برگزیده ها
تلاش ۱۹ ساله برای استانی شدن انتخابات، به نتیجه می‌رسد؟ (فیلم)

مازندمجلس: نمایندگان برای ششمین بار در حالی که ۱۳ ماه به انتخابات دور بعد باقی است، طرح استانی شدن انتخابات مجلس را دنبال می کنند.

مازندمجلس: 19سال است که طرح استانی شدن انتخابات مجلس در دوره‌های مختلف مطرح می‌شود اما این طرح هنوز هم به قانون تبدیل نشده است.

استانی شدن انتخابات مجلس برای نخستین‌بار در مجلس پنجم در سال ۱۳۷۸ مطرح و کلیات آن در مجلس رد شد. برای دومین‌بار تعدادی از نمایندگان مجلس ششم این طرح را در سال ۱۳۸۱ به همان صورت قبلی تقدیم هیات رئیسه کردند. در مجلس هفتم هم طرح استانی شدن انتخابات مجلس، با اعمال اصلاحاتی روی طرح‌های نمایندگان مجالس قبل در سال ۱۳۸۶ بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. هر چند در مجالس ششم و هفتم طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان رد شد؛ با این حال این طرح مجددا در مجلس هشتم و نهم هم مطرح شد اما باز هم راه به جایی نبرد.

حالا نمایندگان برای ششمین‌بار در حالی که ۱۳ ماه به انتخابات دور بعد باقی است، طرح استانی شدن انتخابات مجلس را دنبال می‌کنند. ۱۹ دی‌ماه کلیات این طرح تصویب شد و دولت نیز موافقت خود را با استانی شدن انتخابات مجلس اعلام کرد تا طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراهای مجلس ارجاع شود.

این در حالی است که مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که استانی شدن انتخابات از سوی برخی نمایندگان مجلس منطبق بر سیاست‌هاى کلى نظام نیست و پیش از این در قالب پیشنهاد در صحن مجمع تشخیص مطرح و رد شده است. او این طرح را دربرگیرنده منافع برخى نمایندگان دانسته که در مجموع به ضرر مردم‌سالارى دینى است.

بر اساس این طرح، رأی‌دهندگان کل استان می‌توانند به نامزد‌های مورد نظرشان در همه‌ حوزه‌های فرعی شهرستانی رأی بدهند و نفر پیروز حوزه‌های فرعی، فردی است که بیشترین آرای استانی را به‌دست آورده باشد.

در حالی طرح استانی شدن انتخابات هر چند وقت یک بار و معمولا در سال آخر مجالس از سوی نمایندگان مطرح می‌شود که سرنوشت این طرح در مجلس دهم هم مبهم است.

مجلس مجلس یازدهم انتخابات استانی شدن انتخابات