برگزیده ها
تغییر ۸۰ درصدی ترکیب مجلس در هر انتخابات

مازندمجلس: بهرام پارسایی بیان کرد: برگزاری انتخابات به صورت استانی از رفتارهای پوپولیستی جلوگیری می‌کند.

مازندمجلس: درباره استانی شدن انتخاب و اینکه گفته می‌شود شاید این طرح از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد قبول واقع نشود، گفت: معتقدم استانی شدن انتخابات می‌تواند به سالم برگزار شدن آن بسیار کمک کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعا دلایل قانع کننده‌ای پشت این طرح وجود دارد که مجلس به آن رأی داده است.

وی با اشاره به اینکه برخی عنوان می‌کنند اصلاح قانون انتخابات نیاز به نظر رهبری دارد، عنوان کرد: مسئله خاصی در این مورد وجود ندارد؛‌ اولاً مجلس که نمی‌خواهد تغییر کند و انتخابات ریاست جمهوری ما که نمی‌خواهد به سمت پارلمانی شدن برود که این افراد به چنین موردی اشاره می‌کنند.

پارسایی  با تاکید بر اینکه اصلاح قانون انتخابات مسیر عادی خود را طی می‌کند، گفت: مجلس به این طرح رأی می‌دهد و آن را به شورای نگهبان می‌فرستد که این شورا نظرش را می‌دهد و اگر نیاز شد به مجمع فرستاده می‌شود و شاید اصلا نیازی هم به رأی مجمع نباشد و این اصلاحات صورت گیرد. شاید هم مسئله بین مجلس شورای نگهبان حل شود، نمی‌دانم این پیش داوری‌ها بر چه اساسی است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای با بیان اینکه اگر انتخابات مجلس استانی شود مزایای متعددی خواهد داشت، عنوان کرد: مهم‌ترین مزیت استانی شدن انتخابات این است که هرچه وسعت انتخاب بیشتر باشد، طیف گسترده‌ای در انتخابات شرکت می‌کنند که در این صورت خطا کمتر می‌شود. 

وی با اشاره به مسائل قومی و منطقه‌ای که گاهاً روی نتیجه انتخابات تاثیرگذار است، گفت: کسی نمی‌تواند منکر این شود که مسائل فامیلی، قومی، طائیفه‌ای و قبیله‌ای در انتخابات اثرگذار نیست و افراد بر اساس توانمندی،‌ شایستگی در معرض رأی مردم قرار می‌گیرند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نکته بعدی این است که برخی از مسائل در انتخابات باعث تشدید اختلافات قومی و محلی می‌شود اما هنگامی که انتخابات استانی شود؛ باعث اجماع و همدلی در استان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که به صورت استانی در معرض رأی مردم قرار می‌گیرند دیگر مسائل قومی و قبیله‌ای نمی‌تواند به آن شدت که باید بر روی آن‌ها تاثیر بگذارد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه در کشور ما تحزب به آن صورتی که باید شکل نگرفته است، گفت: استانی شدن انتخابات می‌تواند به جبران عدم تحزب‌گرایی و تقویت آن در کشور کمک کند. به هر حال امروزه در  استان‌ها بیشتر سیاسیون و جناح‌های سیاسی برای این مسائل ورود پیدا می‌کنند، که استانی شدن از این منظر می‌تواند یک گام رو به جلو باشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود پاسخگو بودن نمایندگان را درصورت استانی شدن انتخابات مطرح کرد و تاکید داشت: بحث دیگری که در استانی شدن انتخابات اتفاق می‌افتد پاسخگو بودن نمایندگان است. درحال حاضر شاید نمایندگان بیشتر در بحث مسائل منطقه‌ای خود پاسخگو باشند، اما در صورت استانی شدن حوزه پاسخگویی‌اش بیشتر می‌شود و گروه‌های سیاسی که از لیست‌ها حمایت می‌کنند هم ملزم به پاسخگویی در خصوص عمکلرد و سیاست‌ها می‌شوند.

پارسایی ادامه داد: امروز اینگونه است هر نماینده از حوزه انتخابیه‌ای وارد می‌شود بعد از اتمام دوره نمایندگی‌اش شعارها و قول‌هایی که داده بود را پاک می‌کند و نماینده بعدی که می‌آید باید از صفر شروع کند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا ترکیب مجلس ۸۰ درصد تغییر می‌کند و دوره نمایندگان هم تداوم ندارد که افراد به وعده‌های خود جامعه عمل بپوشاند.

این عضو فراکسیون امید درباره اینکه استانی شدن انتخابات به چه میزان می‌تواند از رفتارهای پوپولیستی و پول‌پاشی‌ها در جریان انتخابات جلوگیری کند،‌ گفت: امیدوارم در انتخابات چه استانی شود و چه نشود از این عوام‌فریبی جلوگیری شود. قطعا استانی شدن انتخابات از این منظر بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد:‌ ما حوزه‌های انتخابیه‌ای داریم که نمایندگانش با کمتر از ۳۰ الی ۴۰ هزار رأی وارد مجلس می‌شود، در چنین حوزه‌هایی هماهنگ کردن چنین مواردی بسیار راحت است اما هنگامی که گسترده شود و به سمت استانی شدن گام بردارد و مخاطب میلیونی شود، این موارد بسیار کمتر اثرگذار خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه اگر انتخابات استانی شود چگونه باید شوراهای شهر و روستا ساماندهی شوند که نمایندگان فقط به مسائل ملی فکر کنند،‌ بیان کرد: اطلاع دارم شورای عالی استان‌ها برنامه‌ای داشتند که به مجلس بیاورند تا وضعیت شوراها در مناطق، حوزه‌ها،‌ شوراها و روستاها اصلاح شود و  قدرت نظارت‌شان افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی نماینده قانون‌گذاری و اجرای آن است اما به علت خلاءهایی که وجود داشته و باب شده است، بیشتر وقت خود را صرف پیگیری کارهای عمرانی و خدماتی حوزه انتخابیه می‌کنند و فکر و ذهنشان درگیر برطرف کردن مسائل محلی و منطقه‌ای است.

انتخابات مجلس مجلس 98 دولت مجلس انتخابات