودجه از قوانین پایین‌دستی است که اگر جهت‌گیری‌اش به سمت توسعه متوازن باشد می‌تواند نه‌تنها به حل مشکلات کشور کمک کند بلکه درنهایت موجب توسعه در تمامی نقاط کشور می‌شود.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی که در سال آینده با آن روبرو هستیم، ادامه داد: باید بودجه به شکل ملی دیده شود. البته به‌طورقطع بودجه به شکل ملی تدوین می‌شود اما زمانی که انتخابات مجلس در کشورمان به‌صورت استانی برگزار نمی‌شود، متأسفانه شاهد نگاه بخشی نگری نمایندگان به بودجه هستیم.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ تأکید کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توان امید داشت که توسعه متوازن عملیاتی شود. چون در حال حاضر هر نماینده‌ای توانش را برای شهر و حوزه انتخابیه خود قرار می‌دهد که در این شرایط شاهد بخشی نگری خواهیم بود.

خجسته گفت: یکی از اقداماتی که موجب افزایش نگاه ملی نماینده به بودجه و سایر مسائل می‌شود، استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در این شرایط نماینده استانی فکر و ملی عمل می‌کند. در حال حاضر اما نمایندگان سعی می‌کنند تا در حوزه انتخابیه خود کاری را انجام دهند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود، ادامه داد: قطعاً نمایندگان به دنبال بخشی نگری هستند و هیچ‌کسی نیست که به حوزه انتخابیه خود فکر نکند و این موضوع به دلیل این است که انتخابات به‌صورت استانی برگزار نمی‌شود. در این شرایط نماینده می‌خواهد در حوزه انتخابیه خود نمایش و قدرتی نشان دهد بنابراین بخشی نگری انجام می‌دهد و می‌خواهد بودجه‌ای را به حوزه انتخابیه خود اختصاص دهد اما ما باید این نگاه بخشی را ضعیف کنیم. که یکی از راههای کاهش بخشی نگری نمایندگان، استانی شدن انتخابات است.

او به کمپین بودجه ملی و نه به بخشی نگری پیوست و خاطرنشان کرد: هر موردی که برای توسعه، آگاهی و رشد مردم باشد خوب است، من به آن اعتقاددارم و به این کمپین می‌پیوندم.

مجلس استانی شدن انتخابات دولت بخشی نگری نمایندگان مجلس