برگزیده ها
در انتظار تصمیم مجلس

اختصاصی مازندمجلس: حوزه انتخابیه آمل که طی چهار دوره گذشته عزت¬الله یوسفیان¬ملا را در قامت نمایندگی می¬بیند، در آستانه انتخابات مجلس یازدهم و در صورت افزایش تعداد نمایندگان یا استانی شدن انتخابات، شرایط جدیدی از رقابت انتخاباتی را تجربه خواهد کرد.

اختصاصی مازندمجلس: قانون اساسی اجازه داده است که هر 10 سال یکبار با توجه به رشد جمعیت کشور 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس افزوده شود. در حال حاضر 19 سال است که تعداد نمایندگان مجلس تغییری نکرده و برای انتخابات سال آینده مجلس می‎توان 40 نماینده به تعداد فعلی 290 نماینده اضافه کرد. بر اساس کارشناسی­ های صورت گرفته حوزه انتخابیه آمل از استان مازندران در میان گزینه­ های افزایش تعداد نمایندگان است. از سوی دیگر طی روزهای گذشته یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس رای آورد و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این دو طرح مهم، ارتباط مستقیم با معادلات انتخاباتی حوزه انتخابیه آمل دارد. طی ده دوره اخیر طوائف پرجمعیت و پرنفوذ آمل نقش اصلی پروسه انتخاب نمایندگان را ایفا نمودند. در حضور طوائف تاثیرگذار، احزاب به گوشه­ای رانده شده و نتوانستند عملکرد مثبتی ارائه دهند. حال که زمزمه­ هایی مبنی بر استانی شدن انتخابات به گوش می ­رسد این فرصت برای احزاب مهیا شده تاجایگاه از دست رفته خود در معادلات سیاسی را مجددا بازیابی کنند.

یکی از مهم ­ترین مباحث طی ماه­ های منتهی به انتخابات مجلس یازدهم طرح نام کاندیداهای احتمالی و سازوکار حضور آنان در عرصه انتخابات است. حوزه انتخابیه آمل که طی چهار دوره گذشته عزت الله یوسفیان­ ملا را در قامت نمایندگی می­ بیند، در آستانه انتخابات مجلس یازدهم و در صورت افزایش تعداد نمایندگان یا استانی شدن انتخابات، شرایط جدیدی از رقابت انتخاباتی را تجربه خواهد کرد.

تغییراتی چون افزایش تعداد نمایندگان و استانی شدن انتخابات زمینه حضور افراد جدیدی را به عنوان داوطلب حضور در مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آمل فراهم می­ آورد. شنیده­ های خبرنگار مازندمجلس از تصمیم یکی از مدیران­ کل استان برای ورود به عرصه انتخابات حکایت می­ کند. وی که اصالتی آملی دارد در صورت افزایش تعداد نمایندگان این حوزه، در انتخابات مجلس یازدهم شرکت خواهد کرد. از سوی دیگر کاندیداتوری یکی از فعالان سیاسی اصلاح­ طلب که سابقه معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران را در کارنامه دارد، با توجه به احتمال استانی شدن انتخابات در دوره آینده دور از ذهن نیست.

مجلس یازدهم استانی شدن انتخابات افزایش تعداد نمایندگان مجلس آمل طوائف تاثیرگذار