برگزیده ها
 پیشنهاد شورای نگهبان برای تغییر انتخابات مجلس: انتخابات به صورت «تناسبی» برگزار شود / ثبت نام کاندیداها به صورت «حزبی و ائتلافی» خواهد بود / برای حضور در مجلس، «وزن» هر ائتلاف سنجیده می‌شود

مازندمجلس: عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس، جزئیات پیشنهاد شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس را تشریح کرد.

مازندمجلس: احمد علیرضا بیگی با انتقاد از طرح استانی شدن انتخابات گفت: نماینده شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح وارد کرد و در جلسه کمیسیون شوراها مدل تناسبی را برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد. او افزود: در صورت برگزاری انتخابات به صورت تناسبی این گونه نخواهد بود که برخی از نمایندگان با دو میلیون رأی به مجلس وارد شود و نماینده ای که یک میلیون رأی به دست آورده امکان حضور در مجلس نداشته باشد.

وی در گفتگو با مهر افزود: شورای نگهبان بر روی مدل حداکثری بر روی برنامه مجلس کار می کند و کمیسیون شوراها به دنبال مدل حداکثری با مقیاس استانی است.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس با بیان اینکه طرح شورای نگهبان به عدالت نزدیک تر است، افزود: در صورت برگزاری انتخابات به صورت تناسبی این گونه نخواهد بود که برخی از نمایندگان با دو میلیون رأی به مجلس وارد شود و نماینده ای که یک میلیون رأی به دست آورده امکان حضور در مجلس نداشته باشد.

وی اظهار داشت: طبق این طرح، ثبت نام نامزدهای انتخابات به صورت حزبی و ائتلافی صورت می گیرد و متناسب با ائتلافی که صورت گرفته وزن آنها سنجیده می شود و امکان حضور ائتلاف های مختلف در انتخابات وجود خواهد داشت.

علیرضا بیگی گفت: برگزاری انتخابات به صورت استانی و یا مدل مورد نظر شورای نگهبان به صورت تناسبی مستلزم این است که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: شورای نگهبان باید نرم افزار مورد نظر وزارت کشور را بپذیرد تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی گفت: مدل شورای نگهبان بر روی عدالت تأکید بیشتری دارد اما دارای محاسبات پیچیده ای است که نیازمند طراحی نرم افزار جامع برای برگزاری انتخابات است و ضرورتاً انتخابات باید به صورت الکترونیکی برگزار شود.

استانی شدن انتخابات شورای نگهبان مجلس دولت مجلس یازدهم