برگزیده ها
بیم و امیدهای استانی شدن انتخابات

اختصاصی مازندمجلس: امروز بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درگیر حل معالات سیاسی شهرستان‌های خود هستند.

اختصاصی مازندمجلس: طرح استانی شدن انتخابات که کلیات آن هفته گذشته به تصویب رسید، همانند تمامی طرح‌های در دست بررسی مجلس شورای اسلامی موافقان و مخالفانی دارد. موافقان به امید دستیابی به اهداف متصور شده برای این طرح، استانی شدن انتخابات را به نفع ساختار سیاسی کشور می‌دانند و مخالفان نیز بیم آن دارند که تغییر در ساختار انتخاباتی، شرایط سیاسی کشور را با بحران روبرو سازد و انتخابات را از اصل مردم‌سالاری دور کند.

این طرح قدمتی نزدیک به 20سال دارد. از اصلی‌ترین اهداف آن می‌توان به مشارکت بیشتر احزاب در رقابت‌های انتخاباتی و دوری نمایندگان از بخشی‌نگری اشاره کرد. علی‌الخصوص که طی ادوار اخیر و بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته بسیاری از حوزه‌های انتخابیه دچار پدیده رای قومیتی شده‌اند. لذا موافقان طرح استانی شدن انتخابات در کنار افزایش سطح کبفی نمایندگان، کاهش تخلفات انتخاباتی و پررنگ‌تر دیده شدن مسائل ملی، حرکت به سمت حزبی شدن انتخابات را از نقاط قوت این طرح می‌دانند. از سوی دیگر بخشی از فعالان سیاسی اجتماعی و نمایندگان فعلی مجلس معتقدند بر خلاف امیدواری موافقان مبنی بر حرکت به سمت حزبی شدن، در نبود احزاب تاثیرگذار تغییر ساختار انتخاباتی کشور بی‌اثر است. مخالفان طرح همچنین با اشاره به اصل جوانگرایی در مدیریت و همچنین کاهش هزینه‌های انتخاباتی می‌گویند، با اجرای این طرح شانس حضور جوانان، اقلیت‌ها و کاندیداهای مستقل در مجلس کاهش می‌یابد.

جایگاه نمایندگان مجلس در بازه‌های زمانی مختلف توسط رسانه‌ها و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و از بدیهیات است که امروز بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درگیر حل معالات سیاسی شهرستان‌های خود هستند. برآیند تمام اظهارات صورت گرفته از سوی مخالفان و موافقان طرح استانی شدن انتخابات نشان از یک دغدغه مشترک دارد و آن‌هم افزایش کیفیت مجلس شورای اسلامی است. هر دو طرف دغدغه‌ای مشترک ولی ایده‌ها و برداشت‌های متفاوتی مطرح نموده‌اند. با توجه به مسائل طرح شده باید منتظر ماند و دید که انتخابات مجلس یازدهم به صورت استانی برگزار می‌شود یا خیر.

 

مجلس استانی شدن انتخابات مجلس یازدهم انتخابات استانی