برگزیده ها
رئیس سازمان محیط زیست: وزارت نیرو به طور رسمی آبی برای انتقال از خزر به سمنان تخصیص نداده است

مازندمجلس: عیسی کلانتری گفت: با انتقال آب به منظور تأمین آب برای مصارف کشاورزی مخالف هستیم.

مازندمجلس: به دنبال اعلام آمادگی دولت برای انتقال آب دریای خزر به سمنان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه به انتقال آب تنها با هدف تأمین آب شرب مجوز می‌دهیم، گفت: وزارت نیرو هنوز هیچ تخصیصی برای طرح انتقال آب خزر به سمنان نداشته است.

طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان از آن طرح‌هایی است که موافق و مخالفان دوآتشه بسیار دارد، البته آذرماه امسال حسن روحانی- رئیس جمهور کشورمان- در سفر استانی به سمنان، حجت را بر دولتی‌ها تمام کرد و افزود: «از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان بر طرف شده و کارهای مطالعاتی مربوط به آن نیز انجام شده است. از فردا صبح اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز کشور از جمله استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.»

اگرچه رئیس جمهور دولت دوازدهم از برطرف شدن همه موانع پیش روی انتقال آب خزر به سمنان و آمادگی کامل دولت برای اجرای این طرح سخن می‌گوید، اما عیسی کلانتری - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: وزارت نیرو هنوز به طور رسمی آبی برای انتقال از خزر به سمنان تخصیص نداده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب تنها با هدف تأمین آب شرب و بهداشت موافقت می‌کند، تصریح کرد: با انتقال آب به منظور تأمین آب برای مصارف کشاورزی مخالف هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان حتماً باید گزارش ارزیابی زیست محیطی داشته باشد، تاکید کرد: برای اجرای این طرح، حتماً باید ضوابط زیست محیطی رعایت شود، البته تاکنون برای انتقال آب دریای خزر به سمنان، وزارت نیرو آبی تخصیص نداده است. در صورت تخصیص وزارت نیرو، سازمان محیط زیست ضوابط زیست محیطی را ابلاغ می‌کند.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط زیست با انتقال آب برای مصارف صنعتی موافق است؟، گفت: راه‌اندازی صنعت بسیار پرهزینه است، اما اگر رونق صنعت از طریق آب انتقالی، توجیه اقتصادی داشته باشد و با ضوابط زیست محیطی سازگار باشد؛ ایرادی ندارد.

نمایندگان استان‌های شمالی کشور از مخالفان جدی طرح انتقال آب خزر به سمنان هستند، این مخالفت به حدی است که علی‌محمد شاعری -نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی- چندی پیش گفته بود: «تا زنده‌ام اجازه انتقال آب دریای خزر را به سمنان نمی‌دهم.» این نماینده در گفت وگویی که در مهرماه سال جاری، با ایسنا داشت با اشاره به اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان نیازمند مجوز ارزیابی زیست محیطی است، گفت: تاکنون این مجوز در سازمان محیط زیست به تأیید نرسیده و مطالعات ارزیابی زیست محیطی این طرح صورت نگرفته است. به همین دلیل تا زمانی که مطالعات ارزیابی زیست محیطی درباره انتقال آب دریای خزر به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست نرسد، اجرای این طرح غیرقانونی است.

محیط زیست عیسی کلانتری دریای خزر انتقال آب خزر مازندران سمنان