برگزیده ها
برگزاری مزایده بهره‌برداری از درختان شکسته و افتاده جنگلی

مازندمجلس: عضو کمیسیون کشاورزی گفت: سازمان جنگل‌ها در حال فراهم کردن مقدمات جهت برگزاری مزایده بهره برداری از درختان ریشه کن شده است.

مازندمجلس: عضو مجمع نمایندگان مازندران در خصوص مشکلات واحد‌های صنعتی وابسته به چوب برای تهیه مواد اولیه گفت: در قانون پنج ساله تنفس جنگل‌ها به صورت واضح بیان شده است که جهاد کشاورزی مجاز به استفاده از درختان شکسته و افتاده جنگلی است و باید مجوزهای لازم را جهت بهره برداری واحد‌های صنعتی و مجریان طرح‌ها صادر کند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وزارت کشاورزی اجازه بهره‌برداری از چوب‌های شکسته و افتاده جنگل‌ها را به واحد‌های صنعتی و مدیران طرح‌ها نداد و واحد‌های صنعتی نکا چوب، چوب کاغذ مازندران و واحد‌های صنعتی دیگر با کمبود مواد اولیه برای تولید فرآورده‌های صنعتی روبرو شدند. ادامه این روند موجب تعطیلی کارخانه‌ها وابسته به چوب و بیکاری بسیاری از کارگران خواهد شد.

برگزاری مزایده جهت بهره‌برداری از درختان شکسته و افتاده جنگلی / لزوم توجه به ابعاد اجتماعی قوانین محیط زیستی

شاعری  اظهار کرد: ما نسبت به عدم صدور مجوز بهره‌برداری اعتراض کرده و نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کردیم و  ایشان نیز نامه را به سازمان جنگل‌ها ابلاغ کردند.طبق آخرین خبر سازمان جنگل‌ها در حال فراهم کردن مقدمات لازم جهت برگزاری مزایده بهره‌برداری از چوب‌های شکسته و ریشه کن شده جنگل‌ها است. انتظار داریم مجوزهای لازم جهت جمع آوری حمل چوب به صورت مزایده صادر شده تا مجریان طرح‌ها و کارخانه‌ها وابسته به چوب تعطیل نشوند. ما باید ضمن حفظ جنگل‌ها به ابعاد اجتماعی قوانین نیز توجه داشته باشیم تا همه صنایع وابسته نیز به فعالیت خودشان ادامه بدهند.

بهره‌برداری از درختان افتاده و شکسته جنگلی تمام نیاز‌های صنایع وابسته به چوب را تامین می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا درختان شکسته شده و افتاده جنگل‌ها تمام نیاز‌های چوبی کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی وابسته به مواد اولیه چوبی را تامین می‌کند؟ ‌اظهار کرد: طبق برآوردهای ما تعداد این درختان برای واحدهای صنعتی کافی هستند، اما اگر کشور به چوب بیشتری نیاز داشته باشد باید از طریق  راه‌هایی پیش بینی شده تامین شود. 

کاشت درختان سریع الرشد، درمانی برای نیاز چوبی کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان با اشاره به روش‌های تامین نیاز‌های چوبی کشور گفـت: چهار روش برای تامین نیازهای چوبی کشور پیش‌بینی شده است، از جمله زراعت و کاشت درختان سریع الرشد مانند صنوبر که درآمد بسیار زیادی را برای کشاورزان به همراه دارد، روش دیگر واردات چوب از کشور‌های شمالی چون روسیه است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  واردات خمیر کاغذ و سایر مواد مصنوعی و صنعتی روش دیگری است که می‌تواند خوراک واحد‌های صنعتی را تامین کند، در نهایت بهر‌ه‌برداری از درختان شکسته‌ و افتاده جنگل‌ها است که ثروتی طبیعی بوده و نباید بگذاریم در جنگل‌ها پوسیده شوند و باید جمع آوری شده و مورد استفاده کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی قرار بگیرد

مجلس محبط زیست مازندران جنگل