برگزیده ها
مصیبت نامه ی ملحوظ و اسرارنامه ی محفوظ

اختصاصی مازندمجلس: شالویی در بخش هایی از این گفت و گو عنوان کرد: آنچنان که حضور فیزیکی و مداوم یک مدیر در برنامه ها برای برخی حائز اهمیت است،به اندیشه و استراتژی او پرداخته نمی شود

اختصاصی مازندمجلس: پیش از ظهر چهاردهم تیرماه نود هفت در آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ساری، هنگامی که محمود شالویی در مراسم معارفه ی خود به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران،خیلی صادقانه اعلام کرد حتی خانواده اش تا لحظه ی حرکت به مقصد مازندران از موضوع انتصابش به این سمت خبردار نبوده اند، حاضران در مراسم آن را یک مزاح دانستند که از طبع لطیف مدیری اهل شعر و صاحب ذوق سرچشمه گرفته است.

اکنون که شش ماه و نیم از آن روز می گذرد و در محافل رسمی و غیر رسمی و شبکه های اجتماعی حرف و حدیث بسیاری پیرامون ماندن یا نماندن شالویی نقل مجلس است، یک پرسش در میان همه ی چالش هایی که طرح می شود جدی تر خودش را نشان می دهد؛ آن هم عدم تمایل قلبی جناب مدیر کل برای حضور در خارج از پایتخت و شاید باک دورتر شدن از سرزمین مادری است، همین نکته، سوژه ی کلیک خوری شده که برخی از رسانه های مجازی استان تلاش می کنند به آن دامنه بیشتری بدهند شالویی قصد کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یکی از حوزه های انتخابیه استان خوزستان را دارد تا با این گمانه زنی و استراتژی رسانه ای خود، حتی شخص نخست مدیریت مازندران را با به موضوع رفتن یا نرفتن مدیر کل ارشاد حساس کنند که اتفاقا در حین تنظیم همین متن خبردار شدیم بخاطرعدم حضور جناب مدیر کل در جلسه شورای برنامه ریزی استان، حسین زادگان در یک برخورد معنادار مدیریتی، دستور داد تا شالویی فوری در جلسه حاضر شود.

 

آنچه روشن است، برای آسیب شناسی رفتار سازمانی و نقد عملکردی مدت حضور شالویی به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر خطه ی تبرستان، به دور از هیجان و شتاب زدگی، باید ضمن به خرج دادن حوصله و آرامش، منصفانه و موشکافانه، به تبیین و تحلیل کارکرد مدیری پرداخت که تجربه ی 135 روزه حضورش نشان داد در مواجهه با اصحاب فرهنگ و هنر، بر اساس الگو های فرهنگی تعریف شده خود که اندیشه محوری و اخلاق گرایی است مدیریت می کند.

 حال اگر پس از بررسی های مذکور، شالویی در انجام مسئولیت محوله نتوانست انتظارات اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و البته شاید مدیران ارشد مازندران را طی این شش ماه و نیم برآورده سازد،می توان دلائل عمده ی آن را با کنکاش در اوضاع پیچیده ی کنونی و نیز وضعیت در هم تنیده ی دوران سه ساله مدیریت احد جاودانی جستجو کرد که حواشی مالی بسیاری به دنبال داشته،تا جایی که همچنان دامنه ی پر مساله ی این چالش مدیریتی، وبال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

محمود شالویی در آخرین گفتگوی خود با سایت خبری مازندمجلس که شامگاه 28 دی ماه انجام شد گفت: من هرگز در جایی بیان نکردم تمایلی برای پذیرش مسئولیت در خارج از پایتخت نداشتم. البته که از حضورم در مازندران راضی هستم. چون این استان از ظرفیت فرهنگی و هنری بزرگی برخوردار است و هنرمندان و افراد صاحب فکر و اهل قلم بسیاری دارد.  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پیرامون انتقاداتی که بابت حضور کمرنگ در دستگاه تحت مدیریتش از او می شود اظهار کرد:فردی تاکنون در حضور من در این خصوص انتقادی نکرد.لابد در غیاب من کسانی هستند چنین حرفهایی می زنند که من تا کنون نشنیدم.

برای بهینه سازی نیروی انسانی ارشاد مشکل جدی داریم و برای مطلوب تر نمودن سیستم مدیریتی در تنگنای انتخاب نیرو هستیم

وی درباره روند فعالیت ها و پیشبرد برنامه های جاری ارشاد مازندران تصریح کرد:طی این شش ماه و نیم جهت ترمیم کادر مدیریتی اداره کل و بهینه سازی نیروی انسانی ارشاد کنکاش بسیاری کردم اما واقعیت امر این است که مشکل جدی دراین زمینه داریم و با توجه به عدم امکان ورود نیرو از سایر دستگاه ها و نهادها، برای مطلوب تر نمودن سیستم مدیریتی در تنگنای انتخاب نیرو هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه اگر یک فرد مسئولیتی را می پذیرد باید به صورت کامل به وظیفه ی خود عمل کند،خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که بیشتر اوقات در نگاه انتقادی عده ای نسبت به مقوله مدیریت مغفول مانده، شاخص مهم بازخورد تعمیم اندیشه ی مدیر در مجموعه ی تحت مدیریت و جامعه هدف آن دستگاه است.

