برگزیده ها
روحانی بعد از غیبت 30 ماهه، برای تصویب لوایح پالرمو و CFT به مجمع می‌رود؟

مازندمجلس: وقتی در اخبار و عکس‌های منتشر شده خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها جستجو می‌کنید آخرین حضور رییس‌جمهوری به 16 مرداد ماه 1395 برمی‌گردد.

مازندمجلس: در حالی‌که گردهمایی گروه ویژه اقدام مالی FATF آخر بهمن ماه برگزار می‌شود، دو لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه همچنان بلاتکلیف است. مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تعطیلات پیش‌رو جلسات خود را به کندی پیش می‌برد و از طرف دیگر فشارهای مخالفان هم از موضوعاتی است که احتمال تایید نشدن این لوایح را در میان افکارعمومی بیشتر کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین؛‌ در این میان حضور نیافتن روحانی در جلسات مجمع این روزها مورد توجه بسیاری از کنشگران سیاسی قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با حساس دانستن بررسی لوایح پالرمو و CFT تاکید کرده‌اند که حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهوری و برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت در دو جلسه اخیر مجمع که لایحه پالرمو در دستورکار بوده کارساز نیفتاده و حتی گفته شده که ظریف نتوانسته اعضای مجمع را درباره تصویب این لوایح قانع کند.

عدم حضور رییس‌جمهوری در جلسات مجمع به حدی طولانی شده که بسیاری حتی نمی‌دانند آخرین بار چه زمانی بوده است.

وقتی هم که در اخبار و عکس‌های منتشر شده خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها جستجو می‌کنید آخرین حضور آقای رییس‌جمهور به 16 مرداد ماه 1395 یعنی 30 ماه قبل برمی‌گردد. به هر روی برخی چهره‌های سیاسی تاکید دارند که حضور رییس‌جمهور می‌تواند تاثیر مثبتی در بررسی لوایح پالرمو و CFT داشته باشد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر اینکه آخرین حضور روحانی در جلسات مجمع به زمان فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بازمی‌گردد، درباره تاثیر غیبت‌های روحانی با توجه به بررسی لوایح پالرمو و CFT می‌گوید: بالاخره ایشان رییس‌جمهور و رییس قوه‌مجریه است و حضورشان در جلسات بی‌اثر نیست. به جز اینها ایشان خود یک رای در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد، این رای می‌تواند کمک کند.

او همچنین با توجه به شایعاتی که درباره قهر رییس‌جمهور در برخی رسانه‌های مخالف دولت منتشر شده این موضوع را خند‌ه‌آور دانست.

احمد توکلی دیگر عضو مجمع تشیخص هم با بیان اینکه به یاد ندارد آخرین بار کی روحانی را در مجمع دیده درباره تاثیر حضور او بر روند بررسی لوایح گفت: حتما فکر می‌کنم که حضور روحانی موثر خواهد بود.

با همه این تفاسیر و با وجود حساسیت و اهمیتی که تصویب این دولایحه برای دولت دارد باید دید که در جلسات آینده مجمع، رییس‌جمهوری حداقل به دلیل داشتن یک رای در جلسات حاضر می‌شود یا نه؛ و اگر به جلسات مجمع نمی‌رود چه سازوکاری را برای رایزنی قوی‌تر در مجمع پیش می‌گیرد. آن هم در شرایطی که این روزها اخباری از مجمع بیرون می‌آید که براساس آن مخالفان این لوایح همه تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این لوایح به کار گرفته‌اند.

پالرمو روحانی مجمع تشخیص مصلحت نظام