برگزیده ها
آبروی از دست رفته حقیقت (بحثی و فحصی در سخنان استاندار مازندران)

اختصاصی مازندمجلس: سخن استاندار مازندران به هر دلیلی که گفته شده باشد، یک چیز را به ذهن متبادر می کند؛ و آن "آبروی از دست رفته حقیقت" است. بهتر است اصحاب رسانه خودشان برای ریشه کن کردن اصحاب زرد دست به کار شوند.

اختصاصی مازندمجلس: اولین نشست مطبوعاتی حسین زادگان استاندار مازندران برگزار شد و فرازی از حرفهای او مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. آنجا که وی از برخی اندک از اصحاب رسانه استان تحت عنوان باج گیر نام برد. صحبت از باج گیری رسانه ای صحبتی نو و بدیع نیست. بلکه حقیقتی آشکار و تاریخی محسوب می شود. و حسین زادگان هم به درستی به این اخلاق زشت برخی از معدود رسانه ها اشاره داشت. اما در این کلام او یک نکته آشکار و یک نکته پنهان هم وجود داشت. نکته آشکارش عمل زشت و غیر اخلاقی باج گیری است و نکته پنهانش حضور رسانه های زرد در عرصه های خبر رسانی. که هر روز نیز بر تعداد رسانه های زرد افزوده می شود. در این نوشتار به صورت موجز و کوتاه به این دو موضوع می پردازیم.   

اول: باج گیری و باج گرفتن و باج دادن، عملی غیر اخلاقی و همچنین حقوقی است. باج دو سویه دارد. یک سوی آن باج دهنده است و یک سویه دیگر آن باج گیرنده؛ و عنصر قدرت و تهدید و ارعاب در این عمل بسیار مهم است. اما عمل باج گیری و باج دهی معمولاً زمانی صورت می گیرد که خلافی واقع شده باشد. بی قانونی صورت گرفته باشد و هنجارهای رایج و مورد قبول جامعه رعایت نشده باشد. پس بنابراین اگر عملی هنجارشکنانه و خلاف قانون رخ نداده باشد (به استثنائات کاری نداریم) کسی نخواهد توانست باج بخواهد و کسی هم باج نمی دهد.

اگر در جایی صحبت از باج خواهی و به تبع آن تهدید به افشاگری می شود حتماً مشکلی وجود داشته است که باج خواهی و تهدید به افشاگری صورت می گیرد. برای ما اندازه و میزان آن خلاف و هنجارشکنی و بی قانونی و رفتار غیر عرفی مهم نیست. مهم این است که حتی اگر روزنه ای کوچک باز شده باشد، باج گیرنده می تواند از همانجا به سراغ قربانی باج گیری برود و از او باج خواهی کند؛ که نتیجه اش فراخ تر شدن آن روزنه ی خلاف و گسترش فساد می باشد.

این که استاندار برخی از اصحاب رسانه و به تعبیر ما اصحاب بهانه را باج خواه می داند در جای خودش قابل تأمل و بررسی است. اما نظر او را به نکته ی پیش گفته توجه می دهیم که اگر در جایی مدیر یک رسانه و یا خبرنگاری به خودش اجازه می دهد که احدی را تهدید به افشاگری کند و حق السکوت مطالبه نماید به معنای آن است که در جایی و در گوشه ای از سیستم اداری و مدیریتی استان بی قانونی رخ داده و فساد شروع شده است. هر چند اگر در ابعاد کوچک.

بنابراین اگر آقای استاندار ایمان دارد که تهدیدات احتمالی صورت گرفته برای فشار بر مجموعه مدیریتی استان و شخص او و به منظور باج خواهی، آن هم بدون هرگونه دلیل و مدرک و سندی می باشد؛ بهتر است بدون مصلحت اندیشی نام رسانه یا رسانه های باج خواه را اعلام نماید. همچنین حسین زادگان می بایست توجه داشته باشد که کم نیستند مسئولان و مدیران و کارمندانی که چندان هم موجه نیستند و به بهانه های مختلف از مراجعه کنندگان خود درخواست هایی دارند. که این عمل ایشان می تواند زمینه های ایجاد فساد و در نهایت باج خواهی را فراهم آورد. از این رو بستن روزنه های فساد در سیستم اداری استان یکی از اهداف و رسالت های اولیه مدیریت استاندار است.

دوم: روی دیگر کلام استاندار اشاره به رسانه های زرد دارد. رسانه های زرد بلای جان افکار عمومی هستند. شایعه پراکنی و ترور شخصیت دو کاری است که این رسانه ها برای پُر کردن جیب مدیرانشان و برای تأثیرگذاری بر مناسبات قدرت به آن اقدام می کنند. رسانه های زرد با دروغ سازی و دروغ پردازی و دروغ پراکنی آبروی انسان ها را به بازی می گیرند و بنیان های اخلاقی جامعه را به نابودی و تلاشی می کشانند.
این رسانه ها کارخانجات شایه سازی هستند که افکار مسموم و ارتجاعی خود را به زیورکلمات آراسته و به خورد افکار عمومی می دهند؛ و به طور خاص مطالبشان از سوی صاحبان اذهان مشوش جامعه مورد پذیرش قرار می گیرد. و چنان جایگاهی می یابند که حتی بسیاری از نخبگان و تحصیل کردگان هم آشکارا و یا نهانی به این رسانه ها و لجن سازی ها و لجن پراکنی هایشان اقبال نشان می دهند.
رسانه های زرد به دنبال نان و آب هستند و هم از توبره می برند و هم از آخور .... و اسباب تأسف آن که، این روزها با گسترش فناوری های دیجیتال و توسعه فضای سایبری، هر گوشی به دستی مجال می یابد که برای خود بازار مکاره ای راه بیاندازد و با معرکه گیری رسانه ای هر آنچه دل تنگش می خواهد بگوید.

سخن استاندار مازندران  به هر دلیلی که گفته شده باشد، یک چیز را به ذهن متبادر می کند؛ و آن "آبروی از دست رفته حقیقت" است. بهتر است اصحاب رسانه خودشان برای ریشه کن کردن اصحاب زرد دست به کار شوند. به نام رسالت رسانه ای خود. و برای دفاع از جریان سیال حقیقت.  

مسعود طبری

عنوان این نوشتار برگرفته از رمان "آبروی از دست رفته کاترینا بلوم" نوشته "هانریش بُل" نویسنده آلمانی برنده جایزه نوبل ادبیات می باشد. "هانریش بُل"

آبروی از دست رفته حقیقت (بحثی و فحصی در سخنان استاندار مازندران) باج گیری اصحاب رسانه باج گیری و باج گرفتن و باج دادن شست مطبوعاتی حسین زادگان استاندار مازندران رسانهه ای باج گیر