برگزیده ها
نمایندگان مجلس اعتبارات حوزه پسماند را به بخش دیگر حواله دادند

مازندمجلس: عیسی کلانتری صبح امروز در جلسه شورای پسماند کشور در ساری گفت افزایش مصرف در همه جهان همسو با تخریب محیط زیست است، وقتی مصرف در محدوده‌ای که فرهنگ جامعه اصلاح نشود منجر به تخریب محیط زیست می‌شود.

مازندمجلس: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولویت اعتبار اختصاص داده شده دولت در حوزه پسماند برای استان‌های شمالی کشور بوده است اما توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سایر بخش‌ها اختصاص پیدا کرده و برای تامین اعتبار ما را به دیگر بخش‌ها حواله دادند.

کلانتری اظهار کرد: بنده از حضور در رسانه ملی برای اعلام دستاوردهای محیط زیست معذور هستم چرا که همه شاخص‌های ما در حوزه محیط زیست منفی است.

با دولت‌ها نمی‌توان محیط زیست را حفظ کرد

معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه چون در کشور استراتژی توسعه نداشتیم، در جایی رشد و در برخی نقاط دچار مشکل شدیم، افزود: با دولت‌ها نمی‌توان محیط زیست را حفظ کرد و مردم در این زمینه ورود پیدا کنند، تا فرهنگ عمومی ارتقاء پیدا نکند و مشارکت‌سازی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی توسعه پیدا نکند، محیط زیست دارای مشکل است.

کلانتری با اشاره به اینکه کک‌سازی در استان مازندران به هیچ وجه توجیه زیست محیطی ندارد، گفت: اگر در این بخش استراتژیک نداشته باشیم محیط زیست دچار چالش می‌شود، توسعه پایدار چهار اصل دارد، نخست همه برنامه‌های ما توجیه اقتصادی داشته باشد، نظم اجتماعی برهم نخورد، محیط زیست در کل تخریب نشود و حق نداریم که حقوق نسل‌های بعد را برای رفاه خودمان قربانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم همه قوانین حوزه محیط زیست را رعایت کنیم، بسیاری از واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور و کشاورزی باید تخریب شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اعلام اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ما آلوده‌کنندگان محیط زیست هستند، گفت: محیط زیست کشور با یک مصیبت‌های مواجه است که اگر به وظایف خودش عمل کند کشور دچار مشکل می‌شود و ناچار هستیم که تعادل را در نظر بگیریم.

این مسؤول اضافه کرد: بزرگ‌ترین معضل محیط زیست کشور آب است، 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، صحبت کشاورزی که مطرح می‌شود، بحث تولید غذا ولی در همین کشاورزی وقتی صحبت محیط زیست مطرح می‌شود می‌گویند بعدا!

با جنگ بین شهرها در حوزه تامین آب مواجه هستیم

کلانتری خاطرنشان کرد: با جنگ بین شهرها در حوزه تامین آب مواجه هستیم، حیات وحش ما وابسته به آب است، دلیل اصلی در معرض تهدید بودن یوزپلنگ خشکسالی است.

وی با هشدار به اینکه مسئله که اگر جامعه به فکر محیط زیست نباشد دولت‌ها محیط زیست را از بین می‌برند،سمن‌ها ما باید تقویت شود و ابزار توسعه کشور هستند، یادآور شد: رئیس جمهور به من گفت که چهار مشکل اصلی داریم که یکی از آنها بحث پسماند در استان‌های شمالی، دیگر ریزگرد، آلودگی شهرهای بزرگ و بحث تالاب‌ها بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در بحث پسماند پیشرفت مناسب نداشتیم، دولت در حوزه پسماند 1.3 میلیارد دلار برای ساماندهی پسماند در استان‌های شمالی اختصاص داده است ولی در مجلس شورای اسلامی این بخش را گرفتند و به سایر بخش‌ها دادند.

