برگزیده ها
بی‌اعتمادی به احزاب منجر به پوپولیسم می‌شود

مازندمجلس: دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان کشور بیان کرد: اصلاح‌طلبان باید پاکدست باشند

مازندمجلس: ابراهیم اصغرزاده، دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان کشور در نشست سالانه انجمن اسلامی مهندسان استان گیلان با اشاره به وضعیت جریان اصلاحات بیان کرد: همه ما اصلاح طلبان نگرانیهای خاص خودمان را داریم. شعارهای مردمی در کف خیابانها برای ما تهدید است و ما اصلاح طلبان باید ببینیم کجا اشتباه کردیم که حس اتفافات جدید اعصاب و روان مردم را برهم می ریزد. برخی از مهمترین قسمت‌های صحبت‌های اصغرزاده را در زیر بخوانید:

 

*در معرض فروپاشی بودن را نمی توان نفی کرد. در شهرهای بزرگ دوازده میلیون نفر در حاشیه شهرها قرار دارند. همان طور که بسیاری از مردم شهرنشین هم این احساس تهدید بودن را دارند. این در حالی است ما بعد از چهل سال از انقلاب علی الظاهر نباید در این روند قرار می گرفتیم.

 

*اکنون به جائی رسیده‌ایم پلاسکو که فرو میریزد و یا حادثه اتوبوس دانشکاه آزاد اتفاق می‌افتد بسیاری از آن به عنوان مظهر ناکارآمدی نام می برند که به معنای پایان کار است. ولی آیا این اتفاقات و صعف ها به معنای فروپاشی مشروعیت حکومت است؟

 

*وی با تحلیل در مورد شکل گیری انقلاب ایران خاطرنشان کرد: شاه روی گسلی نشست که این انقلاب را ایجاد کرد. این گسل از ۲۸ مرداد شروع شد. جایی که شاه توسط آمریکایی ها بر سر کار خود برگشت و حکومتش به عنوان دست نشانده در جامعه شناخته شد و دربار، ارتش و بورژوازی وابسته به آن کمک کرد و همین احساس حاشیه بر متن تنش زا شد.


*اکنون سوال این است که آیا ما چنین شکافی را شاهد هستیم؟ من معتقدم بحران ناکارآمدی داریم ولی حس مردم این نیست که اینها وابسته به بیگانه هستند و یا غریبه محسوب می شوند. همین انتخابات با همه نواقص مشروعیت را ایجاد می کند.


*معتقدم ناکارآمدی در قضیه پلاسکو و یا دانشگاه آزاد و افزایش نرخ ارز بحران مشروعیت ایجاد نمی کند. اصلاح طلبان با ضعف دولت روحانی دچار بحران شده اند ولی بدین معنا نیست که مردم از اصلاح طلبی عبور کردند و این گونه نیست که بن بست سیاسی ایجاد شده باشد و حال باید دنبال پهلوی و رجوی باشیم.


*بحران ما بحران کارآمدی است که البته در صورت انباشت می تواند به یک بحران مشروعیت تبدیل شودِ مخصوصا اگر دولت به جای دولت وحدت ملی به یک دولت جریانی کوچک تبدیل شود.


*هنوز در ایران انتخابات، قانون اساسی و جمهوریت نظام مورد احترام است. هنوز مردم پایبند به این روند هستند. از همین جهت معتقد نیستم که ما در معرض یک انقلاب هستم. حتی با وجود اینکه بعضی مسائل و اتفافات ما از حادثه خودکشی دستفروش تونسی هم تلخ تر است.

*این تفکر چون برجام به بن بست رسیده ما به نیز به بن بست بحران بدون بازگشت رسیدیم مورد قبول نیست. اصلاح طلبان سر حرفهای خودشان ایستاده اند. این که فکر کنند باید بگوییم سر برجام و یا دفاع از نمادهای اصلاح طلبی خودمان اشتباه کردیم غلط است. ما هنوز دفاع از برجام دفاع می کنیم و از اول گفتیم برجام یک تاکتیک است و نه استراتژی که بااستفاده از آن بتوانیم با دنیا سازگار باشیم. انتخاب روحانی نیز محصول همین تعامل بود.

 

*وی با انتقاد از تفکری که به دنبال مقصر دانستن اصلاح طلبان در کشور است اظهار داشت: آیا فقط اصلاح طلبان به این وضعیت بلبشو پاسخ دهند؟ چرا فکر می کنید هر کاری شما می کنید مقدس است و کار اصلاح طلبان خطا است.

 

*اصغرزاده با تاکید بر رفع ایرادات اصلاح طلبی در ایران نیز گفت: ما نیز معتقدیم که کار اصلاح طلبان ایرادات زیادی دارد. اصلاح طلبان باید پاکدست باشند. باید در مقابل سرخوردگی ها مقاوم باشیم. این رشته اصلی که ما به عنوان اصلاح طلب منافع ملی را به منافع گروهی و شخصی ترجیح می دهیم را نگه داریم و نباید اجازه دهیم بعضی اصلاح طلبان ما به شخصیت های پفکی تبدیل شوند.

 

*استان گیلان از مشروطه تا اینجا قدر حاکمیت ملی را می دانستند. اکنون هم اصلاح طلبان پرچم اصلاح طلبی را باید در دست بگیرند. ما اگر مثل نهضت آزادی و امثالهم قهر کنیم اثر گذاری خودمان را از دست می دهیم. با این حل ما نباید موازنه خودمان را از دست بدهیم.

 

*بخشی از نگاه اصلاح طلبی به بالا درست است ولی در جامعه ای که نگاه به بالا دچار بی اعتمادی است نمی تواند به تنهایی کمک کند. بی اعتمادی به بالا و احزاب منجر به پوپولیسم می شود و یکی با شعاری مثل یارانه مردم را پشت خود می کشاند. همان طور که ترامپ با شعار «می روم واشنگتن سیفون را می کشم» در جذب آرای مردم موفق عمل می کند.

اصلاح طلبان انتخابات پوپولیسم احزاب