برگزیده ها
مسئولان باید نزدیک‌ترین افراد به خود که رانتجو هستند را کنار بگذارند

مازندمجلس: معاون اول رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی باید میدان‌دار اصلی اقتصاد کشور باشد

مازندمجلس: «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، ظهر امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح طرح ها و پروژه های فولادی شرکت میدکو اظهار داشت: از لحظه ای که یک مسئول مطلع شود که برخی افراد زیردست او آلوده شده اند و یا به دنبال رانت و سوء استفاده هستند، باید فوراً اصلاحاتی انجام دهد و اگر در این زمینه اقدامی نکند ممکن است به این معنا باشد که خودش نیز آلوده شده است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید دامن جمهوری اسلامی ایران را از فساد پاک کنیم خاطرنشان کرد: باید از مدیران کاردان کشور حمایت کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که گرایش های سیاسی مربوط به زمان انتخابات است و پس از انتخابات همه ما یک مسئولیت داریم که آن بازکردن گره از زندگی مردم و اداره مطلوب کشور است.

جهانگیری در ادامه با بیان این که امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم تصریح کرد: برگزاری جشن های امسال از حساسیت بیشتری نسبت به سال های گذشته برخوردار است.

وی افزود: آمریکایی ها از چهل سال گذشته از هیچ اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده اند و تمام سعی و تلاش آنها این بوده که اجازه ندهند نظام جمهوری اسلامی ایران بتواند به اهداف و آرمان های خود دست پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: چه در مقطعی که جنگ علیه کشور ما تحمیل می شد و چه در مقطعی که رزمندگان ما در جنگ به پیشروی ها و پیروزی های بزرگ دست پیدا کردند، آمریکایی ها مستقیماً ورود پیدا کردند و سکوهای نفتی و هواپیمای مسافربری ما را هدف قرار دادند.

جهانگیری ادامه داد: پس از مذاکرات طولانی درباره تحریم هایی که به بهانه های هسته ای علیه ملت ایران اعمال شده بود و دستیابی به توافق برجام، آمریکایی ها با این بهانه که رئیس جمهوری غیرمتعادل روی کار آمده، این توافق را بر هم زدند و گفتند کاری خواهیم کرد که ایرانی ها نتوانند جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار کنند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: آمریکایی ها خود اعلام کرده اند که جنگ اقتصادی علیه ملت، دولت و نظام ایران به راه انداخته آن دو هدف خود را از این فشارها فروپاشی اقتصاد کشور اعلام کرده اند.

جهانگیری با اشاره به تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اعمال شده بود تصریح کرد: در این تحریم ها بخش های مختلف اقتصادی کشور نظیر فولاد، صنایع فلزی، حمل و نقل و نظام بانکی کشور تحت تحریم قرار داشت که پس از برجام همه این تحریم ها تعلیق شد اما این بار آمریکایی ها به صورت یکجانبه همه این تحریم ها را مجدداً علیه ایران وضع کردند و هر بخش اقتصادی کشور را که احساس می کردند می تواند تکیه گاهی برای توسعه باشد تحت فشار و تحریم قرار دادند که ایران نتواند با دنیای خارج تعامل و ارتباط تجاری و اقتصادی برقرار کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم های جدید علیه ملت ایران بیش از ۴۰۰ نفر را به کار گرفته و دفتری را به عنوان دفتر مدیریت تحریم های ایران درتمام سفارتخانه های این کشور اختصاص داده است.

جهانگیری اضافه کرد: ‌اگرچه تحریم های آمریکا شرایط کشور را قدری سخت و دشوار کرده است اما ما سرافرازانه اعلام کرده ایم که می توانیم این شرایط سخت را مدیریت و برنامه ریزی کرده و با هوشیاری و در صحنه بودن ملت ایران همه سختی ها را پشت سر بگذاریم و به گونه ای حرکت کنیم که آمریکا نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مهمترین پیام جشن ۲۲ بهمن امسال این است که ایرانیان این مراسم را با سرافرازی برگزار می کنند و افق بزرگتری از آینده برای خود ترسیم نمایند که از نظر اقتصادی و سیاسی به جایگاهی که در شأن ملت ایران است برسیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه امروز مهمترین رسالتی که بر دوش همه قوا، نخبگان و دانشگاهیان قرار دارد بالا بردن و تقویت امید مردم نسبت به آینده کشور است، افزود: مردم باید بدانند که با جمهوری اسلامی و برنامه ریزی های نظام آینده خوبی پیش روی کشور خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز مسئولین کشور اشراف کاملی نسبت به مشکلات دارند و از مسایل و تنگناهای معیشتی مردم اطلاع کامل دارند و برای حل این مسایل برنامه ریزی و اولویت بندی های دقیقی صورت گرفته تا بتوانیم از این مشکلات عبور کرده، روند توسعه متوقف نشود و طراحی های دشمنان علیه کشور به شکست بینجامد.

