برگزیده ها
 احزاب با استانی شدن انتخابات دوپینگ می‌کنند؟

مازندمجلس: سال‌هاست که افراد و شخصیت‌ها در شیپور حزبی شدن کشور می‌دمند.

مازندمجلس: کواکبیان نماینده تهران می‌گوید می‌خواهیم پیشنهادی ارائه کنیم که در انتخابات مردم بتوانند هم به افراد و هم به احزاب رای بدهند در مقابل ترقی از فعالان سیاسی اصولگرا معتقد است طرح استانی شدن انتخابات اگر تصویب شود یعنی احزاب ضد نظام هم می‌توانند در انتخابات افرادی را معرفی کنند. 


سال‌هاست که افراد و شخصیت‌ها در شیپور حزبی شدن کشور می‌دمند اما حاصل آن چیزی فراتر از ثبت چند صد حزب فصلی که تنها کارکردشان فعال شدن در ماه‌های منتهی به انتخابات است نشد. حالا با طرح استانی شدن انتخابات مجلس یکی از مزایایی که برای این طرح شمرده می‌شود این است که در جریان این اقدام احزاب ناچار به تقویت خود می‌شوند. موافقان معتقدند این طرح اگر به سرانجام برسد می‌تواند آرمان حزبی شدن انتخابات‌های کشور را هم محقق کند. این خوشبینی نسبت به غایت طرح استانی شدن انتخابات تا حدی‌ است که مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران از احتمال رای به احزاب نیز خبر داد اما اینکه واقعا چقدر این موضوع محقق خواهد شد و چقدر مرهمی برای زخم احزاب خواهد بود مشخصی نیست.

لیست احزاب در راه است

 مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و دبیرکل حزب مردم سالاری می‌گوید تصمیم دارند پیشنهادی ارائه کنند تا احزاب هم بتوانند در انتخابات آینده لیست بدهند و مردم این‌بار در کنار انتخاب اشخاص بتوانند احزاب را هم انتخاب نمایند

او گفت:«ما با استانی شدن انتخابات موافقیم و حتی پیشنهادی ارائه کردیم تا احزاب هم بتوانند به طور مستقیم لیست بدهند. یعنی در انتخابات مردم هم بتوانند به افراد رای بدهند و هم به احزاب.»

دبیرکل حزب مردم‌سالاری  درباره انتقادات نسبت به کاهش مشارکت گفت:«این نقد قابل قبولی نیست که می گویند مشارکت کم می‌شود مگر انتخابات ریاست جمهوری که کشوری است مشارکت کم شده؟با این طرح هزینه‌ها هم کاهش پیدا می کند»

کواکبیان همچنین درباره ایجاد فاصله میان مردم و نمایندگان با اجرا شدن این طرح نیز گفت: هیچ فاصله ای میان نماینده و حوزه انتخابیه ایجاد نمی کند چراکه هر حوزه نماینده خود را دارد؛ منتهی در استان هم باید رای بیاورد.

احزاب ضد نظام هم می‌توانند گزینه معرفی کنند

حمیدرضا ترقی از فعالان سیاسی اصولگرا که اتفاقا از مخالفان طرح استانی شدن انتخابات است برای بیان دلیل مخالفتش می گوید که این طرح اجازه می‌دهد افراد، حتی با گرایشات ضد نظام جمهوری اسلامی نیز وارد انتخابات شوند.

او که از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است درباره استانی شدن انتخابات و مسئله رای به احزاب به جای افراد به خبرانلاین گفت: ما موضع‌مان درباره استانی شدن انتخابات را از سوی احزاب اعلام کردیم. به نظرم این طرح تنها در ظاهر نشان‌دهنده استانی شدن انتخابات است اما در باطن با تصویب بندها و تبصره‌هایی در تلاش هستند تا نظارت استصوابی را تحت الشعاع قرار دهند.

او در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی می‌گویید این طرح مخالف نظارت استصوابی است و در کدام بند به چنین موضوعی اشاره شده است گفت: «در رابطه با التزام عملی به اسلام مسائل به گونه ای بیان شده است که کلا کسی التزام عملی نداشته باشد هم می‌تواند وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود.» با این جمله ترقی بار دیگر از او پرسیدیم اینکه مصادیق التزام عملی از طریق قانون مشخص شود خواست خود شورای نگهبان بوده و بارها مستقیم و غیر مستقیم به آن اشاره شده است و حتی در نظام جامع انتخاباتی نیز به این موضوع پرداخته‌اند، او در جواب گفت: بحث نظام جامع انتخاباتی جدا است اما این طرح چنانچه بخواهد به قانون تبدیل شود به نظر مشکلات عدیده‌ای را در بر داشته باشد.

حمیدرضا ترقی در پاسخ به این سوال که آیا مخالف این موضوع هستید که طرح استانی شدن انتخابات می‌تواند پای احزاب را به میدان رقابت انتخاباتی باز کند گفت: قطعا این بعد از طرح استانی شدن انتخابات می‌تواند نقطه قوت آن باشد چون در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری  نیز آمده است که باید حضور احزاب در انتخابات‌ها تقویت شود اما این تبصره‌ها موجب می‌شود که نقش احزاب هم از مسیر خود منحرف شود و به سمتی رود که احزاب ضد نظام جمهوری اسلامی هم بتوانند افرادی را معرفی کنند.

احزاب استانی شدن انتخابات انتخابات مجلس مجلس یازدهم