برگزیده ها
انتصاب یک‌روزه موجب وهن شهرستان بابل است/ اقتدارگرایان سوء استفاده کردند

فاطمی تصریح کرد: لغو یک روزه مدیران آموزش‌وپرورش بابل و بندپی‌غربی، موجب وهن شهرستان بابل است و در حققیقت من به این رفتار ناپسند واکنش نشان دادم.

مازندمجلس:پس از قضایای اخیر آموزش‌وپرورش بابل و بندپی‌غربی و لغو عجیب و یک‌روزه حکم مدیران این دو نهاد که واکنش شدید بسیاری از صاحبنظران شهرستان بابل و استان مازندران از جمله احمد فاطمی حقوقدان، فعال سیاسی شهرستان بابل و مدرس دانشگاه را به همراه داشت. جهت بررسی علل رویداد چنین اتفاقی و پیشگیری از اتفاقاتی مشابه در آینده در گفت و گویی تلفنی به سراغ احمد فاطمی رفتیم که مشروح این گفت و گو از نظرتان می گذرد:

احمد فاطمی عضو هیأت علمی دانشگاه، با انتقاد شدید از لغو یک روزه حکم مدیر آموزش و پرورش بابل بر اثر دخالت برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی وظیفه نمایندگان مجلس، قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است نه دخالت در امور اجرایی. حتی وظیفه ائمه جمعه هم دخالت در امور اجرایی نیست. ائمه جمعه و نمایندگان می توانند در انتصاب ها اظهار نظر کنند یا مشورت دهند در حالی که تصمیم عزل و نصب ها با مسئولان اجرایی (وزارتخانه و اداره کل ها) است.

وی، افزود: آن گونه که غیرمتعارف در جامعه معمول شده است هرگاه بخواهند انتصابی انجام دهند یا مسئولی انتخاب کنند باید موافقت نمایندگان و ائمه جمعه را جلب کنند که این یک سنگ بنای اشتباه است که در دهه های اخیر چیده شد.

فاطمی تصریح کرد: صرف نظر از اینکه بگویم این لغو یک روزه ی انتصاب، کاری درست یا غلط است، معتقدم که تصمیم گرفته شده موجب وهن شهرستان بابل است و در حققیقت من به این رفتار ناپسند واکنش نشان دادم.

این حقوقدان و مدرس دانشگاه ادامه داد: نمی خواهم به علت حادث شدن این رفتار که سلیقه ای بود، ورود پیدا کنم، چرا که در اصل، این مشکل به دولت روحانی و اطرافیانش باز می گردد که به آن شعارها و وعده های ایام انتخابات، که در واقع عهدی میان رئیس جمهور و رای دهندگان بوده است، جامعه عمل پوشانده نشد و هر چه از انتخابات بیشتر گذشت آقای روحانی از شعارها و وعده های خود بیشتر فاصله گرفت و این هم در ادامه، دامنه اش به استان ها و شهرها رسید.

وی، بیان کرد: در حالی که تمام مسئولان باید در چارچوب سیاست ها، اهداف و برنامه های دولت این احکام را صادر کنند اما می بینم که گاهی اینگونه نیست و بعضا با افرادی مواجه می شویم که هیچ اعتقادی به دولت و سیاست های دولت ندارند و این به دلیل دخالت عناصر غیر مرتبط است.

فاطمی با اظهار اینکه چند ماهی می شود آموزش و پرورش بابل با سرپرست (مسئولی که در جای دیگری به عنوان معاون مدیرکل آموزش) مشغول است، اداره می شود، گفت: طبیعتا باید تکلیف آن هرچه سریع تر مشخص می شد، اما با چنین اتفاقاتی تلخ مواجه می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه، با بیان اینکه در این اتفاق، وزارتخانه آموزش و پرورش را مقصر می دانم، افزود: به نظر من نیاز بود وزارتخانه راسا دخالت کند و قبل از اینکه این مساله پیش آید، آن را مرتفع می کرد. اقتدار باید قبل از صدور حکم صادر می شد نه بعد از آن. 

وی، با غیر اخلاقی خواندن لغو یک روزه حکم مدیر آموزش و پرورش شهرستان بابل، گفت: همین اشتباهات فاحش باعث شد که جریان اقتدارگرا از این مساله سو استفاده کند و دولت و مدیران روحانی نباید چنین فرصت هایی به اقتدارگرایان بدهند.

فاطمی، ادامه داد: وقتی روند احراز صلاحیت ها به گونه ای است که مردم مجبور می شوند از بین گزینه های محدود انتخاب کنند، طبیعتا باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که نمایندگانی وارد مجلس شوند که ببه جای پرداختن به کار اصلی خود در عزل و نصب ها دخالت می کنند.

این حقوقدان و مدرس دانشگاه تاکید کرد: انتظار می رود فضای احراز صلاحیت ها بازتر شود و مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشند تا مجلس به معنای واقعی عصاره فضائل ملت باشد.

انتصاب یک‌روزه موجب وهن شهرستان بابل است/ اقتدارگرایان سوء استفاده کردند احمد فاطمی لغو یک‌روزه حکم مدیران بابل و بندی غربی آموزش و پرورش بابل بابل