برگزیده ها
صیادانی که شکار صیاد مشکلات می شوند

اختصاصی مازندمجلس: امروز 66مین سالروز ملی شدن غیر رسمی صنعت شیلات مازندران است

اختصاصی مازندمجلس: هشتم بهمن سال 1331 خورشیدی برای صنعت شیلات شمال و مازندران روز خاصی محسوب می شود. 66 سال پیش در امروزه روزی از دفتر دکتر محمد مصدق رئیس وقت دولت ملی ایران به سفارت دولت روسیه شوروی سوسیالیستی پیغامی فرستاده شد تا سفیر کبیر آن دولت در تهران به دفتر نخست وزیر مراجعه کند. دکتر مصدق در دیدار با سادچیکف به وی اطلاع داد که دولت ایران تصمیم دارد از دو روز دیگر یعنی از دهم بهمن ماه شیلات مازندران را ملی اعلام کند و دیگر اختیار و کنترل بهره برادای از منابع آبی شمال را به خارجیان واگذار نخواهد کرد. پس از سفیر کبیر شوروی خواست که این خبر را به اطلاع دولت مسکو برساند.

 

امروز 66مین سالروز ملی شدن غیر رسمی صنعت شیلات مازندران است. صنعتی با فراز و فرودهای فراوان. صنعت آبزی پروری نقش مهمی در تجارت، سلامت و پایداری اکو سیستم بر عهده دارد. اما صیادان مازندرانی از پهنه بیکران خزر سهمی آن چنانی ندارند و به لحاظ معیشت و امنیت ملی در سنین کهن سالی در مضیقه و مشقت
به سر می برند.

 

یکی از مهمترین معضلات صیادان مسئله حق بیمه و قرار گرفتن نام این شغل در فهرست نام های مشاغل سخت و طاقت فرسا است. با توجه به نقشی که این دریا دلان در تأمین سلامتی جامعه و ورود ارز ناشی از صادرات دارند توجه ویژه به مشکلات و معضلات جامعه صیادی و صنعت آبزیان می بایست برای مسئولان شیلات استان و شخص استاندار و نمایندگان مجلس از درجه بالای اهمیت برخوردار باشد. صنعت شیلات ایران ملی شد اما صیادان از حمایت های ملی محروم هستند. صیادان مازندران با دلی پر خون به صید دل دریا می روند.

مازندران صید صیادی دریای خزر مشاغل سخت