برگزیده ها
یک میلیارد نفر- رای، در چهل انتخابات

مازندمجلس: کشوری که بیشترین انتخابات را در منطقه داشته است توانسته به‌عنوان نمونه و شاخص مردم‌سالاری دینی بدرخشد و حدود یک میلیارد نفر - رأی از مجموع نزدیک به چهل انتخابات کسب نماید.

مازندمجلس:چهلمین سال انقلاب اسلامی فرصتی برای بررسی عملکرد نظام در تحقق سه شعار محوری «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است، اگرچه چهل سال درون‌نگری و سلطه ستیزی انقلاب اسلامی بسیار گران‌سنگ بوده و ارزان به دست نیامده است.

نهضتی که ۱۵ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده پایانی ندارد، چراکه انقلاب اسلامی با واژه‌ای به نام شهادت و جهاد عجین است، جهادی که در سال‌های اولیه انقلاب مفهوم از جان گذشتگی داشت اما در سال‌های بعد به فراخور زمان تغییر شکل داد تا با همان محتوی وارد عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و حتی جنگ مجازی و سایبری شود.

هرچند در این سطور بنا نداریم به همه جوانب اهداف و عملکرد انقلاب اسلامی بپردازیم اما با توجه به عنوان «جمهوری اسلامی» که پیوند جمهوریت و اسلام است در نظر داریم جمهوریت ایران در چهل سال بعد از انقلاب را راستی آزمایی نماییم. جمهوری اسلامی که برخی آن‌را یک پارادوکس و برخی دیگر آن را حاصل فقه پویای شیعی می‌دانند بی‌شک پیوند واقعی «جمهور» و «اسلام» در برگزاری انتخابات آزاد جلوه می‌نماید.

انقلاب اسلامی که معمار کبیر آن توانست جمهوریت و اسلامیت را به درستی پیوند بزند و میزان را رای مردم بداند.

در میان کشورهای منطقه و حتی بسیاری از مدعیان دمکراسی توانست ضمن حفظ ماهیت و اهداف و چرایی انقلاب نقش مردم را نیز نادیده نگرفته بلکه به نسبت همه دورانِ پیش از خود نیز پر‌رنگ‌تر کند.

ایران اسلامی توانست در سایه جمهوری اسلامی حق رای زنان را در حالی محقق سازد که نه همچون برخی از اعراب پیش از اسلام در جهل زنده به گور کردن دختران بماند و نه از التقاط برخی خشک مقدسان طالبانیسم از یک سو و فمنیسمی که زن را همچون کالا و ابزار برای رسیدن به هر هدف که همانا جهل مدرن در زنده به گور کردن جایگاه و منزلت زن است تاثر بپذیرد.

کشوری که بیشترین انتخابات را در منطقه داشته است توانسته به‌عنوان نمونه و شاخص مردم‌سالاری دینی بدرخشد و حدود یک میلیارد نفر - رأی از مجموع نزدیک به چهل انتخابات کسب نماید.

لذا جمهوری اسلامی ایران با افتخار به عنوان کشوری که بیشترین انتخابات را در منطقه داشته، توانست به عنوان نمونه و شاخص مردم‌سالاری دینی بدرخشد و حدود یک میلیارد نفر - رای از مجموع نزدیک به چهل انتخابات کسب نماید بی‌‌آن‌که بخواهد به سوی دمکراسی غربی بغلتد و یا گفتمان وهابیت متعصب را بپذیرد.

بی‌شک اقدامی این چنین شگرف در تاریخ بشر امروز بی‌هزینه و البته بی‌اشکال نخواهد بود چراکه ایران بدون گذراندن دوران رنسانس دینی به پیوند دین، آزادی بیان و دمکراسی واقعی وارد شد و چهل سال ثابت کرد که؛

-می‌توان آزاد بود و متعهد ماند

-می‌توان مسلمان بود و حق مردم در سرنوشت خویش را به رسمیت شناخت

-می‌توان آزادی بیان داشت و متخلق به اخلاق انسانی و اسلامی نیز بود

-می‌توان بدون تعصب به پدران و نیاکان خویش صفحات افتخار آمیز از تمدن ۲۵۰۰ ساله را حفظ کرد و در عین حال اسلام ناب را نیز پذیرفت

انقلاب اسلامی پس از چهل سال توانست با همه مشقات، تحمل جنگ‌های بدتر از جمل و صفین و تحریمهایی همچون شعب ابی طالب بخش اعظمی از خاورمیانه را فتح فرهنگی نماید بدون ‌آن‌که جنگ جهانی اول و دوم را بی‌افریند چراکه معجزه رسول اکرم (ص) کتاب آسمانی و اقدامی فرهنگی بود که البته برخی آگاهانه فقط شمشیرش را دیدند آن هم شمشیری که نه برای فتوحات و کشورگشایی که برای بازدارندگی و دفاع از غلاف بیرون می‌آمد.

جمهوری اسلامی ثابت کرد که از بسیاری از مدعیان تمدن امروز متمدن‌تر و از وارثان کعبه مسلمان‌تر است.

چهل سال تجربه پیوند دین و سیاست نشان داد کلیسای تفتیش عقاید و دموکراسی صرف و بی‌قید، نسخه نهایی و شفا بخش بشر امروز نیست، البته در آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی انتظار می‌رود همه مسئولین، نخبگان و مردم به سهم خود بررسی اساسی از عملکرد خویش داشته و بی‌هیچ تعصب و غرورِ ناصواب، کاستی‌ها را به حداقل رسانده و افتخارات را در صفحات تاریخ آینده خود تکثیر سازند تا ان‌شاالله این انقلاب با ظهور منجی بشریت (عج)، جهان وطنی شود.

یک میلیارد نفر- رای در چهل انتخابات مجلس یازدهم چهلمین سال انقلاب اسلامی؛ رحمت عزیزی