برگزیده ها
ادیانی: الاغ برجامی که تحویل دادند چموش است و لگد می‌زند/  ظریف: ترامپ باید برجام را ترکمانچای بخواند نه شما

اختصاصی مازندمجلس: برجام محور جدال بین ادیانی نماینده قائمشهر و ظریف بود. در پایان نمایندگان از پاسخ ظریف به ادیانی قانع شدند.

اختصاصی مازندمجلس: به گزارش مازندمجلس و به نقل از ایسنا نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با مقایسه توافقنامه برجام با قرارداد ترکمانچای گفت: این الاغ برجامی که تحویل ما دادند چموش است و لگد می‌زند. نه بار می‌برد و نه سواری می‌دهد. این غایب هدف ملت و دولت‌های متعدد ما نبود.

سید علی ادیانی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر خارجه در مورد علت عدم اجرای کامل شرایط نه‌گانه‌ رهبری و مصوبه‌ مجلس در خصوص برجام گفت: قرار بود قطار برجام از ریل این شرایط نه‌گانه عبور کند. اگر صورت مساله به همین شکلی باشد که آقای ظریف گفت، پس خیلی گل و بلبل است.

وی افزود: سوال من سوال ملت ایران و نمایندگان است. این موضوع اسفند سال گذشته مطرح شد؛ آقای ظریف برخی از مطالب را گفت و ما به توافق رسیدیم که ایشان مستندات را ظرف دو هفته برای بررسی تحویل دهد دو هفته گذشت و حتی یک برگ در اختیار من قرار نگرفت. من هم به کمیسیون گفتم توافق انجام نشده لذا موضوع در صحن مطرح شود.

وی ادامه داد: ملت بزرگ ایران می‌دانند توافق نامه‌ برجام تنها توافق‌نامه تاریخ ایران با کشورهای بیگانه است که در آن ایران تعهداتش را نقد انجام داده و تعهدات طرف مقابل را نسیه قبول کرده است. در کجای تاریخ حتی ترکمانچای چنین چیزی بوده که ما نقد کاری را بکنیم و نسیه را بپذیریم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا دولت و وزارت خارجه به شرط اول نامه رهبری عمل کردند؟ گفت: سند اخذ تضامین کافی برابر فرمان آقا کجاست؟ اگر این کار را نکردید استمرار برجام در نظام اعتقادی مشروعیت ندارد. ز یرا تخلف از فرمان ایشان است. اگر تضمین گرفتید ارائه کنید. آقا روی اعلام کتبی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها تاکید داشتند. آیا این اتفاق افتاد؟ سندش کجاست؟

نماینده مردم قائمشهر در مجلس همچنین گفت: ظرف ۲۴ ساعت و کمتر از ۲۴ ساعت به ازای دهن کجی و عربده کشی اروپا که به آن دل باختیم و امید داریم و برون رفت ترامپ از برجام گفته بودید که ترامپ نخواهد توانست از برجام خارج شود. آورده اقتصادی برجام چه شد؟ تعهدی که گرفتید کجاست؟ این را به من نشان دهید. من نماینده مردم هستم. آن را به کمیسیون امنیت ارائه کنید.

وی افزود: ‌در ادبیات دینی و فرهنگ غنی ملی‌مان یاد گرفتیم جایی که اشتباه کردیم صادقانه و مومنانه و متواضعانه بگوییم که اشتباه کردیم. آقا در نامه به رئیس جمهور از لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی گفتند ما چه کار به دعوای اروپا و آمریکا داریم؟ قرار بود لغو تحریم کامل و بدون برگشت اتفاق بیفتد.

این نماینده مجلس با اشاره به مثلی در زبان مازندرانی اظهار کرد: ‌الاغ برجام را تحویل ما دادند که چموش است و لگد می‌زنند. سند را به نام ما زدند ولی نه بار می‌برد و نه سواری می‌دهد. این غایت هدف ملت و دولت‌های متعدد نبود.

ادیانی درپایان با بیان این که برخی از اقدامات هوشمندانه وزارت خارجه و زحمات صادقانه ظریف در مسیر برجام نادیده گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: اما ما خروجی را می‌بینیم برجام از ۲۰ ، نمره ۱۰ گرفت. واقعیت‌های اقتصادی و روابط بین‌المللی و مسائل مالی و بانکی ما حل نشد از این مساله به راحتی عبور نکنید و محکم بایستید.


ظریف: بدعهدی آمریکا را به نام ایران تمام نکنید


وزیر امور خارجه با بیان اینکه نقش وزارت خارجه فقط گزارش دهی به هیئت نظارت بر برجام بوده است گفت: برجام از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن بهترین شرایط انجام شده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سید علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در پاسخ به سوال ملی با عنوان «عدم اجرای شروط ۹ گانه در خصوص برجام» گفت: در نامه مقام معظم رهبری هیئتی به اسم هیئت نظارت بر برجام تشکیل شد که این هیات مسئول رسیدگی مفاد نامه است.

وی افزود: وزارت امور خارجه گزارش های خود را به هیئت نظارت بر برجام به صورت مستمر ارائه می‌کند و این هیئت بر اساس مصالح کشور تصمیم گیری کرده و خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: کار هیئت نظارت و همچنین جمهوری اسلامی ایران آن است که در نامه های مستمر که در نامه های متعدد از ابتدای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا و ناقضین را به این هیئت رسانده و اقداماتی که می توانستیم انجام دهیم و تصمیم گیری در این خصوص صورت گیرد.

وی تصریح کرد: نقش وزارت خارجه فقط گزارش دهی به هیئت نظارت بر برجام بوده است.

وی گفت هر 3 ماه یکبار گزارش ها را هم به مجلس ارائه و در خانه ملت این گزارشها بررسی و مجلس در این خصوص تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرده و خواهد کرد.

ظریف تاکید کرد: برجام از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن بهترین شرایط انجام شده است.

وی گفت: بدعهدی آمریکا به برجام را به نام ایران تمام نکنید.


برجام ظریف مجلس ادیانی