جهانگیری ادامه داد: توسعه کشور زمینه های مختلفی دارد و محورهای توسعه و اولویت های آن مشخص شده است و آن جا که مزیت های طبیعی و غیرطبیعی ایران قرار دارد می تواند کانون های اصلی توسعه باشد.

وی با اشاره به این که ایران امروز از نظر منابع انرژی تقریباً در ردیف نخست دنیا قرار دارد، گفت: در اکثر آمارهای بین المللی ایران از نظر ذخایر نفت و گاز در جایگاه نخست قرار دارد ضمن آن که ایران کشوری است که از سایر منابع طبیعی، نیروی انسانی مجرب و توان مهندسی بالا در رشته های صنعتی مختلف برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این که امروز از توانمندی چشمگیری در رشته های مختلف صنعتی برخوردار و از کشورهای خارجی بی نیاز هستیم تصریح کرد: امروز می توانیم بسیاری از پروژه ها را با اتکا به توان مهندسی و متخصصین داخلی از ابتدا تا انتهای پروژه مدیریت کنیم.

وی افزود: زمانی در ایران کل تولید فولاد خام ۵۰۰ هزار تن بود و اصلاً در این زمینه مطرح نبودیم، اما ارتقاء جایگاه ایران به رتبه دهمین تولید کننده فولاد که امروز به آن دست یافته ایم، ترقی بسیار بزرگی است. ضمن آن که ایران در تولید فولاد به روش آهن اسفنجی که روشی دوستدار محیط زیست است رتبه دوم را پس از کشور هند دارد و امروز جایگاه بزرگی در تولید فولاد پیدا کرده ایم.

جهانگیری همچنین با اشاره به توان فنی و مهندسی کشور در احداث نیروگاه و سدسازی خاطرنشان کرد: ما امروز جزو معدود کشورهایی هستیم که از توان احداث نیروگاه برخورداریم و شرکت های ایرانی در مناقشه های خارجی شرکت می کنند و کار طراحی و ساخت نیروگاه و سد را در کشورهای دیگر انجام می دهند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پروژه ها و طرح هایی که امروز در استان کرمان به بهره برداری رسید خاطر نشان کرد: آمریکا باید ببیند که در شرایطی که تحریم ها را علیه ما شدت بخشیده، از صبح تا ظهر امروز پروژه ها و کارخانه هایی در زمینه فولاد به بهره برداری رسیده است که ارزش سرمایه گذاری آنها سه هزار میلیارد تومان بوده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه نباید ایران را دست کم بگیریم و باید با اتکا به ملت ایران بر اکثر مشکلات و مسایل غلبه کنیم اظهار داشت: اگر مسئول و مدیری ضعف هایی در خود سراغ دارد نباید بگوید که ما نمی توانیم موفق شویم. ملت ایران قادر است برای برون رفت از چالش ها راه حل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به رویکرد کشورمان در تعاملات بین المللی گفت: ما در تعامل با کشورهای خارجی اهل گفتگو و منطق هستیم اما ملت ایران اجازه نمی دهد که کسی با زبان زور و تحقیر با ما سخن بگوید.

وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم با بیان این که تولید فولاد خام در کشور نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است گفت: ایران ۶۲ درصد تولید فولاد در خاورمیانه را به خود اختصاص داده و برخی از کشورهای مطرح دنیا نظیر ایتالیا و فرانسه را پشت سر گذاشته است.

رحمانی افزود: تا پیش از دولت تدبیر و امید ایران رتبه پانزدهم را در تولید فولاد خام داشت اما امروز به مقام دهم در تولید فولاد خام رسیده ایم و در زنجیره فولاد نیز به ظرفیت تولید ۲۰۵ میلیون تن در سال رسیده ایم و این در حالی است که در ابتدای این دولت این رقم ۱۲۳ میلیون تن بوده است.

جهانگیری دولت رانت فساد اقتصادی