برگزیده ها
ماجرای نیمروز ۶ بهمن در شهر هزار سنگر

مازندمجلس: امروز روزمردم آمل است که با حماسه ماندگارشان و تقدیم ۴۰ شهید در یک روز، نام خود را در قلب ملت ایران و رهبر کبیر انقلاب ثبت کرده‌اند.

مازندمجلس: سه سال پس از پیروزی انقلاب، منافقین و کمونیست‌ها، راه جنگل را برای ضربه زدن به انقلاب نوپای انقلاب برگزیدند و تلاش کردند با تصرف نهادهای انتظامی و امنیتی و همراه کردن مردم با خود، بر پیکره انقلاب ضربه بزنند، اما مردم آمل در ششم بهمن سال ۶۰ درسی به آنان دادند که در تاریخ و تقویم مانا و ماندگار شده است.

کمونیست‌های فاسق، آمل را برای اجرای نقشه شومشان و ضربه زدن به انقلاب انتخاب کرده بودند اما آنان غافل از عمق اعتقاد مردم این منطقه به امام و انقلاب بودند .

 چگونه آمل هزار سنگر شد

اتحادیه کمونیست‌های ایران که از چندی قبل‌تر از آن برای مقابله با انقلاب شکل‌گرفته بود، در تلاش بودند آمل، مازندران و ایران را به‌زانو درآوردبیش از ۱۰۰ نفر از اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران، در اول بهمن ۱۳۶۰ از مقر خود در جنگل به سمت شهر آمل به راه افتادند و با توجه به برف سنگینی که آمل و اطراف آن را پوشانده بود، عبور از رودخانه‌های متعدد با طناب صورت گرفت.

در تاریخ ششم بهمن‌ماه سال۱۳۶۰، مردم انقلابی آمل با مقاومت حماسی خود، حمله مهاجمین را سد کرده و به شکست کشاندند، آن‌ها ظرف ۱۰ ساعت مقاومت و ایثار جانانه، در هر ۱۵ دقیقه یک شهید تقدیم  کردند. به‌بیان‌دیگر، مردم آمل در هریک ربع ساعت، یک‌تن از بهترین جوانان خود را تقدیم کردند تا توانستند فضای شهر و محیط اطراف آن را از لوث وجود و حضور عناصر ملحد، فاسد و مزدور اجنبی پاک و به خون پاک شهیدانشان عطرآگین کنند.

 آمل، تنها شهری است که با پرورش عالمان و مراجع تقلید بزرگ دینی، باافتخار آفرینی و تقدیم ۴۰ شهید سرافراز، در حماسه اسلامی ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۰، باعظمت و شایستگی ویژه‌ای در وصیت‌نامه سیاسی- الهی امام راحل(ره) جای گرفته و برای همیشه جاوید و زنده ماند.

روایتی از حماسه ششم بهمن

حاج اکبر نصیری از شاهدان عینی درگیری حماسه ششم بهمن و از رزمندگان دفاع مقدس درباره حماسه ماندگار مردم آمل می‌گوید: آن سال تازه به محله اسپه کلا آمده بودم و کسی مرا نمی‌شناخت و خسته از جابجایی منزل بودم که حوالی ساعت ۱۱ و ۳۰ شب صدای شلیک گلوله شروع شد و از درب منزل می‌خواستم بیرون بیایم، خانم موسوی مرا به داخل منزل هول داد که جنگلی‌ها به شهر آمدند، لباس را عوض کردم و خودم را به دیوانگی زدم، به‌طرف بیمارستان ۱۷ شهریور حرکت کردم، یک نفر از مجروحین را با ماشین راهی بیمارستان کردم و با زبان گیلکی به میان مهاجمین رفتم و حرف‌هایی را با آن‌ها ردوبدل کردم و توانستم باهمان حالت دیوانگی اطلاعات خوبی کسب و کسانی که با آن‌ها همکاری داشتند را شناسایی کنم.

وی بیان داشت: تا ساعت ۷ صبح با جنگلی‌ها بودم و به‌طرف بربری خیل حرکت کردم دیدم، شهیدان اکبر زاده، شعبانزاده و ایزدی وسط جاده افتاده بودند و با همان حالت دیوانگی به‌طرف آن‌ها رفتم و با همان زبان گیلکی برای آن‌ها گریه می‌کردم و دیدم چشم شهید شعبانزاده باز است، چشمش را بستم و به راه خود ادامه دادم و با گرفتن موقعیت از پشت با چوب به‌طرف یکی از مهاجمین حمله کردم و اسلحه او را برداشتم و فرار کردم، به‌طرف بچه‌های سپاهی حرکت کردم و با اطلاعات خوبی که به دست آوردم توانستیم بر آن‌ها غلبه کنیم و بعضی از آن‌ها را کشتیم و بعضی را به اسارت گرفتیم.

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

حاج فریدون علی پور یکی از مدافعان سال ۶۰ در خصوص حادثه ششم بهمن آمل می‌گوید: سال ۶۰ چند روز مانده به حمله اتحادیه کمونیست‌ها به شهر ساعت ۱۰ شب شهید حشمت‌الله طاهری به من دستور دادند که باید در سپاه باشیم علت را از ایشان پرسیدم و گفت: جنگلی‌ها به نزدیکی امام‌زاده عبدالله رسیدند و در نزدیکی لشگر ۳۰ مستقر شدند. بعد از نماز صبح به‌اتفاق ۷ نفر از عزیزان ازجمله شهید نادر خضری، تقی زاده و فیضی از پاسداران به‌اتفاق محمد رنجبر به‌عنوان فرمانده به‌طرف محل موردنظر حرکت کردیم .

وی اشاره کرد: فرمانده مهاجمین بنام اکبر اصفهانی که درکنار رودخانه مستقر بود و او می‌خواست به‌طرف پائین بیاید متوجه ما می‌شود و من دو تفنگ به همراه خودم داشتم حمله کردیم و شهید نادر خضری رفت در کنار درخت بزرگی که مسلط بر آن‌ها بود مستقر شد و دو نفر از آن‌ها را به درک فرستاد.

حجت‌الاسلام سید جلیل مرتضوی امام‌جمعه آمل نیز با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل زالوصفتان تاریخ و منافقان دیروز و امروز بابیان اینکه آمل توسط حضرت امام راحل به‌عنوان شهر هزار سنگر نامیده و در وصیت‌نامه ایشان مزین شده است افزود: آمل، این دیار علویان و تاریخ‌ساز، همیشه تاریخ‌ساز بوده و هست و به‌عنوان پرچم‌دار مدافع حرم با هشت شهید مدافع حرم، بیش از هزار شهید در دفاع مقدس و ۴۰ شهید در ششم بهمن سال ۶۰ تقدیم کرده است.

حجت‌الاسلام مرتضوی یادآور شد: مردم تاریخ‌ساز آمل و اهل ادب و فرهنگ همیشه در تاریخ سربلند خواهند بود و قدردان شهدا و رهرو راه شهیدان و امام هستند.

حماسه  باشکوه مردم آمل در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۰ و درگیری با اتحادیه کمونیست‌ها در جنگل، نه‌تنها برگ زرینی از سلسله افتخارات مردم منطقه آمل و شمال به‌حساب می‌آید، بلکه فخر ملت ایران اسلامی است.

مازندران آمل ششم بهمن اتحادیه کمونیست ها حماسه مردم آمل