نمایندگان مجلس اعتبارات حوزه پسماند را به بخش دیگر حواله دادند

کلانتری اظهار کرد: اولویت اعتبار اختصاص داده شده دولت در حوزه پسماند برای استان‌های شمالی کشور بوده است اما توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سایر بخش‌ها اختصاص پیدا کرده و برای تامین اعتبار ما را به دیگر بخش‌ها حواله دادند.

وی اضافه کرد: به دلیل ورود شیرابه و زباله اثری از ماهی زنده در رودخانه‌های منتهی به دریا نیست و بنده سال گذشته به نمایندگان گفتم که شما این بودجه را حذف می‌کنید مربوط به شمال کشور است، نمایندگان صحبت‌های خودشان را کردند و رفتند.

بغرج بودن پسماند در 3 استان شمالی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: پسماند در سه استان شمالی کشور بسیار بغرنج است، وضعیت گیلان بسیار نامناسب است، تولید برق از پسماند باید به فراموشی سپرده شود به دلیل نوع پسماند قیمت برق تمام شده چندین برابر فسیلی می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه پسماند مشکل اصلی شمال کشور است و تولید محصول غیراقتصادی برای دولت هم هزینه دارد، یادآور شد: در شمال کشور به دلیل اینکه بخش عمده از پسماند تر است و رطوبت بالای دارد منوط به توجیه‌پذیری اقتصادی نکنید به این دلیل که الان در حال تبدیل شدن به معضل اجتماعی شده است و اگر هم توجیه اقتصادی ندارد این طرح باید عملیاتی شود.

سمن‌ها به بنده فشار می‌آورند

کلانتری با اشاره به اینکه مشکل پسماند شمال کشور با اولویتی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دارد باید حل شود و با شعار مشکل حل نمی‌شود، گفت: سمن‌ها به بنده فشار می‌آورند که در حوزه محیط زیست کوتاهی می‌شود، بنده هم در جریان مشکلات زیست محیط صنایع هستیم و اگر تعطیل شود مشکل اقتصادی دامن‌گیر مردم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حداقل‌ها را باید رعایت کنیم، جلوی شکار بی‌رویه، آلوده کننده رودخانه را باید بگیریم و در بخش عمده هم باید در کنار تولیدکنندگان قرار گیریم، یادآور شد: وظیفه ما بسیار گسترده است، زندگی و هوای سالم در محیط زیست باید تامین شود، هوای تیرماه تهران 6 روز آلودگی اوزون سطح پائین را داشتم که باید شهر را تعطیل می‌کردم.

مشکلات محیط زیست، تنها خرگوش، یوزپلنگ و پسماند نیست وظیفه داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مسائل و مشکلات محیط زیست، تنها خرگوش، یوزپلنگ و پسماند نیست وظیفه داریم که در همه حوزه‌ها به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

کلانتری یادآور شد: محیط بان وقتی کشته می‌شود درگیری عادی است وقتی شکارچی کشته می‌شود باید قصاص شود، حق ندارند از خودشان دفاع کنند، محیط‌بان‌ها یا باید کشته شوند و یا قصاص شوند، یک 1.5 است که پسر محیط بان در حین انجام وظیفه یک شکارچی را کشته دیوان عالی کشور لطف کرده از قصاص خودداری کرده است، این طوری که محیط زیست حفظ نمی‌شود، تخلف در بین محیط بانان باید برخورد شود ولی حق محیط بانان ما باید حفظ شود.

وی در مباحث پایانی اظهاراتش با عنوان کردن این مسئله که کل بودجه محیط زیست کشور 800 میلیارد تومان که حدود نیم درصد بودجه کشور است، یادآور شد: اجازه بدهیم که سمن‌ها انتقاد کنند و اگر به سیاست‌های محیط زیستی نظام ایراد دارند مباحث خویش را مطرح کنند.

کلانتری گفت: اولویت بودجه زیست محیطی کشور در حوزه پسماند برای شمال کشور است، ولی روش اجرا باید تجدیدنظر شود، دولت توان پرداخت برای همه نیازهای استان را ندارد.

مازندران ساری محبط زیست پسماند کشاورزی عیسی کلانتری