برگزیده ها
استانی شدن انتخابات به نفع مردم است/ بخشی نگری نمایندگان موجب فاصله مجلس از جایگاه واقعی خود شد

مازندمجلس: سوادکوهی تصویب طرح استانی شدن انتخابات را که باعث می شود نمایندگان مجلس جزیره ای فکر نکنند و در تصمیم گیری ها ، نگاهِ بلند مدت و فرامنطقه ای داشته باشند ، در مجموع به نفع مردم ارزیابی نمود .

 مازندمجلس: مصطفی سوادکوهی دبیراجرایی فراکسیون احزاب و تشکل های مجلس شورای اسلامی گفت: با تامل در ماموریت های ذاتی و وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی (قانونگذاری و نظارت بر امور) می بینیم این کانون تصمیم گیری واجد یک شأن ملی است و چنین جایگاهی توسط نمایندگانی ترسیم و صیانت خواهد شد که با وجود خاستگاه ها و ملاحظات منطقه ای، از رویکرد ملی برخوردار باشند این در حالی است که غلبه بخشی نگری در بین نمایندگان موجب شده تا مجلس از این جایگاه فاصله بگیرد.


وی افزود: مجلسِ برنامه محور و کلان نگر، بی شک در گرو وجود نمایندگانی با همین ویژگی هاست و آنچه می تواند به حصول این مقصود کمک کند، استانی کردن انتخابات مجلس است که از حدود دو دهه پیش مطرح شد اما به رغم آثار و تبعات مثبتی که برای آن متصور است، هنوز به نتیجه نرسید.

مجلسِ برآمده از انتخابات استانی قطعاً کارآمدی بیشتری خواهد داشت.


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: خوشبختانه اکنون کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، کلیات این طرح را به تصویب رساند که بر اساس آن هر نماینده علاوه بر آنکه باید حائز 20 درصد آراء حوزه انتخابیه اش باشد تا آراء وی در سطح استانِ مربوطه امکان شمارش پیدا کند، حد نصاب آراء استانی را نیز می بایست کسب نماید.

سوادکوهی خاطر نشان کرد: قدر مسلم انتخابات استانی زمینه ورود شایستگان بیشتری را به مجلس فراهم خواهد کرد و چنین نمایندگانی می توانند ترازِ نمایندگی مجلس را ارتقاء دهند و به افزایش کارآمدی مجلس کمک کنند.


وی از جمله فواید استانی شدن انتخابات مجلس را پر نمودن خلاء های مربوط به تحزب عنوان کرد و افزود : تحزب از حلقه های مفقوده فعالیت پارلمانی است و رشد و توسعه آن موجب می گردد. نمایندگان از کارهای محلی فاصله بگیرند و به ملی شدن نزدیک تر شوند.

استانی شدن انتخابات و فعالیت احزابِ قوی لازم و ملزوم یکدیگرند


عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر وقت نمایندگان صرف کارهای محلی شده و از امور ملی غفلت می ورزند و این یعنی پرداختن به امور جزئی، نمایندگان را از رسیدگی به وظایف قانونی و اصلی شان باز می دارد.


دبیر اجرایی فراکسیون احزاب و تشکلهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات و فعالیت احزابِ قوی لازم و ملزوم یکدیگرند، اظهار کرد: تحزب زمینه را برای تقویت مجلس از طریق تمرکز نمایندگان بر قانونگذاری و نظارت و همچنین نگاه تخصصی و روزآمد آنها به وظایف نمایندگی فراهم می سازد.


سوادکوهی تصویب طرح استانی شدن انتخابات را که باعث می شود نمایندگان مجلس جزیره ای فکر نکنند و در تصمیم گیری ها ، نگاهِ بلند مدت و فرامنطقه ای داشته باشند ، در مجموع به نفع مردم ارزیابی نمود.

گفت و گو: مجید ساجدی فر

سوادکوهی دبیر اجرایی فراکسیون احزاب و تشکل های مجلس شورای اسلامی مصطفی سوادکوهی استانی شدن انتخابات استانی شدن انتخابات مجلس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بخشی نگری نمایندگان موجب فاصله مجلس از جایگاه واقعی خود شد / استانی شدن انتخابات به نفع مردم است