برگزیده ها
برخی رفتارها موجب ناسپاسی به رای و افکارعمومی است

مازندمجلس: محمدجواد حق شناس گفت: زمانی که ساختار انتخاباتی است طبیعتا مردم انتخاب خود را براساس برنامه‌ها انجام می‌دهند.

مازندمجلس: محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به برخی انتقادات نسبت به دولت بیان کرد: رییس‌جمهور در یک فضای رقابتی انتخاب می‌شود. زمانی که ساختار انتخاباتی است طبیعتا مردم انتخاب خود را براساس برنامه‌ها، وعده‌ها و رویکردی که نامزدهای انتخاباتی دارند، انجام می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در دوران انتخابات، مناظره‌هایی انجام می‌گیرد که به پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بدل می‌شود، گفت: علت این چیست که مردم بین آقای روحانی، آقای رییسی و آقای میرسلیم و ... انتخاب می‌کنند؟ در آن زمان که مردم براساس معیار خوش‌تیپی و قدبلندی دست به انتخاب نمی‌زنند، بلکه براساس رویکردهایی که در آنجا مطرح می‌شود، انتخاب می‌کنند.

او در ادامه افزود: ضمانت این رویکردها هم به حامیان این نامزدهایی برمی‌گردد که توانسته‌اند بدنه رای را به خود جلب کنند و مورد اعتماد مردم هستند.

حق‌شناس با اشاره به تلاش‌ها برای جلب اعتماد مردم بیان کرد: این حمایت‌ها ممکن است از طرف احزاب باشد، چهره‌های سیاسی مورد حمایت و شناخته شده باشند که در افکارعمومی دارای وجاحت هستند. در این زمان است که مردم اعتماد می‌کنند و به آن نامزد رای می‌دهند.

او افزود: بنابراین اگر فردی با حمایت یک جریان، احزاب شاخص و ... توانست بر رقیب انتخاباتی خود پیروز شود، فردای انتخابات خود یا هر یک از اطرافیانش نمی‌‌توانند تلاش‌هایی که منجر به رای‌آوری شده را ناچیز بشمارند.

عضو حزب اعتمادملی ادامه داد: این روند یک ناسپاسی به رای و افکارعمومی است و عملا هیچ فضای اعتمادی را در عرصه سیاسی باقی نمی‌گذارد.

حق‌شناس با بیان اینکه اگر اظهارنظرهای اخیر رییس دفتر رییس‌جمهوری را ملاک قرار دهیم، عنوان کرد: جامعه فردا از آقای خاتمی، چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلبی که حمایت کردند این پرسش را خواهد داشت که شما در دوره قبل حمایت کردید و ما هم بر همان اساس رای دادیم؛ وقتی به بدیهی‌ترین امور در این حمایت پایبندی وجود ندارد، چگونه انتظار می‌رود که ما در آینده در امر انتخابات مشارکت کنیم.

او با اشاره به طرح موضوع جناحی یا فراجناحی بودن رییس‌جمهوری با بیان اینکه رییس‌جمهور وقتی انتخاب می‌شود، رییس‌جمهور همه حتی فردی که در انتخابات مشارکت نکرده، هست، تاکید کرد: رییس‌جمهور همان‌طور که حافظ حقوق رای‌دهندگان است، حافظ حقوق افرادی که به او رای نداده‌اند یا اصلا مشارکتی در انتخابات نداشته‌اند، هم هست.

حق‌شناس افزود: همه در این قسمت دارای سهم برابر هستند و رییس‌جمهور در قبال همه این گروه‌ها دارای مسئولیت برابر است که باید تلاش لازم رای برای احقاق حقوق آنها  انجام دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه درباره آن بخشی که به عموم جامعه مرتبط است هر رییس‌‌جمهوری وظیفه دارد که آن خواسته‌ها را برآورده کند و در اینجا بحث جناح موضوعیت ندارد؛ گفت: درباره برنامه‌هایی که شخص رییس‌جمهور وعده داده و همچنین تلاشی که احزاب و گروه‌هایی که تلاش کردند تا او به پیروزی برسد؛ قطعا نمی‌توان بی‌توجه بود.

عضو حزب اعتمادملی عنوان کرد: اگر کسی احساس کند شما نسبت به تعهدات خود بی‌توجه هستید دیگر دلیلی ندارد که در کنار ماجرا با شما همراه باشد.

اصلاح طلبان انتخابات حامیان دولت روحانی وعده های انتخاباتی