برگزیده ها
دولت برای برگزاری استانی انتخابات مجلس درسال ۹۸ آمادگی دارد؟

مازندمجلس: معاون رئیس جمهور گفت: پروسه قانون‌گذاری تکمیل شود، موافق و آماده اجرای طرح نمایندگان هستیم.

مازندمجلس: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: به محض آنکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد، به سرعت در نشست دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در نهایت دولت با طرح نمایندگان برای برگزاری استانی انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

تصویب استانی شدن انتخابات مجلس در پارلمان جدی شده است. البته این موضوع موافقان و منتقدان قدری دارد که ادله های محکمی ارائه می کنند. البته گرچه اکثریت نمایندگان به کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی رأی دادند اما وارد بررسی جزئیات آن نشدند زیرا ایراداتی در جزئیات آن وجود داشت که برای رفع آن ایرادها، طرح به کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور ارجاع شد. اما سئوال این جاست که در صورت قانون شدن این طرح، دولت آمادگی اجرای آن را در سال ۹۸ دارد؟

حسینعلی امیری درباره نگاه دولت به موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح جمعی از نمایندگان مجلس بود. یکی از وظایف معاونت امور مجلس رئیس جمهور آن است که طرح های نمایندگان را بعد از کارشناسی در جلسه هیأت وزیران مطرح می کند و نظر دولت را می گیرد.

وی افزود: به محض آنکه این طرح در مجلس مطرح شد، به سرعت در نشست دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در نهایت دولت با طرح نمایندگان برای برگزاری استانی انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره آمادگی دولت برای برگزاری انتخابات مجلس به شکل استانی اظهار کرد: وقتی طرح یا لایحه ای تبدیل به قانون می شود، برای اجرا دو حالت وجود دارد، اگر در خود قانون مدت و زمان اجرا آمده باشد بر همان مبنا عمل می شود؛ اگر هم در قانون زمان اجرا مشخص نباشد براساس ماده ۲ قانون مدنی ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجرا است.

امیری ادامه داد: هر کدام از طرح ها و لوایحی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و به تأیید شورای نگهبان برسد، اگر در خود قانون شیوه آن تعیین نشده باشد ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی برای دولت لازم الاجراست و اجرا می کند. با این اوصاف در صورتی که طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون شود، دولت آمادگی اجرای آن را در سال ۹۸ دارد.

انتخابات استانی شدن انتخابات دولت مجلس انتخابات مجلس مجلس یازدهم