آنچنان که حضور فیزیکی و مداوم یک مدیر در برنامه ها برای برخی حائز اهمیت است،به اندیشه و استراتژی او پرداخته نمی شود.

وی افزود:متاسفانه آنچنان که حضور فیزیکی و مداوم یک مدیر در برنامه ها برای برخی حائز اهمیت است،به اندیشه و استراتژی او پرداخته نمی شود. شالویی در خصوص شائبه ی ترک پست مدیر کلی ارشاد مازندران و عزیمت به پایتخت بیان داشت: من علیرغم تمام مشکلات و تنگناها با تمام توانم برای خدمت به جامعه ی فرهیخته ی فرهنگ و هنر استان از هیچ کوششی دریغ نمی کنم.

مدیر کل ارشاد مازندران گفت: من در این مدت کوتاه حضور چند ماهه ی خودم برای خدمت به اهالی فرهنگ و هنر استان،در جمع بسیار زیادی از گروهها، تشکل ها و آموزشگاه های رشته های مختلف فرهنگی و هنری در شهرستانها و مناطق دور و نزدیک حاضر شدم و ضمن گفت و گوی چهره به چهره و آشنایی با توانمندی های تخصصی آنها،پای درد دلهایشان نشستم.
وی پیرامون اینکه متهم شده در ملاقات با اصحاب فرهنگ و هنر فقط با شعر خواندن و طرح مباحث عرفانی و اخلاقی با آنها سخن می گوید، اظهار داشت: مدیر یک دستگاه فرهنگی بابت طرح و بیان مطالبی در حیطه علمی و تخصصی حوزه کاری اش و استفاده از یک گونه ی بیانی با کلامی ملموس،منظوم و موزون چرا اینگونه از سوی عده ای باید مورد سوال و عتاب باشد؟ برای مثال در یک دستگاه صنعتی و اقتصادی یا حتی قضایی و پزشکی، اگر مدیر مجموعه با افراد مرتبط با گستره فعالیت های آن دستگاه با زبان و بیان مربوط به امر تخصصی خودشان سخن  می گوید آیا جای تعجب دارد یا از سوی سایرین مورد مواخذه قرار می گیرد؟

بخاطر بروز کسالتی ناخواسته و عدم امکان حضور فیزیکی مداوم در محل کارم مورد هجمه رسانه ای قرار گرفتم،امیدوارم پرده های تردید کنار برود و حقیقت امر نمایان شود

شالویی در پایان افزود:من با سال ها کسب تجربه کاری ارزشمند در حوزه ستادی وزارت ارشاد و نیز دستاورد گرانسنگ حضور بین المللی چند ساله در خارج از کشور،آمده ام تا خدمتگزار مردم فهیم و شریف مازندران در عرصه فرهنگ هنر باشم.حال اینکه بخاطر بروز کسالتی ناخواسته و عدم امکان حضور فیزیکی مداوم در محل کارم در چندین روز گذشته اینگونه مورد هجمه برخی از دوستان رسانه ای قرار گرفتم که مدیری پروازی و از کار فراری ام،امیدوارم پرده های تردید کنار برود و حقیقت امر نمایان شود.

بی پرده باید گفت آیا مدیران قبلی اداره کل ارشاد مازندران در آسمان فرهنگ و هنر استان کهکشانی عمل کرده و اقیانوس نور بوده اند که شالویی در برابر درخشش خیره کننده شان ستاره ای بی فروغ است

آنچه مسلم است محمود شالویی در این گفتگو سخنی از استعفا به میان نیاورده و یا نکته ای بیان نکرده که مفهوم و معنای بی تفاوتی اش نسبت به حوزه فرهنگ و هنر مازندران از آن دریافت شود.از منظری نیز شاید چندان علمی و کارشناسی نباشد که دوره کوتاه مدت مدیریت او مورد نقد قرار بگیرد.چرا که بی پرده باید گفت آیا مدیران قبلی اداره کل ارشاد مازندران درطول چندین سال حضور خود میان قلب آسمان فرهنگ و هنر استان کهکشانی عمل کرده و اقیانوس نور بوده اند که شالویی طی این مدت کوتاه در برابر درخشش خیره کننده شان ستاره ای بی فروغ است؟

به هر تقدیراگر بتوانیم کمی بیشتر حوصله به خرج دهیم درمی یابیم که این دیپلمات صاحب تجربه فرهنگی، با تعامل و تامل اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان مازندران و به مدد اندیشه ورزی در حیطه ی تصمیم و خردگرایی در عرصه ی عمل می تواند کشتی طوفان زده ی ارشاد را به ساحل امید برساند.

علیرضا سعیدی کیاسری

مدیرکل ارشاد مازندران محمود شالویی استانداری مازندران فرهنگ هنر رسانه