برگزیده ها
استانی شدن انتخابات و نقش احزاب

مازندمجلس: وقتی نماینده برآمده از حزب باشد، حزب به عنوان پشتوانه می تواند نماینده را کمک کند.

مازندمجلس: در دوره های قبل که در مجلس حضور داشتم طرح برگزاری استانی انتنخابات مجلس مطرح شد و با آن موافق بودم. معتقدم این طرح می تواند برای منافع ملی مفید باشد. استانی شدن وزن نمایندگان را افزایش می دهد، نمایندگان مطرح و شناخته شده و دارای دیدگاه های کلان در استان انتخاب می شوند و مورد رأی و حمایت مردم قرار می گیرند.

استانی شدن انتخابات مجلس به هر صورت موجب می شود احزاب نقش و جایگاه های بهتری پیدا کنند و یکی از مشکلات ما در دوره های گذشته این بود که احزاب ما با پشتوانه مردمی و اعتبار ملی نبودند. به هر صورت نمایندگان وقتی بیرون مجلس هستند یک نگاهی دارند اما وقتی به مجلس می آیند نگاه دیگری پیدا می کنند. آنها باید پشتوانه تحلیلی سیاسی از کشور و منافع ملی داشته باشند که ندارند، بر همین اساس کمتر دارای دیدگاه آینده نگرانه و جامع اقتصادی هستند.

وقتی نماینده برآمده از حزب باشد، حزب به عنوان پشتوانه می تواند نماینده را کمک کند. این از مشکلاتی بود که تاکنون داشتیم بنابراین احزاب باید در کشور نهادینه شوند و مردم بدانند به چه کسی رأی می دهند و با چه دیدگاهی؟

احزاب هر کدام اساسنامه و مرامنامه و اصول مورد قبول خود را مطرح می کنند. وقتی افرادی که مورد حمایت هر حزبی باشند وارد مجلس می شوند، آن حزب باید پاسخگوی عملکرد، رفتار و کارهای نماینده باشد و پشتش را خالی نکند. از طرفی مردم به حزب رأی دادند تا آخر پای کار باشد، اگر نبود، می تواند عملکردش از طرف افکارعمومی مورد نقد قرار بگیرد.

در استانی شدن انتخابات مسائل منطقه ای جایش را به مسائل کلان و ملی می دهد. بیشتر نمایندگان بحث ها را در جهت منافع ملی مطرح می کنند. همچنین نمایندگان از کارهای دست و پاگیر منطقه ای رها می شوند و این امور به شوراهای محلی واگذار می شود. در مجموع اگر برگزاری استانی انتخابات مجلس تصویب شود، محاسنش بر معایبش می چربد.

البته برخی منتقدان می گویند «استانی شدن انتخابات مجلس، تحزب را تقویت نمی کند بلکه نمونه حوزه انتخابیه تهران را در کشور تکثیر می کند، کافی است نمایندگان از گیت مجلس رد شوند احتمال دارد بلافاصله گرایش دیگری پیدا کنند»، در پاسخ به آنها می گویم این لیست ها مثل لیست امید حزبی نبودند بلکه براساس مصالحی گروه ها دور هم جمع شدند. بعد هم که وارد پارلمان می شوند متشتت عمل می کنند.

اگر در کشور ۱۰-۱۵ حزب شناسنامه دار شناخته شده باشند، طبعا می توانند کاندیداهایی را معرفی کنند و فردا نیز پاسخگوی اعمال و رفتار نمایندگان مورد حمایت شان باشند ولی امروز چنین نیست، بر همین اساس کسانی که روزی طرفدار دولت بودند، امروز یکی یکی خط خودشان را از دولت جدا می کنند. در واقع درصدد توجیه بر می آیند که چرا زمانی از آقای روحانی حمایت کردند و امروز منتقدش شدیم. این نوع رفتارها برای فرار از مسئولیت پاسخگویی است.

فعال سیاسی اصولگرا

استانی شدن انتخابات احزاب دولت مجلس انتخابات 98 مجلس یازدهم