برگزیده ها
 انتقال آب به سمنان در کاهش حجم خزر تاثیری ندارد

مازندمجلس: دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست مازندران گفت: سد سازی بی رویه بر روی رودخانه ولگا، سبب کاهش میزان حجم آب این رودخانه می شود.

مازندمجلس: دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه مازندران با اشاره به اینکه سد سازی بی رویه بر روی رودخانه ولگا که سرچشمه اصلی تامین آب خزر است،سبب کاهش میزان حجم آب این رودخانه می شود،یادآورشد: انتقال آب خزر به سمنان تنها موجب شوری آن خواهد شد و در حجم آب آن اثری ندارد.

عزیر عابسی در گفت و گو با ایسنا مازندران، با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان  و مضرات آن اظهارکرد: با توجه به اینکه خروج آب از دریای خزر و انتقال آن به سمنان  یک اقدام غیر کارشناسی و غیر اصولی است اما باید گفت که حجم آب خزر به دلیل  سدسازی های بی شماری که روی رودخانه ولگا در روسیه انجام شده کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه رودخانه ولگا بیش از ۸۰ درصد آب خزر را تامین می کند،تصریح کرد: انتقال آب خزر به سمنان تنها به دلیل ایجاد شوری تخریب را به دنبال خواهد داشت اما در کاهش آب خزر تأثیر چشمگیری  ندارد.

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه مازندران در مورد طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان یادآور شد: دلیلی که برخی فعالان زیست محیطی عنوان می‌کنند دلایل احساسی است اما برای جلوگیری از طرح انتقال آب خزر به سمنان باید دلایل منطقی ارائه شود.

عابسی با بیان اینکه حجم آب دریای خزر تفاوت چندانی با خلیج فارس ندارد، خاطرنشان کرد:  رودخانه سفید رود، هراز، تجن  و مجموع رودخانه های جنوبی در تامین میزان آب خزر به 4 درصد هم نمی رسد این در حالی است که سرچشمه تامین آّب دریای مازندران اکنون با چالشی جدی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل گرم شدن زمینه ای کشورهای بیابانی که در اطراف خزر است تبخیر بیشتر اتفاق می افتد،تصریح کرد: تغییر اقلیم،کاهش ورودی آب رودخانه ولگا به دلیل افزایش سد و همچنین فرو رانش ها از دلایل کاهش آب دریای خزر است.

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه مازندران افزود: در حال حاضر وزارت نیرو اعلام کرده که نمی توانیم آب خزر را به سمنان ببریم اما دلیل عنوان شده خشک شدن دریا نیست بلکه به دلایل خسارات زیست محیطی که طرح انتقال آب با لوله گذاری ها در جنگل ایجاد می کند، است.

عابسی یادآورشد: لوله های انتقال آب باید از جنگل عبور کند،همچنین ایستگاه های پمپاژ نیز حجم وسیعی از محیط جنگلی را اشغال می کند که همه این موارد جز خسارات زیست محیطی طرح است.

وی یکی دیگر از چالش های انتقال آب را تغییر کاربری ساحل دانست و گفت: نقل و انتقال آب خزر در جنگل با هزینه های بالای امکان پذیراست که با شرایط فعلی مقرون به صرفه نبوده ضمن اینکه مشکل کم آبی سمنان با این میزان آب حل نمی شود.

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه مازندران با بیان اینکه آمار ارائه شده مصرف آب شرب و صنعت در سمنان نادرست است، تصریح کرد: وزارت نیرو نیز موضوع انتقال آب را رد کرد است اما برخی به بهانه اشتغال و مهاجرت رویای توسعه کویر را دارند اما باید گفت این موضوع تبعات اجتماعی خاصی را به دنبال دارد.

عابسی در مورد انتقال آب از دریای عمان نیز گفت: استان های همجوار دریای عمان نیز خود نیازمند آب هستند و اگر قرار باشد انتقال آبی از عمان صورت بگیرد باید مشکل آب استان های جنوبی کشور نیز مرتفع شود.

محیط زیست پسماند خزر مازندران سمنان انتقال آب خزر به سمنان