برگزیده ها
ردصلاحیت احزاب

اختصاصی مازندمجلس: با وجود اینگونه زد‌و‌بندهای سیاسی که تنها نمونه‌هایی از آن در استان محل زندگی نگارنده مطرح شده است، چگونه می‌توان بررسی صلاحیت افراد را به احزاب سپرد؟

اختصاصی مازندمجلس: بررسی طرح استانی شدن انتخابات یکی از جدی‌ترین چالش‌های مجلس دهم است. فعالان سیاسی مواضع گوناگونی نسبت به این طرح دارند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که دغدغه موافقان و پیگیری‌کنندگان طرح استانی شدن انتخابات است، بحث حرکت به سمت نظام انتخاباتی حزبی است.

صبح امروز یادداشتی از سوی عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی، با عنوان «نظام انتخاباتی مطلوب» در روزنامه اعتماد منتشر شد. عبدی در این یادداشت پیشنهادی را برای انتخابات مجلس 98 مطرح کرد و آن هم واگذاری تایید صلاحیت افراد به احزاب بود.

طرح عنوان شده تلاشی است در جهت دستیابی به آرمان‌شهر سیاسی و اجتماعی. اما باید ساختار و عملکرد احزاب در طی سال‌های اخیر را به دقت بررسی نمود. بدون شک نمی‌توان موضوعی به نام ناامیدی مردم از احزاب و جریانات سیاسی را نادیده گرفت. اینکه بررسی صلاحیت افراد برای حضور در عرصه انتخابات به عهده احزاب قرار گیرد، گامی بلند به سوی ترفیع جایگاه احزاب در نظام سیاسی کشور است اما به علت عدم وجود احزاب نظام‌مند، درون خود آسیب‌های فراوانی به اعتماد و انتخاب مردم به همراه داشته و همچنین امیدی به انتخاب شایستگان برای حضور در عرصه انتخابات وجود ندارد.

برای اثبات ادعای بالا می‌توان ساختار احزاب در کلانشهرها با شهرهای کوچک‌تر را مقایسه نمود و یا نیم نگاهی به ساختار احزاب در استان مازندران انداخت. مروری بر اتفاقات مربوط به لیست امید و گزینه‌های مطرح شده از سوی اصلاح‌طلبان، لابی‌های صورت گرفته که لغت رایزنی جایگزینش کردند، نقش پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب در استان مازندران که باعث چند دستگی این جریان سیاسی شده‌ است، همه و همه موجب شده تا در حال حاضر خود احزاب از صلاحیت کافی برخوردار نباشند. حال با وجود اینگونه زد‌و‌بندهای سیاسی که تنها نمونه‌هایی از آن در استان محل زندگی نگارنده مطرح شده است، چگونه می‌توان بررسی صلاحیت افراد را به احزاب سپرد؟

ماجرای احزاب بخصوص در استان مازندران مثل نگنجیدن چند پادشاه در یک اقلیم است. پادشاهانی که در اواخر حکومت خود هر کدام تعریف متفاوتی از اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و انقلابی‌گری دارند اما ثمره این تعاریف چیزی جز نارضایتی جامعه نبوده است.

اصلاح طلبان اصولگرایان انتخابات مجلس مجلس یازدهم نظام انتخاباتی حزبی احزاب