برگزیده ها
نرمش سیاسی حسین زادگان در حیاط عبوری/ کاندیدای انتخابات لخت شدند!

اختصاصی مازندمجلس: خلاصه اینکه انتخابات یا بهتر بگوییم حسین زادگان نامزدها را به چه‌کارهایی که وا‌نمی‌دارد. چراکه ابتکار استاندار مازندران در ورزش صبحگاهی سبب شد لباس از تن نمایندگان و نامزدهای انتخابات کنده شود

اختصاصی مازندمجلس: اگرچه از زمان انتصاب احمد حسین زادگان به‌عنوان استاندار مازندران معادلات انتخابات ساری وارد فاز تازه‌ای شد اما تا زمان معارفه او در 15 آذر بیشتر اظهارنظرها محفلی و تحلیلی‌هایی شخصی بوده که نمود بیرونی نداشته است و حسین زادگان در مقام استاندار همچون هندوانه سربسته‌ای بود که باید شب یلدای خود را سپری می‌کرد.

اما در روز معارفه استاندار و حضور او با مهدی عبوری در جلسه معارفه، بخشی از افکار عمومی نخبگان مرکز استان شوکه شده و به انحای مختلف آن را تفسیر به رأی نمودند. برخی آن را اقدامی هوشمندانه استاندار برای ایجاد تعاملی سازنده در ساری دانسته و برخی دیگر که در بزم استانداری حسین زادگان مسیر بهارستان را برای خود هموارتر می‌دیدند این اقدام را بازی در زمین رقیب تفسیر نمودند اما گذشت زمان نشان داد حسین زادگان دیگر بیش از آنکه یک فعال و لیدر جریان سیاسی خاص باشد یک استاندار است. حداقل به‌ظاهر!



کمی بعدتر با انتصاب هادی ابراهیمی به‌عنوان مدیرکلی صداوسیمای مازندران، در محافل خصوصی این انتصاب را برای مهار رسانه‌ای حسین زادگان و تعادل قدرت حداقل در مرکز استان تفسیر نمودند و باور داشتند صداوسیما حیاط‌خلوت جریان منتقد دولت خواهد شد. اگرچه عملکرد چندماهه ابراهیمی در صدا سیما، عکس این تحلیل‌ها را ثابت کرد بااین‌همه اما نمی‌توان نسبت به وزن‌کشی جریانات سیاسی بی‌تفاوت بود و آن را نادیده گرفت.

ماندن یا رفتن عبوری از عمارت شهرداری ساری نیز یک پای تحلیل‌های انتخابات ساری است. اینکه عبوری در شهرداری ساری می‌ماند و همچون گذشته از دو نامزد نزدیک به خود حمایت خواهد کرد یا ترجیح می‌دهد هم از جغرافیای فکری انتخابات و هم از جغرافیای سیاسی ساری فاصله بگیرد و یا اینکه راسا با حضور در انتخابات جنگ نیابتی را ‌به جنگ تن‌به‌تن تبدیل خواهد کرد بخشی از دغدغه انتخاباتی خواص سیاسی مرکز استان شده است.

در این میان اما یوسف نژاد همچون یک کهنه‌کار سیاست صرفاً همراه و نظاره‌گر است اما چندان مشخص نیست نظاره‌گری این شیر از پیری است یا این پیر همچنان شیر است؟ و این سکوت همچون شخصیت «باکسر» در کتاب قلعه حیوانات به دلیل تجربه میدان‌های سیاسی است یا از سر ناتوانی که پاسخ آن را باید در سال 98 جستجو کرد.



درهرصورت همه نامزدهای انتخابات از همه جریانات موجود در مرکز استان به هر نحوی که شده سعی در نمایش حضور میدانی خود دارند.

کمتر همایش، نشست، مراسم و محفلی است که در آن حضور نیابند تا مبادا از کورس رقابتِ دیده شدن عقب بمانند.



پادگان ساری که پس از آزاد شدن، محل رژه حامیان عبوری بود اینک از سوی حاج مجید فتح‌شده است، فتحی بدون خونریزی گو اینکه عبوری بوستان ولایت را برای نرمش سیاسی حسین زادگان آماده ساخته است.

خلاصه اینکه انتخابات یا بهتر بگوییم حسین زادگان نامزدها را به چه‌کارهایی که وا‌نمی‌دارد. چراکه ابتکار استاندار مازندران در ورزش صبحگاهی سبب شد لباس از تن نمایندگان و نامزدهای انتخابات کنده شود دیگر کاندیدایی که جز با کت‌وشلوار در انظار عمومی حاضر نمی‌شد اینک با بیجامه و دمپایی هم قابل‌رؤیت است.

رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست
می‌برد انجاکه خاطرخواه اوست

آری! رشته‌ای که حاج مجید بر گردن کاندیدا و حتی نخبگان و جریانات سیاسی افکنده گویا فعلاً قصد پاره شدن ندارد.

از این حیث هر اقدام دیگری که جناب استاندار با کلیدواژه‌های اجتماع‌محور و همگانی ایجاد نماید حتی اگر از سوی مردم مورد استقبال قرار نگیرد بی‌شک از سوی نامزدها مورد استقبال گرم قرار خواهد گرفت.

برخی به نام وزرش کارگری، آن دیگری به نام ورزش همگانی و مجمع عالی نخبگان برخی دیگر با عنوان سلامت و کارگری و ... مشغول به تحرکات به‌ظاهر غیرسیاسی هستند.


نکته جالب اینکه تب انتخابات در ساری به حدی تند است که برخی از نمایندگان ادوار و نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس یازدهم در سایر حوزه‌های انتخابیه استان نیز برای پنهان نماندن از کادر دوربین‌ها، خود را به مراسمات مختلف مرکز استان می‌رسانند چه اینکه با حضور در مراسم روضه منزل پدر نماینده ساری سعی نمودند به میزبان جلسه ادای احترام نمایند.



اما این حضور تند نامزدها از مجلس ختم تا پیاده‌روی و... تا چه میزان سبب محبوبیت آنان خواهد شد موضوعی است که باید نتیجه آن را در اسفند 98 بررسی کرد.

به‌هرحال افکار عمومی برای نامزدهایی که کوه‌نوردی با لاریجانی در کیاسر را شخصی می‌روند و آن هنگام این آمدورفت مسئولان ملی خیروبرکتی برای مردم منطقه نداشتنه باشد چگونه باید به حضورشان در میان مردم آن‌هم در یک سال مانده به انتخابات خوش‌بین باشند؟

یا یک نماینده تا چه میزان می‌تواند خود نبوید و منتظر باشد که استاندار بگوید؟

درنهایت اینکه به‌زودی نرمش‌های سیاسی جای خود را به رقابت‌های انتخاباتی خواهد داد و جریانات سیاسی تعارفات را کنار خواهند گذاشت به نظر  می‌رسد این هم‌نشینی‌ها و نرمش‌ها بیشتر جنبه اسب تراوا داشته باشد که به‌زودی ژنرال‌های جنگی از آن سر برمی‌آورند اما با نقشه‌های جدید و حتی شاید جای جنگجویان متحدین و متفقین نیز عوض شود.



انتخابات ساری حسین زادگان عبوری یوسف نژاد دامادی مجلس یازدهم